Gå til innhold

Han vil ikke gifte seg i kirken. Jeg vil.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.
Både jeg og min forlovede fyller 30 år neste år. Vi har kjent hverandre siden barndommen, og har greid oss sammen som kjærester siden 2001 ( da var vi 15 år). På den tiden har vi fått to barn og vi lever veldig godt sammen. Men bryllupsplanleggingen har stoppet totalt opp.

Han er atheist og jeg er kristen. Jeg har veldig lyst til å gifte meg i en kirke, men det vil ikke han. Han vet at jeg har ønsket meg det mange fint kaller for et "prinsessebryllup" siden jeg var en liten jente. Greia er at han er 'all in' for en stor fest etter vielsen, men selve vielsen vil han helst ha i tinghuset, noe jeg ikke vil. 
Vi er begge født og delvis oppvokst i Australia. Vi har veldig god økonomi og har lyst til å fly inn familiene våres til Norge for bryllupet, men burde de ikke da få bli med på en ordentlig vielse og festen etterpå? Ja, tinghuset er jo en ordentlig vielse, men jeg hadde gått inn der med dårlig selvfølelse, skuffet, trist og ikke med hele hjertet i det. Da er det jo ikke verdt det?

Vi prøver virkelig å prate ordentlig om dette for å finne en løsning, men vi står egentlig helt fast akkurat som at alt er glemt. Han har sagt at han kanskje kunne ha gått med på en vielse i kirken selvom han syntes bønn ++ er tull. 

Jeg lurer egentlig på hvordan du/dere hadde prøvd å løse dette? Det er ikke noe mer bak dette enn at han er atheist og "ikke har så veldig lyst til å gifte meg i kirken." enda han er all inn for bryllup m/ fest etterpå og sier at han kanskje ville ha gått med på det for meg. Men jeg vil jo at han skal elske dagen, hvis ikke får jeg dårlig samvittighet. Egentlig så syntes jeg dette er teit at vi diskuterer, men sånn har det da blitt.

Anonymkode: 609b6...91d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med å ha det ute? eller i et annet lokale? da kommer man jo inn på et lite kompromiss. 

Anonymkode: 21dcf...45a

• Liker 7
Skrevet

hva med å ha det ute? eller i et annet lokale? da kommer man jo inn på et lite kompromiss. 

Anonymkode: 21dcf...45a

Takk for svar. Det høres jo veldig bra ut.
Vi har tenkt på dette, og han har sagt at han skal tenke på det. Noe han sa for veeldig lenge siden, men ikke vil gi svar om enda. Jeg tror egentlig problemet hans er en kristen vielse generelt, altså med prest og den kirkelige delen som kommer med. 

Skrevet

Det viktigste er vel at dere blir gift og får de økonomiske og juridiske fordelene. Akuratt hvor det blir gjort kan da ikke spille så stor rolle?

Anonymkode: d4286...733

Skrevet

Det viktigste er vel at dere blir gift og får de økonomiske og juridiske fordelene. Akuratt hvor det blir gjort kan da ikke spille så stor rolle?

Anonymkode: d4286...733

Det er det jeg også prøver å si. Vi syntes ekteskap er en fin ting, noe vi også lærte av våre familier i Australia. Kanskje det er derfor vi er ekstra  nøye på dette. 
Jeg syntes ikke det burde spille noen rolle. Personlig vil jeg at vielsen skal være i en kirke, men er åpen for noe annet. Greia hans er vel egentlig bare noe som er "ikke-kristelig" som han sier selv, enda han tuller litt med tanken. Men vi er begge veldig nøye på dette av en eller annen rar grunn, men vi vil ikke ha det i et 'basic' lokale.

TS.

Skrevet

Jeg hørte nylig på lørdagsrådet på radioen med noen som hadde akkurat samme problem som dere! Rådene som ble gitt og konklusjonen var et kompromiss. Dersom dere gifter dere i kirken så døpes ikke barna og vice versa. Hvis dette er super viktig for deg så må du kommunisere dette til mannen :) Håper det hjalp og lykke til :)

Anonymkode: f64f9...7c2

Skrevet

Hva med humanistisk vielse? Disse kan gjennomføres andre steder, og er helt uten religiøst innhold. 

Jeg er også ateist, og den mannen som krever kirkebryllup får bare leve med at det ikke blir noe ekteskap. At det er "tradisjon" er ikke godt nok argument for meg, når det det faktisk gjelder er å love troskap til en gud jeg overhodet ikke har noe forhold til. Det oppleves faktisk som ren løgn. Da vil jeg heller ha humanistisk vielse eller vielse på tinghuset der det er ekteskapet og forholdet mellom oss to som står i fokus. Jeg ønsker meg likevel en kjempefest og en flott dag med alle vi er glade i, og jeg tror fint du kan realisere en prinsessedrøm uten at kirkebygget er involvert - vær litt kreativ, se om du kan finne ut hvordan du best mulig skaper en drømmedag for dere begge. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg hørte nylig på lørdagsrådet på radioen med noen som hadde akkurat samme problem som dere! Rådene som ble gitt og konklusjonen var et kompromiss. Dersom dere gifter dere i kirken så døpes ikke barna og vice versa. Hvis dette er super viktig for deg så må du kommunisere dette til mannen :) Håper det hjalp og lykke til :)

Anonymkode: f64f9...7c2

Tusen takk :) Hmm. Jeg skulle gjerne ha hørt på det. Virker som en god idè. Det med kompromiss er noe jeg gjerne tar opp med han. Han er veldig åpen og positiv til det aller meste, men denne atheisten i han tar helt overhånd når det kommer til mine ønsker om barna våres i en barnehage med utvidet kristen formålsparagraf og andre ting som har noe med kristelige ting å gjøre. 

TS.

Skrevet

Tusen takk :) Hmm. Jeg skulle gjerne ha hørt på det. Virker som en god idè. Det med kompromiss er noe jeg gjerne tar opp med han. Han er veldig åpen og positiv til det aller meste, men denne atheisten i han tar helt overhånd når det kommer til mine ønsker om barna våres i en barnehage med utvidet kristen formålsparagraf og andre ting som har noe med kristelige ting å gjøre. 

TS.

Eller er det kristendommen i deg som tar helt overhånd? Hvorfor ikke fylle barna med generell viten og la dem velge selv, i stedet for å indoktrinere?

Anonymkode: abaa2...b1e

• Liker 17
Skrevet

Hvis dere har så ulik oppfatning om barneoppdragelse og religion kommer dere til å slite. Det er jo det viktigste her, ikke vielsen. Dere skal jo leve et liv sammen! 

Anonymkode: 681b2...0d9

• Liker 6
Skrevet

Hva med humanistisk vielse? Disse kan gjennomføres andre steder, og er helt uten religiøst innhold. 

Jeg er også ateist, og den mannen som krever kirkebryllup får bare leve med at det ikke blir noe ekteskap. At det er "tradisjon" er ikke godt nok argument for meg, når det det faktisk gjelder er å love troskap til en gud jeg overhodet ikke har noe forhold til. Det oppleves faktisk som ren løgn. Da vil jeg heller ha humanistisk vielse eller vielse på tinghuset der det er ekteskapet og forholdet mellom oss to som står i fokus. Jeg ønsker meg likevel en kjempefest og en flott dag med alle vi er glade i, og jeg tror fint du kan realisere en prinsessedrøm uten at kirkebygget er involvert - vær litt kreativ, se om du kan finne ut hvordan du best mulig skaper en drømmedag for dere begge. 

Takk for svar :) Jeg er enig med deg der og forstår hva du mener.
Jeg har sagt klart i fra om at vielse i tinghuset absolutt ikke er noe for meg på noen måter, og vi har pratet litt om vielser andre steder som er under human-etisk forbund. Problemet mitt er vielse i andre lokaler som virker veldig rart for meg, men jeg forstår jo at dette er MITT problem og at det bare er jeg som er utrolig kresen på sånt. Jeg skal gå dypere inn i dette og gjøre mye mer research angående dette, så får jeg ta en ordentlig prat med min kjære. 

TS.

Skrevet

Hvis dere har så ulik oppfatning om barneoppdragelse og religion kommer dere til å slite. Det er jo det viktigste her, ikke vielsen. Dere skal jo leve et liv sammen! 

Han har alltid respektert troen min, og vi prater ikke veldig mye om det. Oppdragelsen går veldig bra. 
Nå er det forsovet bare snakk om vielsen der vi har to ulike ønsker som vi sliter med å løse.

TS.

Skrevet

De ikke- kristne vielser jeg har vært i har forresten vært de mest storslagne. Folk med god råd og vielse på stedet. Ris, losby gods, Refsnes gods, noen storgårder i fjellet, villa malla, div steder i utlandet. I Norge har det vært selskaper med 70-120 mennesker, veldig høytidelig og od mat og mye drikke. Null tinghus, selv om jeg ikke skjønner problemet helt der heller. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke giftet meg med en mann som ville giftet seg på rådhuset.

da hadde vi heller bare forblitt samboere. Men din forlovede høre jo ut som han vil gjøre det bra for deg også. Kjedelig at han må være så fryktelig sta på dette når han selv ikke har en religion å forholde seg til da.. Som om han ikke vil i kirken kun på trass

Endret av Belbus
  • Liker 1
Skrevet

Eller er det kristendommen i deg som tar helt overhånd? Hvorfor ikke fylle barna med generell viten og la dem velge selv, i stedet for å indoktrinere?

Anonymkode: abaa2...b1e

Tja. Det kan da være. 
Denne barnehagen det var prat om da var en barnehage som har utvidet kristen formålsparagraf, men som veldig sjeldent viser at de har det. (De synger bordvers før mat, men er ikke aktive i læren om Gud og aldri besøker de menigheter/kirker heller.)

TS.

Skrevet

da hadde vi heller bare forblitt samboere. Men din forlovede høre jo ut som han vil gjøre det bra for deg også. Kjedelig at han må være så fryktelig sta på dette når han selv ikke har en religion å forholdet seg til da.. Som om han ikke vil i kirken kun på trass

Ja. Han er veldig åpen med ønskene sine og at han vil at jeg skal oppleve dagen som en så perfekt dag som mulig uten å føle "tvang" til en vielse som han har krevd seg til. Det er derfor vi har ventet veldig lenge med bryllup, fordi han vil det beste for oss begge. Han sier rett ut at han ikke vil gifte seg i kirken eller andre steder med prest osv fordi at han ikke tror på Gud, enda han pleier å respektere min tro og mine ønsker der troen min kommer inn..

TS.

Skrevet

da hadde vi heller bare forblitt samboere. Men din forlovede høre jo ut som han vil gjøre det bra for deg også. Kjedelig at han må være så fryktelig sta på dette når han selv ikke har en religion å forholde seg til da.. Som om han ikke vil i kirken kun på trass

Ikke vil i kirken kun på trass? Å love troskap i en kristen kontekst vil for meg (og mange andre uten religion) oppleves som å håne både religionen og en selv, i tillegg til å være en setting der man avgir et løfte uten substans. Jeg vil gifte meg et annet sted fordi jeg der kan si "ja" til noe jeg faktisk mener, og det har ingenting med trass å gjøre. Et prinsipielt standpunkt jeg ikke vil vike fra, er det det er. 

Rådet mitt til TS er uansett å vurdere andre løsninger og å prate ordentlig med kjæresten om det. De elsker hverandre og vil dele livet sammen, da blir det et fint bryllup uansett hvor de er når de sier "ja". 

• Liker 11
Skrevet

Jeg hadde samme diskusjon med x-en (ikke derfor det ble slutt!)

Vi kom fram til at dersom vi skulle gifte oss, skulle vi finne et historisk lokale vi begge likte (og som åpnet for bryllup). Det finnes mange flotte historiske bygg her i landet, og i utlandet, og vi var begge interessert i historiske begivenheter. Tanken var at man skulle finne et vi begge likte og hadde tilknytning til, og ha en liten seremoni der. Kanskje det kunne vært noe for dere...?

Anonymkode: 40e1b...3b6

Gjest Castielz
Skrevet

Forstår ham godt, hvorfor blande dine fantasivenner inn i deres forhold?

Dine vrangforestillinger har da ingenting med dette å gjøre?

Skrevet

Ikke vil i kirken kun på trass? Å love troskap i en kristen kontekst vil for meg (og mange andre uten religion) oppleves som å håne både religionen og en selv, i tillegg til å være en setting der man avgir et løfte uten substans. Jeg vil gifte meg et annet sted fordi jeg der kan si "ja" til noe jeg faktisk mener, og det har ingenting med trass å gjøre. Et prinsipielt standpunkt jeg ikke vil vike fra, er det det er. 

Rådet mitt til TS er uansett å vurdere andre løsninger og å prate ordentlig med kjæresten om det. De elsker hverandre og vil dele livet sammen, da blir det et fint bryllup uansett hvor de er når de sier "ja". 

Jeg tviler ikke på at noen er som deg og vil ikke vil gjøre det i kirken blant annet av respekt. Men det er så mye religionshat i Norge i dag at jeg tipper mange også er i mot kristelige tradisjoner kun på ren trass. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...