Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller priotein og protein. Det er en god del fett i dem også.

Kjeksene er basert på frø og mandler. Jeg bruker solsikkefrø og sesamfrø, med  mandler som bindemiddel, i omtrent like deler. Og dessuten egg.

Oppskriften er som følger:

100 g finmalte mandler.

150 g sesamfrø

150 g solsikkefrø

1 ts salt

4 egg

Mandler finmales ganske greit i en foodprocessor eller lignende. Eller en mandelkvern, hvis man er tradisjonalist. Bland de tørre ingrediensene og rør inn eggene. Røra skal være ganske fast, men ikke tørr. Hvis den er for bløt, pleier jeg å male litt mer mandler og tilsette.

Lag tynnes mulig kjeks i den størrelsen du foretrekker. Jeg pleier å bruke en toppet spiseskje til hver. Tykkelsen på solsikkefrøene begrenser hvor tynt det er mulig å få dem.

Stekes på 160*C i 15-20 minutter. De vil oftest være nokså fuktige, og trenger å tørke til de blir sprø. Noen oppskrifter sier at man skal åpne ovnsdøra og la dem bli sprø av ettervarmen. Jeg har varmluftsovn, så jeg skrur temperaturen ned til 50*C og tørker dem på den måten.

Kjeksene inneholder ca 50% fett og 25% proteiner, med et kaloriinnhold på mellom 550 og 600  kalorier per 100 g.

Jeg har lagd dem som et alternativ til brød og knekkebrød. Men obs på det høye kaloriinnholdet sammenlignet med f.eks brød basert på hvete. Kjeksene har over dobbelt så mange kalorier per vektenhet. Karbohydratinnholdet er omtrent det halve av brød.

Jeg spiser disse med en epleskive som pålegg og syns det smaker fortreffelig. Det er en kompakt frokost, men neppe noe du kan småspise på.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres godt ut. Hvor mange blir det ca? Hvordan oppbevarer du de?

Skrevet

Høres godt ut. Hvor mange blir det ca? Hvordan oppbevarer du de?

Oppskriften gir kanskje 24 kjeks, selvsagt avhengig av hvor store man lager dem, (jeg bruker en spiseskje masse i hvert kjeks) og hvor mye mandler som må tilsettes hvs massen blir litt for våt.

Jeg er litt usikker på hvor godt de tåler lagring, så or sikkerhets skyld legger jeg dem i kjøleskapet. I og med at det er mye egg i dem og ingen konserveringsmidler.

Skrevet

Jeg har akkurat laget disse og smakt på en, veldig god og resten står i ettervarmen. Jeg vet ikke helt hvor tynne jeg fikk de men slet litt med å få plass til alle på ett brett. Det ble iallefall 26 stk og jeg har ikke varmluftsovn så jeg lot de stå 30 min.

Perfekt til arbeidsdager som blir lengre enn planlagt tenkte jeg. Regnet meg fram til ca 120 kcal pr. kjeks.

Tusen takk for oppskrift:)

Skrevet

wow.

hadde aldri trodd jeg skulle se deg legge ut en oppskrift - :klappe:

Skrevet

Jeg har akkurat laget disse og smakt på en, veldig god og resten står i ettervarmen. Jeg vet ikke helt hvor tynne jeg fikk de men slet litt med å få plass til alle på ett brett. Det ble iallefall 26 stk og jeg har ikke varmluftsovn så jeg lot de stå 30 min.

Perfekt til arbeidsdager som blir lengre enn planlagt tenkte jeg. Regnet meg fram til ca 120 kcal pr. kjeks.

Tusen takk for oppskrift:)

Ja, det er et problem at de er gode.......Da jeg begynte å lage dem, og før jeg egentlig hadde tenkt over hvor mye kalorier det er i råvarene, så tror jeg fatisk at jeg la på meg en del pga av snack-faktorne. De er jo så små.... 

Hyggelig at du likte dem.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg lagde forresten en variant av denne oppskriften som blir en slags cookie i stedet for kjeks.

Da brukte jeg eggehviter i stedet for hele egg, en god del mindre solsykkefrø, men til gjengjeld en del rosiner, og honning. Jeg tror ikke mengdene er så viktige her. Jeg startet med omtrent 100 g mandler, slomset oppi omtrent 100 g sesamfrø, kanskje 50 g solsikkefrø, en liten neve rosiner, og hvitene fra tre egg. Blandet det sammen, og tilsatte 1-2 spiseskjeer honning.

Jeg smelter honningen i vannbad så det blir lett å blande den inn. Når man får en masse som er lett å forme, lager man cookies og steker dem på 150* til de lukter ferdige og blir litt gyldne. 15-20 minutter

Det blir nokså saftig, ikke hysterisk søtt, og fortsatt VELDIG proteinrikt. Men med en litt lavere fett/karbohydrat-ratio enn proteinkjeksene.

Eggeplommene kan du bruke til å lage majones eller iskrem eller noe annet usunt. yummy!

Jeg antar at en slik oppskrift kan tilsettes havre og slikt hvis man vil jekke ned kaloriinnholdet en anelse. Det vikrigste er jo at man får en konsistens på røra som er formbar og som ikke ramler fra hverandre etter at den er stekt.

Endret av Mann 42
Skrevet

Ja, det er et problem at de er gode.......Da jeg begynte å lage dem, og før jeg egentlig hadde tenkt over hvor mye kalorier det er i råvarene, så tror jeg fatisk at jeg la på meg en del pga av snack-faktorne. De er jo så små.... 

Hyggelig at du likte dem.

Jeg tror jeg lar være å lage de over her- er jo å be om bråk. Et tips for å unngå at buksene faller av før jul: philadelphiaost på og syltetøy. Voila, nesten ostekake.

Jeg ser at det er en uke siden jeg lagde de og har veldig mange igjen; hvor lenge er max du har hatt de i kjøleskapet før de må i søpla?

Skrevet

Dette er en oppskrift jeg må lagre.

Slike småsaker med lav kabo-faktor og urimelig høy snacks-faktor er gull verd.

Tusen takk :)

Skrevet (endret)

Jeg tror jeg lar være å lage de over her- er jo å be om bråk. Et tips for å unngå at buksene faller av før jul: philadelphiaost på og syltetøy. Voila, nesten ostekake.

Jeg ser at det er en uke siden jeg lagde de og har veldig mange igjen; hvor lenge er max du har hatt de i kjøleskapet før de må i søpla?

Sånn som jeg lager dem, så skjer det aldri at jeg kaster noe. De skal jo være ganske tørre, så selv om det er en del egg i dem, så vil de være holdbare. Men jeg spiser dem i stedet for brød.

Og for mitt vedkommende så holder en ladning etter oppskriften ikke i mer enn en uke, ofte mindre. Hvis du baker for et regiment, så gi gjerne tilbakemelding om holdbarheten.

Endret av Mann 42
Skrevet

Sånn som jeg lager dem, så skjer det aldri at jeg kaster noe. De skal jo være ganske tørre, så selv om det er en del egg i dem, så vil de være holdbare. Men jeg spiser dem i stedet for brød.

Og for mitt vedkommende så holder en ladning etter oppskriften ikke i mer enn en uke, ofte mindre. Hvis du baker for et regiment, så gi gjerne tilbakemelding om holdbarheten.

Jeg lagde porsjonen du oppga og kun til meg men jeg spiser de ikke istedenfor brød da- bare som nødmat.

Ja, jeg skal sjekke med meg selv som forsøkskanin og gi deg tilbakemelding.

• 3 uker senere...
Skrevet
Den 17.12.2015 at 18.04, Mann 42 skrev:

Du ville ha en tilbakemelding om holdbarheten. Det har vel ikke akkurat gått så fryktelig mange av disse i jula men spiste et par idag da jeg ikke gadd å lage middag og jeg begynner å smake litt dårlig mandel om du skjønner. Det går nok og jeg spiste det opp da jeg var sulten men jeg tror vi skal konkludere men en holdbarhet på maks 3 uker. Så da vet du det:) Det er synd å kaste mat men jeg burde ikke ha laget de så tett opp til jula.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...