Gjest Gjest_Mamma123 Skrevet 7. desember 2015 #1 Skrevet 7. desember 2015 Hei,Fikk oppdaget en MA i uke 13 på tidlig privat ultralyd i sist svangerskap. Legen anbefalte meg å ta kontakt så snart jeg ble gravid igjen for å få oppfølging tidlig og enda tidligere ultralyd for å sjekke at alt var greit. Fosteret mitt hadde vært dødt siden uke 6 sist. Hvor tidlig anbefales det å gå og når kan en virkelig se tegn til liv ved vaginal ultralyd?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #2 Skrevet 8. desember 2015 Dette har jeg ikke peiling på, men lykke til videre i alle fall Anonymkode: efbbd...079
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #3 Skrevet 8. desember 2015 Uke 7 burde man se ett hjerte som slår. Anonymkode: 891f2...945
Vattenflaska Skrevet 8. desember 2015 #4 Skrevet 8. desember 2015 Uke 5 så man fosteret som var en prikk. I uke 7-9 så kunne man se hjertet slå.
Gjest Sisti Skrevet 8. desember 2015 #5 Skrevet 8. desember 2015 Svarer det samme som jeg har gjort i tilsvarende tråder: Uke 7 er den tidligste "sikre" uken for UL. Før dette kan det hende man ikke finner noe, selv om det er liv, fordi det er så lite, så det kan skape unødvendig redsel med UL før dette. Hvis du har hatt MA i uke 6 er det vel også kanskje fornuftig med UL i uke 7, så kan du være sikker på at du har kommet deg helskinnet gjennom uka det gikk galt sist? Hvis de oppdager bankende hjerte i uke 6/7 er det 95% sannsynlighet for at det går bra.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #6 Skrevet 8. desember 2015 Svarer det samme som jeg har gjort i tilsvarende tråder: Uke 7 er den tidligste "sikre" uken for UL. Før dette kan det hende man ikke finner noe, selv om det er liv, fordi det er så lite, så det kan skape unødvendig redsel med UL før dette. Hvis du har hatt MA i uke 6 er det vel også kanskje fornuftig med UL i uke 7, så kan du være sikker på at du har kommet deg helskinnet gjennom uka det gikk galt sist? Hvis de oppdager bankende hjerte i uke 6/7 er det 95% sannsynlighet for at det går bra. Wow... 95% sjanse. Spesielt. Jeg har hørt hjertet slå 4 graviditeter, og kan si at jeg er ikke mamma i dag. Sannsynligheter er ikke greit å komme med synes jeg, for jeg hadde 0,2% sjanse for at 4 graviditet skulle være abort, med 99,8% for at 4 graviditet ville gå bra. Vel... Mistet siste i uke 9, 1 uke etter ul og hjerteslag. Legen kom med de samme prosentene, og at det nå ville gå bra, med ekstrem uheldighet tidligere. Abefaler ul for deg ts uke 7/8. Anonymkode: 17a38...566
Gjest Sisti Skrevet 8. desember 2015 #8 Skrevet 8. desember 2015 Wow... 95% sjanse. Spesielt. Jeg har hørt hjertet slå 4 graviditeter, og kan si at jeg er ikke mamma i dag. Sannsynligheter er ikke greit å komme med synes jeg, for jeg hadde 0,2% sjanse for at 4 graviditet skulle være abort, med 99,8% for at 4 graviditet ville gå bra. Vel... Mistet siste i uke 9, 1 uke etter ul og hjerteslag. Legen kom med de samme prosentene, og at det nå ville gå bra, med ekstrem uheldighet tidligere. Abefaler ul for deg ts uke 7/8. Anonymkode: 17a38...566Ved habituell abort er det dessverre ikke slik at sannsynligheten for abort faller for hver graviditet, fordi det da er noe som er galt (som dessverre ikke alltid er så enkelt å oppdage heller) som gjør at sannsynligheten for abort er større enn for andre. Veldig leit at det har gått slik med deg, og jeg håper du har fått en skikkelig grundig utredning, men jeg ser ikke hvorfor det ikke skal være greit å komme med sannsynligheter - statistikk er jo aldri individuelt, de gjelder jo kun for gjennomsnittet. Selv ble jeg gravid gjennom prøverør, og må bare leve med at faren for abort for min del er høyere enn for de statistikken gjelder for. Jeg syns likevel det er greit å følge med på hva statistikken sier. Det er jo også greit for din del, fordi statistikken er et argument for hvorfor du har krav på grundig utredning og for hvorfor alternative metoder bør prøves - det er nemlig svært usannsynlig at det bare er uflaks som er årsaken til dine aborter.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #9 Skrevet 9. desember 2015 Enig i at uke 7 er tidligst for ul og at statistikk suger hadde ul uke 10 før jul i fjor fordi vi ville sjekke ståa før vi ikke kom utenom å avsløre for nærmeste familie da jeg måtte stå over alkohol i jula. Alt var fint og vi fikk beskjed om det dette ville gå bra. Kom jordmorkontroll uke 13, ingen hjertelyd å finne. Jordmors intuisjon sa at en ul ville være lurt og fikk meg inn samme dag. Foster hadde dødd i uke 11. Så så mye for positiv statistikk...er nå gravid igjen, 30 uker, samme jordmor. Hun er fornuftig og svarer meg aldri at dette garantert går bra, for det kan ingen styre. Trolig går det fint, men noen %-garanti vil hun ikke gi. Tenker nå lite over statistikk og tenker at det får gå som det går. Det er ikke i mine hender enkelt og greit. Anonymkode: 4ba72...ddf
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #10 Skrevet 9. desember 2015 Wow... 95% sjanse. Spesielt. Jeg har hørt hjertet slå 4 graviditeter, og kan si at jeg er ikke mamma i dag. Sannsynligheter er ikke greit å komme med synes jeg, for jeg hadde 0,2% sjanse for at 4 graviditet skulle være abort, med 99,8% for at 4 graviditet ville gå bra. Vel... Mistet siste i uke 9, 1 uke etter ul og hjerteslag. Legen kom med de samme prosentene, og at det nå ville gå bra, med ekstrem uheldighet tidligere. Abefaler ul for deg ts uke 7/8. Anonymkode: 17a38...566Dette sa de til meg på riksen også, bare på en litt annen måte. Om man ser normale hjertebank i uke 8 så er det like stor sjanse for at graviditeten går bra, som om man skulle sett det i uke 12. Anonymkode: 97d36...618
solstråle;) Skrevet 11. desember 2015 #11 Skrevet 11. desember 2015 Doppler er fin, da kan du selv sjekke hjertelyden hjemme underveis i svangerskapet frem til du kan begynne å kjenne liv 😊 de fra Angel sound er knall fine, kjenner flere som har benyttet slike, og kjøpte selv en som jeg håper å få bruk for i neste svangerskap 😊
Gjest Gjest_Mamma123 Skrevet 11. desember 2015 #12 Skrevet 11. desember 2015 Doppler er fin, da kan du selv sjekke hjertelyden hjemme underveis i svangerskapet frem til du kan begynne å kjenne liv 😊 de fra Angel sound er knall fine, kjenner flere som har benyttet slike, og kjøpte selv en som jeg håper å få bruk for i neste svangerskap 😊 godt tips! Men har hørt en ikke kan hørr hjertelyden på disse før uke 10?
solstråle;) Skrevet 12. desember 2015 #13 Skrevet 12. desember 2015 godt tips! Men har hørt en ikke kan hørr hjertelyden på disse før uke 10?Noen hører allerede fra 7-8 uke 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå