Gå til innhold

Fest-eksperter: hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Gjest *håpefull*
Skrevet

Hei!

Dette innlegget passer kanskje strengt tatt ikke inn her, da det ikke handler om bryllup. Men jeg forsøker meg, fordi det er her inne det finnes flest "eksperter" angående større selskaper og fester - og mitt innlegg handler om min pappas 60-årslag.

Jeg har lyst å holde en jubileumsfest for ham, med ca 60 gjester. (Det skal være en overraskelse) Men jeg har aldri i hele mitt liv arrangert en fest, og jeg er en fattig student.

HVORDAN KAN DETTE ARRANGERES SÅ BILLIG og STILIG SOM MULIG? Hva bør jeg føre opp på "to do" listen min?

Jeg blir vanvittig takknemlig for svar altså! Virkelig!

Hilsen *håpefull*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs helt hvilken prisklasse du vil ha det i og hvor mye du vil gjøre ut av det. Det første du bør tenke på er kanskje hvor og når. Det er kjempemasse å spare på å finn bra lokaler tidlig; de beste og billigste går ofte først! Ellers kan du kanskje ta en titt på endel av de gamle trådene her; mye lure tips og plukke opp!!

Skrevet

Du bør finne lokaler fortest mulig. Mange samfunnshus og lignende er ikke så dyre, men da må du gjerne ta vaskingen selv. Hva med å be tanter og venner av foreldrene dine om å ta med litt av maten, eller bake for deg? Da slipper du unna en del av utgiftene og jobben.

Koldtbord er billig å lage selv, og kan ofte gjøres ferdig dagen før, mye av det i hvert fall. Når på året selskapet skal være har også mye å si om du har tenkt å ha blomster, noen blomster er billigere etter når de har sesong.

Ransak hjernen etter mulige familie og venner som har kontakter som kan hjelpe deg å få fikset ting. Musikk kan du kanskje brenne selv?

Skrevet

Finn ett egnet men billig lokale. Lag "kurvfest" og be alle gjestene ta med seg litt av ingrediensene som hører med til ett koldtbord. Bak noen kaker, eller be noen om å ta med kaker.

Kjenner du noen musikere eller en dj eller noe, så bruk dem.

Vi arrangerte overraskelsebursdag for mine svigerforeldre da de fylte 60. Vi leide ett lokale gjennom borettslaget der de bor, mannen min spiller i duo og de spilte gratis. Vi spurte han som spilte i bryllupet deres og i sølvbryllupet om han kunne tenke seg å bidra. Og vi ba alle ta med mat til ett koldtbord og drikke selv.

Vi lagde varmretten (gryterett) og eggerøre og kjøpte brød og smør. Vi ba noen bake kake i tillegg til at vi bakte selv.

Jeg og min mann + hans søster og mann var kjøkkenhjelp og ryddere.

Svigers satte enormt stor pris på jobben vi hadde gjort og det varmet i hjertene våre :-)

Gjest *håpefull*
Skrevet

Tusen tusen takk for gode svar! :-)

Dersom det Etikette-messig "er lov" å invitere til fest å be gjestene ta med drikke og litt mat selv, så vil jo dette være ideelt for meg økonomisk! Jeg må forhøre meg litt om hva som er lov i pappas omgangskrets (stort sett akademikere som advokater og leger :-? )

Det er et nydelig grendehus i nabolaget som jeg tenkte å leie. Det kan umulig være fryktelig kostbart - skal forhøre meg i morgen den dag.

Festen skal være i slutten av Januar. Når bør jeg da sende ut de hemmelige invitasjonene ?

*håpefull*

Skrevet

Invitasjonene ville jeg fått ut senest i november jeg da... Så gjestene får et par måneder på seg, siden jul og nyttår kommer imellom med alt at selskaper og sånt da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...