anonym7 Skrevet 8. desember 2015 #1 Skrevet 8. desember 2015 (endret) Hei.Kan noen dele med meg deres erfaring med å få lån til egen bolig gjennom Husbanken (Bergen Kommune).Det kan hende jeg blir alenemor til et barn i 1.klasse, jeg har stødig inntekt (370 000 brutto), ingen andre lån. Av faste utgifter har jeg "det vanlige", altså SFO, mobil/internett, forsikringer, bo-utgifter/strøm. Kjører el-bil (nedbetalt, ingen lån der heller), så har minimalt med utgifter til bil. Skulle ting skjære seg med min mann ser jeg for meg en 50/50 deling, vet ikke hvordan det blir med barnebidrag/barnetrygd da?Jeg har en ryddig økonomi, og ser ikke for meg at jeg skal ha vansker med å betjene et boliglån alene. Jeg har dessverre ingen egenkapital, og det er her jeg håper Husbanken kan hjelpe.Vet at Husbanken låner ut penger til "nøktern bolig". Jeg har ikke noe problemer å måtte bo relativt trangt, så lenge jeg kan bosette meg i samme område som barnet har vokst opp (grunnet skole pluss avstand til far og besteforeldre). En to-roms på passelig størrelse holder, jeg kan dele rom med mitt barn så lenge jeg må det.Jeg har snakket med banken min, og det ser ut som om jeg kan låne 1,4 derfra, gitt at jeg stiller med EK til resten av kjøpet. Alle leiligheter i området ligger rundt 1,9-2,3.. Er det realistisk å håpe på å få 1 mill. i lån fra Husbanken....?Til sammenligning, hvis jeg må leie leilighet i området, må jeg likevel ut med 9000++ i tillegg til strøm. Vil dette bli tatt noe hensyn til i en vurdering av å gi lån? Jeg må jo bo en plass...Hvilke erfaringer har dere? Endret 8. desember 2015 av anonym7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #2 Skrevet 8. desember 2015 Du vil aldri få 1 mill fra Husbanken i tillegg til 1,4 mill fra den vanlige banken din. Det vil du ikke være i stand til å betjene! Og nei, dine husleiekostnader tas naturligvis ikke hensyn til. For øvrig vil et boliglån på 2,4 mill. gi en god del høyere utgifter enn 9000 per måned, selv med rekordlav rente og så mye som 30 års nedbetalingstid på Husbanklånet. Anonymkode: 0692f...d03 1
anonym7 Skrevet 8. desember 2015 Forfatter #3 Skrevet 8. desember 2015 Du vil aldri få 1 mill fra Husbanken i tillegg til 1,4 mill fra den vanlige banken din. Det vil du ikke være i stand til å betjene! Og nei, dine husleiekostnader tas naturligvis ikke hensyn til. For øvrig vil et boliglån på 2,4 mill. gi en god del høyere utgifter enn 9000 per måned, selv med rekordlav rente og så mye som 30 års nedbetalingstid på Husbanklånet.Anonymkode: 0692f...d03Hva tror du jeg kan betjene da..?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #4 Skrevet 8. desember 2015 Det er langt mer enn økonomi som legges til grunn når Bergen kommune vurderer om de kan gi startlån til en innbygger. Husbanken har forøvrig ingenting med søknaden å gjøre. Du får best svar ved å henvende deg til Bergen kommune. Men de gir ikke forhåndtstilsagn i tilfellet du bryter med samboer før bruddet er en realitet, og du har papirer på bruddet. Anonymkode: 7325f...8bb
Gjest Blondie65 Skrevet 8. desember 2015 #5 Skrevet 8. desember 2015 (endret) Dere skal egentlig betale bidrag til hverandre når dere har 50/50 ordning, i praksis betyr det at den som tjener mest betaler bidrag til den andre.Du må legge barnetrygden til inntekten din, og så skal du oppgi brutto inntekt.Bergen kommune vil se på betjeningsevne og du kan regne ca 3.500 i avdrag per millon i lån, så kommer renter i tillegg. Felleskostnader kommer også i tillegg og da ser du at de 9.000 i leie fort er borte. Det er slett ikke usannsynlig at den reelle boligutgiften er nærmere 12.000/mnd enn 9.000. Snakk med boligavdelingen i Bergen kommune, de veileder deg videre. Endret 9. desember 2015 av Blondie65
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #6 Skrevet 8. desember 2015 Har du snakket med banken din om at de godtar toppfinansiering fra Husbanken? For de kan nemlig legge seg på den linjen at du faktisk ikke er istand til å betjene et så høyt lån og dermed ikke får en krone. Skal du søke må du ha med deg dokumentasjon fra banken din.Jeg har ikke lån i Bergen, men en annen kommune. Utifra hva jeg fikk selv og på min inntekt så vil jeg tippe at du fint kan få ha et lån på to millioner. Jeg betaler rundt litt under 7.000 i måneden på mitt lån på litt under to millioner. Det går helt fint! Anonymkode: 34b4f...332
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå