Gå til innhold

avvikle ENK.slipper moms?

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann

nå er min far døende,og vi skal avslutte hans ENK (som er kun aktivt på vinteren). han har da igjen ca 60kr i moms som skal beregnes og betales inn i mars neste år. når han sletter foretaket hans, vil gjelden også slettes?  foretaker har gått nesten i minus hvert år,og er ikke lenger lønnsomt å drive,ikke kan han fortsette heller da han har kun noen ca 1år igjen. han har 0kr på konto. han har kun foretaket hans,som ikke alltid gir penger..

grunnen til at jeg spør er at jeg har snakket med NAV og de har bedt han avlutte foretaket for å få uføretrygd i den tiden igjen han lever.  men hvis han fortsatt må betale momspengene selv om foretaket er slettet (når han får pengene fra NAV), vil jo uføretrygden ikke hjelpe han heller..

Anonymkode: e44ba...9af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske sikker på at momsen må innbetales.

Anonymkode: 55949...504

Skrevet

Momsen må betales.  Når man driver enkeltpersonforetak, hefter man personlig for alt uansett om foretaket slettes eller ei. 

• Liker 1
Skrevet

heisann

nå er min far døende,og vi skal avslutte hans ENK (som er kun aktivt på vinteren). han har da igjen ca 60kr i moms som skal beregnes og betales inn i mars neste år. når han sletter foretaket hans, vil gjelden også slettes?  foretaker har gått nesten i minus hvert år,og er ikke lenger lønnsomt å drive,ikke kan han fortsette heller da han har kun noen ca 1år igjen. han har 0kr på konto. han har kun foretaket hans,som ikke alltid gir penger..

grunnen til at jeg spør er at jeg har snakket med NAV og de har bedt han avlutte foretaket for å få uføretrygd i den tiden igjen han lever.  men hvis han fortsatt må betale momspengene selv om foretaket er slettet (når han får pengene fra NAV), vil jo uføretrygden ikke hjelpe han heller..

Hvis han har kr 0,- på konto og en firma som du påstår ikke gir penger (overskudd?), hvordan kan han da skylde kr 60 000,- i mva? Da er det noe som skurrer... Og da har han jo også brukt av statens penger (inngående mva) og det kan bety problemer...!

Anonymkode: f745a...6bc

• Liker 1
Skrevet

Du eier aldri momsen. Det er penger du driver inn for staten.

Anonymkode: 55949...504

• Liker 1
Skrevet

Naturligvis hefter han for skyldig MVA selv om ENK avvikles.

Ja, det blir trangt på trygd frem til han har betalt det han skylder staten, men han har jo allerede levd for de pengene. Å leve på forskudd vil alltid straffe seg til slutt. Husk også at dersom han dør før skyldig MVA er tilbakebetalt, går denne deilige gjelden videre til dere arvinger.

Anonymkode: bd357...446

Skrevet

Er det ikke sånn at,om man avvikler foretaket nå,så har man ikke lenger plikt å levere momsoppgave,årsoppgjør osv. Fordi foretaket vil ikke eksistere i 2016,da tiden er inne for å levere disse oppgavene.

Skrevet

Nå skal jeg ta forbehold om svaret mitt, men moms betales vel forskuddsvis. Altså at man gir et ca tall på hvor mye man vil tjene, og så betaler man moms av dette estimatet.

Anonymkode: 2b5cb...af2

Skrevet

Er det ikke sånn at,om man avvikler foretaket nå,så har man ikke lenger plikt å levere momsoppgave,årsoppgjør osv. Fordi foretaket vil ikke eksistere i 2016,da tiden er inne for å levere disse oppgavene.

Man må jo uansett ta årsoppgjøret for 2015 og levere mva-oppgaven (-e). Siste termin for 2015 har innleverings- og betalingsfrist den 10/2-2016.

Jeg forstår at dere håper å slippe unna, men jeg kan love deg at det kommer dere ikke til å gjøre! Det er bare å betale og se glad ut.  

Skrevet

Nå skal jeg ta forbehold om svaret mitt, men moms betales vel forskuddsvis. Altså at man gir et ca tall på hvor mye man vil tjene, og så betaler man moms av dette estimatet.

Nei! Mva betales etterskuddsvis. Januar/februar har frist 10/4, mars/april har frist 10/6 osv. Bortsett fra landbuk som bare avregner en gang i året. De har frist i april hvert år.

Skrevet

Du kan prøve å søke skattekontoret der du bor om ettergivelse etter skattebetalingsloven § 15-1 med bakgrunn at din far er døende. Dette er et snevert unntak, men skader jo ikke å prøve. 

Men som hovedregel skal mva betales. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg lurer veldig på hvorfor du svarer på noe du overhodet ikke har greie på.

Merverdiavgift betaler man 6 ganger pr år, etterskuddsvis for to måneder om gange. Mva har ingenting med hvor mye man tjener. Det er derimot mva på svært mange varer og tjenester og når disse faktureres plikter den mva pliktige å kreve inn mva som et påslag på salgsprisen. Denne innkrevde merverdiavgiften må man så betale inn til myndighetene ca 1 til 3 måneder senere. Det er myndighetene som fastsetter dato for rapportering og innkreving av mva. I år har datoene vært 10. feb. (nov./des.), 10. april (jan./feb.), 10. juni (mars/april), 1. sept. (mai/juni), 10. okt. (juli/aug.), 10. des. (sept./okt.).

Det eneste som stipuleres er forskuddsskatt - dette gjør man en gang pr år når man bestiller/sjekker skattekortet sitt (som enkeltpersonsforetak).

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis selskapet har hatt omsetning i nvember eller desember forfaller mva i februar 2016. Mva for omsetning i september og oktober forfaller nå10. desember.

Skrevet

60 kr eller 60 000,-  i skyldig mva? Hva slags foretak er det som skal avvikles?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...