Gå til innhold

Gjensidig misunnelse blandt venninner,har du opplevd det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har opplevd å ha venninner man kommer bra overens med,men under overflaten er det liksom en konkurranse om å ha den beste jobben/utdannelsen,den peneste og beste kjæresten,fineste boligen,de flotteste ferieturene,være penest...osv...? Og du kan på en måte merke at når det går bra for deg,så trekker de seg litt unna.Og hvis det skjer noe negativt er de plutselig veldig tilgjengelig igjen..?

Anonymkode: fc19f...08d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja, min "bestevenninne" ble veldig forandret etter at ting ordnet seg for henne. Ikke så interessert i meg og mitt, prøver kun å komme med forslag for at jeg skal oppnå det samme som henne. Det gjør at jeg trekker meg litt unna, for det er ikke så kult at det alltid skal fokuseres på hvor heldig hun har vært. Går det dårlig for henne regner jeg med hun blir sitt samme, gamle jeg igjen, og da skal jeg selvfølgelig være der for henne. 

Anonymkode: c7734...550

Skrevet

Ja

Anonymkode: c4956...bd4

Skrevet

Ja

Anonymkode: c4956...bd4

Vil du utdype? :)

Skrevet

Jeg har ikke opplevd det selv men dette er nok en typisk jentegreie.

Skrevet

Har en venninne som er sånn.. Fryktelig slitsomt, egentlig.

Hun kommer alltid med små stikk mot meg når jeg får noe i livet hun vil ha. Når jeg fikk 6 på eksamen på VGS og lå ann til å komme inn på de studiene jeg virkelig ville, så forklarte hun meg i det lange og brede om hvor annerledes studiene etter VGS var og at jeg fremdeles hadde to eksamener igjen så ingenting var avgjort.. (Hun gikk ut et år før meg og kom ikke inn på studiet hun ville)

Når jeg fikk kjæreste kom hun med stikk om at han ikke var så bra og reagerte på alt han gjorde hele tiden. Jeg skjønte jo at hun kunne ønske hun hadde en kjæreste selv, siden hun alltid har ønsket det men aldri har fått det. Ble bare verre når vi etterhvert flyttet sammen, da var det liksom SÅÅ stas å være singel og hun hadde det såå gøy med å gjøre akkurat hva hun ville og "Kunne ikke skjønne" at jeg ville ha samboer. Hun har senere innrømt i et slags breakdown at hun ønsker det samme selv, og hater å være singel.

Og når jeg ble gravid så var det også noe hun tydeligvis hadde trodd at hun kom til å oppleve før meg. Enten så bare overså hun hele graviditeten min og begynte å virkelig skulle vise meg hvor gøy det var å kunne drikke alkohol. Hun har også innrømt i et nytt breakdown at hun kunne ønske hun skulle ha barn nå.

And the list goes on...

Anonymkode: ffe99...8ad

• Liker 6
Skrevet (endret)

Tror ikke det der har noe med misunnelse å gjøre, men heller intrasexuelle konkurranser. 

Endret av O.G.
Skrevet

Tror ikke det der har noe med misunnelse å gjøre, men heller intrasexuelle konkurranser. 

Fortell!!!

Skrevet

Nei, egentlig ikke. Min venninnegjeng består av 13 høyt utdannede jenter. Vi er leger, advokater, ingeniører, sykepleiere, lærere, historikere, eiendomsmeglere and the list goes on. Halvparten er i forhold, noen har barn, de fleste leier leiligheter og noen har hus + garasje + ny bil. Jeg føler aldri det har vært noen misunnelse i gjengen angående hvem som gjorde hva først, eller hvem som har mest. Det kan hende noen i gjengen føler det annerledes, men min oppfatning er i alle fall at vi alle er veldig glade på hverandres vegne. Hun ene skal gifte seg neste år (eneste som er forlovet i gjengen) og vi gleder oss alle til den store dagen.
Det er ingen som stikker seg spesielt ut for å være et fasade-menneske heller, så kanskje det er derfor?

Anonymkode: d16af...bdd

• Liker 1
Skrevet

Nei, egentlig ikke. Min venninnegjeng består av 13 høyt utdannede jenter. Vi er leger, advokater, ingeniører, sykepleiere, lærere, historikere, eiendomsmeglere and the list goes on. Halvparten er i forhold, noen har barn, de fleste leier leiligheter og noen har hus + garasje + ny bil. Jeg føler aldri det har vært noen misunnelse i gjengen angående hvem som gjorde hva først, eller hvem som har mest. Det kan hende noen i gjengen føler det annerledes, men min oppfatning er i alle fall at vi alle er veldig glade på hverandres vegne. Hun ene skal gifte seg neste år (eneste som er forlovet i gjengen) og vi gleder oss alle til den store dagen.
Det er ingen som stikker seg spesielt ut for å være et fasade-menneske heller, så kanskje det er derfor?

Så jævlig kule dere er da, som klarer å heve dere over ting som oss "andre" ikke klarer....

Anonymkode: e8fcd...323

• Liker 4
Skrevet

Fortell!!!

Vel, det er det de andre kaller misunnelse blandt venninner. Så det er ikke mer å fortelle sånn sett.

Skrevet

Så jævlig kule dere er da, som klarer å heve dere over ting som oss "andre" ikke klarer....

:rolleyes:

• Liker 3
Skrevet

Vel, dere har antageligvis utviklet dere over det der siden dere alle er ressursterke mennesker på hvert deres vis. 

Skrevet

Hun kommer alltid med små stikk mot meg når jeg får noe i livet hun vil ha. Når jeg fikk 6 på eksamen på VGS og lå ann til å komme inn på de studiene jeg virkelig ville, så forklarte hun meg i det lange og brede om hvor annerledes studiene etter VGS var og at jeg fremdeles hadde to eksamener igjen så ingenting var avgjort.. (Hun gikk ut et år før meg og kom ikke inn på studiet hun ville)

Når jeg fikk kjæreste kom hun med stikk om at han ikke var så bra og reagerte på alt han gjorde hele tiden. Jeg skjønte jo at hun kunne ønske hun hadde en kjæreste selv, siden hun alltid har ønsket det men aldri har fått det. Ble bare verre når vi etterhvert flyttet sammen, da var det liksom SÅÅ stas å være singel og hun hadde det såå gøy med å gjøre akkurat hva hun ville og "Kunne ikke skjønne" at jeg ville ha samboer. Hun har senere innrømt i et slags breakdown at hun ønsker det samme selv, og hater å være singel.

Og når jeg ble gravid så var det også noe hun tydeligvis hadde trodd at hun kom til å oppleve før meg. Enten så bare overså hun hele graviditeten min og begynte å virkelig skulle vise meg hvor gøy det var å kunne drikke alkohol. Hun har også innrømt i et nytt breakdown at hun kunne ønske hun skulle ha barn nå.

And the list goes on...

Akkurat slik har jeg det og. Er det typisk for de som ikke har det så bra med seg selv kanskje?

Skrevet

Nei ganske tydelig at du ikke er moden nok for det.

• Liker 2
Skrevet (endret)

And the list goes on...

Vel, men du høres ikke ut som at du er en god venninne selv heller, men mer som ei som gnir inn hvor vellykket og flink hun er. Enn det at du ble gravid før venninna di? Du fikk deg kar først, nei, så heldig og spesiell du er....

Jeg tror du mye godt du er problemet her hvor du godter deg over venninnen din ikke "har det så bra" som du har det.

Endret av O.G.
  • 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 6.12.2015 at 19.42, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har opplevd å ha venninner man kommer bra overens med,men under overflaten er det liksom en konkurranse om å ha den beste jobben/utdannelsen,den peneste og beste kjæresten,fineste boligen,de flotteste ferieturene,være penest...osv...? Og du kan på en måte merke at når det går bra for deg,så trekker de seg litt unna.Og hvis det skjer noe negativt er de plutselig veldig tilgjengelig igjen..?

Ja. Dessverre. 
Jeg har opplevd "venninner" som bare er der for å høre og få videreformidlet til syklubben hvis det har skjedd noe negativt. 
Hvis det skjer noe bra så viker noen av de unna. Jeg har en god venninne som ikke er sånn. Hun er der når det skjer gode ting, og når det skjer dårlige ting.

Det mest spennende syklubben vet er samlivsbrudd så klart. Eller hvem som egentlig er faren til barnet til en eller annen venninne. Da kan de faktisk påstå at barnefaren ikke er faren til barnet, enda han er det. 

Det er veldig mye spekulasjoner og enkelte ting henger ikke på grep i det hele tatt. Som ei sa: de presser over sine egne negative følelser inn i et annet liv fordi de er så misfornøyde selv. På en måte blir det litt sånn ædda bædda mentalitet. 

De kan også regelrett mobbe folk hvis de ikke bor i store villaer, eller ikke følger deres mal til punkt og prikke. Den malen er villaer, ferier, spesielle tilstelninger på bursdager, etc. 

Det som kan være veldig slitsomt med noen av dem er jo det at hvis man unngår dem (de kan være slitsomme altså), så ringer de naboen for å få en til å åpne døren for å avkrefte en story på facebook eller noe sånt. Så å unngå dem er ikke like lett det heller. Man kan jo ikke tvinge andre mennesker til å ha det kjipt, og når de ikke er intelligente nok til å skjønne at det er de som er slitsomme, ikke resten av verden så er det ikke noen vits å forklare de det en gang.

Anonymkode: 966e7...002

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en guttevenn som ble sånn... godtet seg over det når jeg hadde noe negativt å fortelle om, ble sur og smålig når det hadde skjedd noe bra, og brukte tiden sin på å skryte over seg selv. Så det er ikke bare et "kvinneproblem". Needless to say, vi er ikke venner lenger.

Anonymkode: 384d9...d06

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en guttevenn som ble sånn... godtet seg over det når jeg hadde noe negativt å fortelle om, ble sur og smålig når det hadde skjedd noe bra, og brukte tiden sin på å skryte over seg selv. Så det er ikke bare et "kvinneproblem". Needless to say, vi er ikke venner lenger.

Anonymkode: 384d9...d06

Ja. Det glemte jeg å fortelle. Jeg har også som kvinne hatt en guttevenn som er sånn. Du har rett det er ikke et kvinneproblem. 

Aner ikke om du er mann er eller kvinne, men som kvinne syntes jeg det er veldig sært når en mann konkurrerer i det samme med en kvinne. Kjønnsforskjellen er ikke til stede, og det er egentlig greit men helt seriøst. Menn lar de kvinnene gå først i køen  innimellom. Han kunne også innynde seg hos venninner som oppførte seg sånn. Det ser ut som disse kan ha en fin fremtid i sammen.

Til slutt begynte jeg å gråte på jobb, for da hadde jeg ikke hatt fri på to år i fra det. Da satt dem og lo.

Anonymkode: 966e7...002

AnonymBruker
Skrevet
Den 7.12.2015 at 21.15, AnonymBruker skrev:

Jeg har en ganske lik venninnegjeng og situasjon som deg, men vi er kanskje noen år eldre. Nå er de fleste gift med barn/barn på vei, og det er noen som fortsatt er single. Jeg vet at i alle fall en av dem ikke trives helt med det, og føler at hun "henger etter" mht mann/barn og delvis også karriere. Det kommer av og til frem etter litt for mye vin, men ellers gjør hun ikke noe nummer av det. Tror vi oppriktig unner hverandre all glede og positive ting (selv om man noen ganger kunne ønske seg det samme ;)) F.eks. var det litt vondt når hun ene ble gravid mens vi ikke fikk det til, men jeg var ikke mindre glad på hennes vegne. Heller litt ekstra trist på mine.

Anonymkode: 62d46...b51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...