Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt forespurt om å være fadder, det er jo hyggelig, men hva er meninga jeg skal gjøre? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal hjelpe foreldrene å oppdra barnet i den kristne tro. Jeg er selv fadder, og er ikke kristen. Gikk et par runder med meg selv før jeg svarte ja. Det var riktig for foreldrene, og da er det riktig for meg. Jeg kan godt lære barnet om kristendommen og andre religioner for den saks skyld.

Skrevet

Ja, det er det som er meningen. Jeg er også fadder. Før var det også slik at fadderene var de som stilte opp om det skjedde noe med mor og/eller far. Slik er det IKKE i dag selvfølgelig... Det har blitt mer symbolsk enn det å ha en viktig rolle for barnet i dag...

Skrevet

Mmm ok. Jeg er ikke medlem av kirka heller, så jeg får vel ikke lov da? Og jeg er heller ikke en kirkegåer. Det blir jo litt hyklersk. Men jeg vil jo gjerne være der for ungen for å si det sånn ;)

Skrevet

Det å være fadder i dag, er vel i manges øyne mer symbolsk, enn det som ordet faktisk inneholder (å oppdra barnet i den kristne tro osv). Jeg vet i hvertfall at i min omgangskrets, gir fadderne bursdagsgave og julegave til barnet frem til det konfirmeres :)

Skrevet
Mmm ok. Jeg er ikke medlem av kirka heller' date=' så jeg får vel ikke lov da? Og jeg er heller ikke en kirkegåer. Det blir jo litt hyklersk. Men jeg vil jo gjerne være der for ungen for å si det sånn ;)[/quote']

Joda, du får lov til å være fadder selv om du ikke er medlem av statskirken. Det var i alle fall slik da jeg hadde fadder for min datter "utenom" for fire år siden. Og om du ikke er en kirkegåer synes jeg fremdeles du kan være fadder, hvis du kan bidra med trygghet, kjærlighet og varme til barnet, gir du mye og nok av deg selv etter mitt syn..... :wink: -Som selv er fadder og bare går i kirken til jul - dersom det passer sånn på timeplanen.

Skrevet

Jeg er fadder til to, men ikke medkem av statskirken. Svarte ikke ja med engang da jeg ble spurt, måtte ta noen runder med meg selv først for å finne ut om det var riktig å gjøre det. Man skal nemlig liksom oppdra ungene i den kristne tro bla-bla-bla.

Men så lenge foreldrene syntes det er greit at jeg ikke leser bibelen med barna, så fant jeg ut at det var greit for meg også. Svarer ikke eller skriver under på noe løfte, så da så...

Forøvrig er det en stor ære å bli spurt, dette er jo noe alle foreldre tenker nøye igjennom før de spør! Iallefall har vi gjort det når vi skulle velge vitner til våre barn.

Skrevet

Jeg er fadder gjør ikke noe annet ennå møte opp på bursdager og gir julegave. Søsken får også gaver da, synes det er rimelig løsning. Gjør ikke noe spesielt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er fadder for to. Det var en ære å bli spurt. Jeg gjør som de andre har nevnt her fordi foreldrene ikke forventer noe mer, samt at vi bor langt unna hverandre.

Skrevet

Jeg er fadder for lillesøsteren min, og for meg er det å være fadder at hvis det skulle skje noe med mamma og faren hennes, ville jeg tatt vare på henne. Kanskje dette er fordi jeg er hennes søster, men jeg vil ikke påta meg et fadderansvar hvis jeg ikke har til hensikt å ta meg av ungen om noe skulle skje. Det med kristendom tar jeg ikke så tungt, ingen av oss i familien er kristne.

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg er ikke fadder, men hadde tatt det som en ære å bli spurt!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er Gudmor for min beste venninnes sønn.

Det å være gudmor betyr for meg å ha et ekstra nært forhold til et barn. Å være en utenom familien som barnet kan komme til.

Dersom noe skulle skje med barnets foreldre er det andre enn meg som vil få omsorg. og dette har heller ikke noen betydning for fadder rollen.

Å være fadder er ikke en rolle som opphører etter fjorten år. Først skal man følge opp et barn i så mange år og bli glad i det, for så å dumpe det?

Jeg husker at jeg ble veldig såret og skuffet da mine gudforeldre sluttet å ta kontakt etter konfirmasjonen. Så det kommer jeg aldri til å gjøre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...