stepbystep Skrevet 7. desember 2015 #1 Skrevet 7. desember 2015 Jeg var hos veterinæren idag, for å kastrere hunnkatten min på år. Da jeg kom tilbake for å hente henne, sa veterinæren min at hunnkatten var 2 uker på vei, med 3 kattunger. Men hun hadde bare fjernet de i samme slengen, UTEN å kontate meg!! Hun syns at det var nok uønsket kattunger i verdenJeg er medlem av dyrebeskyttelsen og er selv fosterforeldre for t kattunger, som ble funnet på gaten. Så jeg vet hvor mange uønskede katter det fins i verden. Men jeg syns allikevel at veterinæren skUllevål Haakon takket med først, slik at jeg kunne ta den avgjørelsen. Jeg er generell mot abort, men har aldri tenkt over abort med dyr. Jeg lurer også om katten kan få noe psykiske problemer, med tanke på at graviditeten ikke ble fullført. Noe som vett noe om det?
stepbystep Skrevet 7. desember 2015 Forfatter #2 Skrevet 7. desember 2015 Mente selvfølgelig veterinær, på overskriften
Djungelvrål Skrevet 7. desember 2015 #3 Skrevet 7. desember 2015 Jeg var hos veterinæren idag, for å kastrere hunnkatten min på år. Da jeg kom tilbake for å hente henne, sa veterinæren min at hunnkatten var 2 uker på vei, med 3 kattunger. Men hun hadde bare fjernet de i samme slengen, UTEN å kontate meg!! Hun syns at det var nok uønsket kattunger i verdenJeg er medlem av dyrebeskyttelsen og er selv fosterforeldre for t kattunger, som ble funnet på gaten. Så jeg vet hvor mange uønskede katter det fins i verden. Men jeg syns allikevel at veterinæren skUllevål Haakon takket med først, slik at jeg kunne ta den avgjørelsen. Jeg er generell mot abort, men har aldri tenkt over abort med dyr. Jeg lurer også om katten kan få noe psykiske problemer, med tanke på at graviditeten ikke ble fullført. Noe som vett noe om det? Tror du virkelig katten vet at den var 2 uker på vei?? Min katt var også mest sannsynlig drektig på nytt da jeg steriliserte henne etter å ha fått et kull, men det var en selvfølge at vetrinæren ikke ringte meg for å informere om det. Hun var jo der for å UNNGÅ å sette flere kattunger til verden, da ville jeg jo ikke at katta skulle født et kull til!! 31
stepbystep Skrevet 7. desember 2015 Forfatter #4 Skrevet 7. desember 2015 Ikje bevist, men hun merket at noe var annerledes. Hun har oppført seg annerledes de to siste ukene. Jeg tror ikke at hun viste at hun var drektig. Men at hun kan få noen reaksjoner på det i ettertid, det kan være mulig. Jeg vet ikke å det er derfor jeg spør. Om det skal bli satt kattunger til verden eller ikke, syns jeg at det skal være opp til eieren og ikke veterinæren. Jeg er forsåvidt enige med veterinæren, men allikevel så kjenner jeg at det ikke er rett å avslutte 3 liv for det om
Juniper Skrevet 7. desember 2015 #5 Skrevet 7. desember 2015 Jeg tror det går veldig bra for katten din. De pleier å leve i nuet og ikke reflektere over livet og tilværelsen som vi. Det hun merker er de direkte effektene på kroppen av kastereringen. Sår, osv. Jeg forstår at du er glad i dyr, jeg er det selv, men vi må ikke gå i den fellen at vi besjeler dyrene alt for mye. Stell godt med pus, og tenk positivt! 27
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2015 #6 Skrevet 7. desember 2015 Nei, katten kommer ikke til å få noen problemer, heller tvert imot. Nå når hun er kastrert og fostrene er borte vil hormonene gradvis forsvinne og hun vil aldri vite at hun var drektig.Og jeg synes det eneste ansvarlige å gjøre er å abortere fostrene samtidig.Men jeg er enig i at veterinæren prinsipelt burde ha kontaktet eier eller kartlagt på forhånd hva eier ville gjøre dersom katten var drektig allerede. Samtidig tenkte de kanskje at du åpenbart måtte ha visst om katten hadde hatt mulighet til å pare seg eller ikke, og når du da likevel valgte å få katten kastrert antok de sikkert at du ikke ville ha de kattungene.Prinsipielt sett burde det likevel vært tatt opp. Anonymkode: e7b78...dc2 20
Sandie Skrevet 7. desember 2015 #7 Skrevet 7. desember 2015 (endret) Veterinæren burde absolutt konferert med deg først.Virker som det er forskjell på hund og katt når det gjelder slike tilfeller.Med katt er det liksom ikke så nøye,noenting.Med hunder har alt høyere prioritet når man er hos veterinæren.Det er min personlige erfaring som tidligere katteeier.Når det er sagt,så tror jeg katten din vil klare seg helt fint,og det er flott at du har sterilisert henne.Mange flere katteeiere burde gjort det. Endret 7. desember 2015 av Sandie 1
Ulven Skrevet 7. desember 2015 #8 Skrevet 7. desember 2015 Siden katten var inne for kastrering, noe man jo utfører for å forhindre graviditet, synes jeg det var helt greit å ikke konferere med eier når katten lå åpen på bordet. Dyr bør ligge så kort tid som mulig i anestesi. Å skulle forlenge denne anestesien for å ringe eier, er å utsette katten for unødig påkjenning etter min mening.I mitt hode ligger det i kortene at man under en slik prosedyre fjerner evnt fostre hvis man skulle oppdage dette under operasjonen.Om noe skulle dette være avklart i forkant av operasjonen. Det kan veterinær legge seg på minnet og ta inn i forberedelsesamtalen. 28
Gjest Faerunpedia Skrevet 7. desember 2015 #9 Skrevet 7. desember 2015 Man ser dette først når bukhulen er åpnet, da er det ikke optimalt å gå fra katten på operasjonsbordet for å ringe eier. Vi pleier ikke si til eierne at katten var gravid.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2015 #10 Skrevet 7. desember 2015 syns at vetrinær tok riktig avgjørelse med tanke på å fjerne de. det er faktisk mer en nok katter i norge. hvorfor er det noe problem? skulle hun lukket igjen for å la katten få kattunger som kanskje kunne havnet hos gud og hvermann takket være uansvarlige eiere som plutselig finner ut at de ikke vil ha katt alikevel? støtter vetrinæren Anonymkode: 4c9d4...db2 16
stepbystep Skrevet 7. desember 2015 Forfatter #11 Skrevet 7. desember 2015 Det hadde vært bedre, å ikke å få vite om det. Men jeg syns at hun absolutt burde hatt ringt til meg. Det er min katt, går det er eiere som bestemmer over katten sin. Jeg syns det er er kjempe koselig med kattunger, men syns det er bedre å gjør det slik Sm jeg gjør nå. At jeg er forstermor for kattunger istedenfor å få egne, men siden hun var drektig, så syns jeg at det hadde vært best å beholdt de.
Juniper Skrevet 7. desember 2015 #12 Skrevet 7. desember 2015 Det hadde vært bedre, å ikke å få vite om det. Men jeg syns at hun absolutt burde hatt ringt til meg. Det er min katt, går det er eiere som bestemmer over katten sin. Jeg syns det er er kjempe koselig med kattunger, men syns det er bedre å gjør det slik Sm jeg gjør nå. At jeg er forstermor for kattunger istedenfor å få egne, men siden hun var drektig, så syns jeg at det hadde vært best å beholdt de. Men når de ikke så det før de hadde skåret henne opp, hva da?Skulle de bare sydd henne pent sammen igjen og så gjort det hele etter noen måneder på nytt når kattungene var ute? Det hadde vært dyreplageri å bare åpne henne og kikke, uten å fullføre inngrepet! Kattunger er det dessverre mer enn nok av der ute!Bra du tok et godt valg og kastererte henne. 26
Djungelvrål Skrevet 7. desember 2015 #13 Skrevet 7. desember 2015 Ikje bevist, men hun merket at noe var annerledes. Hun har oppført seg annerledes de to siste ukene. Jeg tror ikke at hun viste at hun var drektig. Men at hun kan få noen reaksjoner på det i ettertid, det kan være mulig. Jeg vet ikke å det er derfor jeg spør. Om det skal bli satt kattunger til verden eller ikke, syns jeg at det skal være opp til eieren og ikke veterinæren. Jeg er forsåvidt enige med veterinæren, men allikevel så kjenner jeg at det ikke er rett å avslutte 3 liv for det om Nei, hun kommer ikke til å få reaksjoner i ettertid. En kvinne som spontanaborterer i 2 uke og som ikke vet det vil ikke lide psykisk hun heller, hun tror jo bare det er en forsinket mens. Uansett er det ikke nødvendig å legge menneskelige følelser og egenskaper til dyr. Det er en katt! 12
stepbystep Skrevet 7. desember 2015 Forfatter #14 Skrevet 7. desember 2015 Nei, hun kommer ikke til å få reaksjoner i ettertid. En kvinne som spontanaborterer i 2 uke og som ikke vet det vil ikke lide psykisk hun heller, hun tror jo bare det er en forsinket mens. Uansett er det ikke nødvendig å legge menneskelige følelser og egenskaper til dyr. Det er en katt!Jeg er full klar øve at d er ein katt og at d e forakjell på katter og mennekser. Men jeg har hatt erfaring med katter som har fått psykiske problemer, så det er derfor eg spør om det.
Djungelvrål Skrevet 7. desember 2015 #15 Skrevet 7. desember 2015 Jeg er full klar øve at d er ein katt og at d e forakjell på katter og mennekser. Men jeg har hatt erfaring med katter som har fått psykiske problemer, så det er derfor eg spør om det. Hvorfor skulle en katt få det når et menneske ikke får det? 8
stepbystep Skrevet 7. desember 2015 Forfatter #16 Skrevet 7. desember 2015 Hvorfor skulle en katt få det når et menneske ikke får det? d e mange mennesker som får det.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2015 #17 Skrevet 7. desember 2015 Jeg er enormt glad i katter, og har en katt selv. Jeg er også en person som vil det beste, og bare det beste for katten min.Hadde det vært meg hadde jeg ikke blitt sur på veterinæren, han/hun gjorde jobben sin.Synes du lager et problem ut av ingenting, og jeg tror heller ikke at du helt forstår hvordan er kirurgisk inngrep foregår og risken som det fører med om du oppriktig mener at veterinær bare skulle sydd sammen katta igjen og la henne gå gjennom de ubehagelighetene og I TILLEGG at katta må føde en gang i fremtiden også, oppå det hele.Til å være en ihuga katteeier, så tenker du skremmende lite på katten, og mer på deg selv.Kan love deg at katta di ikke gir a flying fuck om den aborten, gå og lag den en god kopp te og gi pusen en stor klem. Anonymkode: 53d93...3a2 20
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2015 #18 Skrevet 7. desember 2015 Mente,lag DEG en kopp te, ikke den Anonymkode: 53d93...3a2 6
Ardwinna Skrevet 7. desember 2015 #19 Skrevet 7. desember 2015 Men helt seriøst; mener du virkelig at dersom veterinæren hadde stoppet midt i inngrepet og ringt deg, så hadde du bedt han/henne om å bare sy igjen katta? Hvor er logikken? Det er et ganske stort inngrep på ei hokatte og det å legge en katt i narkose er ikke noe man gjør bare på gøy, så jeg nekter å tro at en veterinær ved sine fulle fem ville ha gått med på å sy igjen katta. Hvis veterinæren skulle ha gjort noe annerledes måtte vedkommende heller ha undersøkt katta før den ble lagt i narkose og skåret i, men hvorfor skulle vedkommende ha brukt tid på det når du var der for å kastrere (det vil si: hindre katten i å formere seg)?Jeg skjønner at katten er din og du føler du burde få bestemme over den og jeg skjønner absolutt også at tanken på å la de små livene få leve virker tiltalende, men jeg skjønner ikke hvorfor du i fullt alvor ville ha vurdert å la katten bli sydd igjen, våkne av narkosen med et sår på magen, føde unger (om det allerede er alt for mange av) for så å bli lagt i narkose på nytt og skåret i. Jeg tror du trenger å ta et skritt tilbake og tenke gjennom dette.Hunkatter som blir kastrert (også de som samtidig får fjernet fostre) har mye større sjanse for å bli mer balanserte i psyken eller bli som før, enn for at de får psykiske problemer. Psykiske problemer har nok andre grunner enn kastrering eller det å miste barn de ikke visste de bar på. 19
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2015 #20 Skrevet 7. desember 2015 Katten kommer antakeligvis ikke til å ha noen plager i etterkant. De aller fleste, enten det er dyr eller mennesker, har ikke kjennskap til at de er to uker på vei (annet enn evt. en test). Når det er sagt synes jeg det er merkelig at veterinæren ikke informerte deg og fikk ditt samtykke før hun avbrøt svangerskapet. Nå er jeg ikke særlig kjent med reglene om dette vedrørende dyr. Noen som vet? Anonymkode: 9fe2d...09d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå