AnonymBruker Skrevet 7. desember 2015 #1 Skrevet 7. desember 2015 Er skikkelig noob på dette. Har et gammelt stereoanlegg som jeg har brukt til jeg får kjøpt meg noe annet. Det funker egentlig greit nok. Vil ha noe med trøkk i da jeg er veldig glad i musikk med mye bass i. Altså, hva kan jeg koble på pc'en? Er det høytalere, forsterker, sub, eller hva trenger jeg? Hahah... Anonymkode: 295e4...873
Okapi Skrevet 7. desember 2015 #2 Skrevet 7. desember 2015 Du kan koble alt til PCen, finnes en hel drøss med måter å gjøre det på. Hva du bør kjøpe avhenger helt av bruksområde, budsjett og krav til design. Jeg ville kjøpe separate komponenter (høyttalere og forsterker, Hifiklubben har et greit utvalg, og du finner litt på Elkjøp også), og en Chromecast Audio.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2015 #3 Skrevet 7. desember 2015 Du kan koble alt til PCen, finnes en hel drøss med måter å gjøre det på. Hva du bør kjøpe avhenger helt av bruksområde, budsjett og krav til design. Jeg ville kjøpe separate komponenter (høyttalere og forsterker, Hifiklubben har et greit utvalg, og du finner litt på Elkjøp også), og en Chromecast Audio.Vil jo helst ha det så billig som mulig uten at det er noe ræl da. Tenker på å kjøpe noe på finn, vet ikke om det er lurt å kjøpe brukt? Anonymkode: 295e4...873
Okapi Skrevet 7. desember 2015 #4 Skrevet 7. desember 2015 Forsterkere holder seg godt, høyttalere ikke fullt så godt, men så lenge de er pent behandlet kan de holde en stund. Mine kjøpte jeg brukt i 2004, og har dem sikkert i ti år til. Med musikksmaken du nevner kan det være verdt å ta en kikk på RF-serien til Klipsch, kanskje, men igjen, det spørs helt på budsjett. Skal du bruke en tusenlapp eller tjue, lzm?
herremann Skrevet 7. desember 2015 #5 Skrevet 7. desember 2015 kan du legge ut et bilde av anlegget som du har?gjerne foran og bak på alt.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #6 Skrevet 8. desember 2015 kan du legge ut et bilde av anlegget som du har?gjerne foran og bak på alt. Anonymkode: 295e4...873
herremann Skrevet 8. desember 2015 #7 Skrevet 8. desember 2015 (endret) jeg misforstod.-slettet- Endret 8. desember 2015 av herremann
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #8 Skrevet 8. desember 2015 trenger bilde av baksiden også men generelt:subwoofer(den nede til høyre) skal stå på gulvet. den kobles i forsterkeren i en plugg som heter "subwoofer" eller "sub out" eller noe i den duren.høytalerne kobles i forsterkeren(de på toppen).og selve forsterkeren kobles til tv/pc/tlf med en ledning kalt rca til mini jack 3.5mm.bruk kanelen bak som er rød og hvit. blir enten kalt "audio out", "aux" eller noe slikt.er viktig at alle kontaktene på ledningen er "hannkjønn",http://i2.cdscdn.com/pdt2/1/1/3/1/700x700/gen3700020001113/rw/cable-rca-m-mini-jackm.jpgedit; gi meg det fulle navnet på forsterkeren.greier ikke tyde mer enn "sony"Det er koblet til :-) Det jeg lurer på er om jeg kan koble til noe annet i tillegg eller bare noe helt annet som gir mer lyd. Som sagt, glad i bass. Altså, kan jeg koble til en forsterker f.eks i tillegg? Anonymkode: 295e4...873
Okapi Skrevet 8. desember 2015 #9 Skrevet 8. desember 2015 Du trenger ikke nødvendigvis noen subwoofer, men det kan jo være kjekt å ha i noen tilfeller. Det vesentlige her er at du beskriver bruksområdet så godt du kan, og sier hva slags budsjett du har. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #10 Skrevet 8. desember 2015 Det er bare til hjemmebruk. Har ikke tenkt på budsjett da jeg ikke vet hva sånt ligger på, men rundt 1000, får jeg noe for det? Maks 2k tenker jeg. Det hadde vært greit om jeg kan bruke noe av det jeg allerede har og bare tilføye noe så jeg slipper å kjøpe alt nytt, selv om jeg ikke har bruk for CD- og kasettfunksjonen dette har. Anonymkode: 295e4...873
Okapi Skrevet 8. desember 2015 #11 Skrevet 8. desember 2015 Det er bare til hjemmebruk. Har ikke tenkt på budsjett da jeg ikke vet hva sånt ligger på, men rundt 1000, får jeg noe for det? Maks 2k tenker jeg. Det hadde vært greit om jeg kan bruke noe av det jeg allerede har og bare tilføye noe så jeg slipper å kjøpe alt nytt, selv om jeg ikke har bruk for CD- og kasettfunksjonen dette har. Anonymkode: 295e4...873Ålreit, da har vi litt å jobbe med. Hva bruker du til musikkavspilling? PC, telefon, CD-spiller? Spotify, iTunes, Google Play, lokale filer?Når det gjelder det gamle anlegget er jeg usikker på hvor lett det er å resirkulere dere fra en sånn "alt i ett"-pakke. Er også ikke helt overbevist om at 1-2k og "mye bass" er størrelser som lar seg forene så godt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #12 Skrevet 8. desember 2015 Ålreit, da har vi litt å jobbe med. Hva bruker du til musikkavspilling? PC, telefon, CD-spiller? Spotify, iTunes, Google Play, lokale filer?Når det gjelder det gamle anlegget er jeg usikker på hvor lett det er å resirkulere dere fra en sånn "alt i ett"-pakke. Er også ikke helt overbevist om at 1-2k og "mye bass" er størrelser som lar seg forene så godt.Okei haha. Det er spotify og netflix eventuelt. Det er kanskje ikke så lett nei, for det er ikke så mange utganger på det gamle anlegget. Hvor mye må jeg ut med da tror du? Og ikke minst hva trenger jeg? Anonymkode: 295e4...873
Okapi Skrevet 8. desember 2015 #13 Skrevet 8. desember 2015 Veldig vanskelig å si, igjen, det kommer an på deg. Hva folk legger i god lyd og mye bass er så individuelt at det bare blir gjetting fra min side. Kanskje noe sånt er veien å gå. Du kan jo ta turen innom Elkjøp eller Hifiklubben og høre litt med dem der.
herremann Skrevet 8. desember 2015 #14 Skrevet 8. desember 2015 (endret) da har jeg misforstått. beklager.jeg tror forsterkeren din er flaskehalsen.dvs, den totalt effekten(watt) høyttalerne og subben trenger for å spille høyt, jeg tror ikke forsterkeren greier å levere nok.men, dette blir bare spekulasjoner fra min side.du kan teste ut høyttalerne som okapi linker til. de vil gi deg penere lyd, men tror ikke at de spiller høyere.har du høyttalere eller forsterker du kan låne av venner for å teste?edit: det du egentlig bør gjøre er å kjøpe et komplett anlegg. men det vil koste deg mer enn 2.000å kjøpe brukt er det beste alternativet for deg om du vil spare penger. men da trenger du ofte noen som kan litt om anlegg til å hjelpe deg. Endret 8. desember 2015 av herremann
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #15 Skrevet 8. desember 2015 http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57856682&searchclickthrough=true&searchQuery=forsterkerFunker dette? Litt dyr i forhold til hva jeg hadde tenkt å bruke da.. Anonymkode: 295e4...873
Okapi Skrevet 8. desember 2015 #16 Skrevet 8. desember 2015 http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57856682&searchclickthrough=true&searchQuery=forsterkerFunker dette? Litt dyr i forhold til hva jeg hadde tenkt å bruke da..Anonymkode: 295e4...873Dette er en subwoofer, altså en høyttaler (med innebygd forsterker) som produserer de laveste frekvensene (typisk fra 80-120 Hz og ned mot 20). Den får sikkert møblene til å flytte litt på seg, men musikk blir det ikke uten andre høyttalere til å ta seg av de øvre frekvensene.I den prisklassen ville jeg vurdert en "alt i ett"-løsning, som f.eks. et par aktive høyttalere (mao. høyttalere med innebygget forsterker). Audio Pro-pakken fra Elkjøp er helt ålreit, og https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/aktivepc-hoyttalere/argon-6340a/#productReviews virker også ganske lovende. Billigere er den og. Hvis du ser på spesifikasjonslista eller bilde av baksiden ser du også en subwooferutgang, så du kan eventuelt utvide med mer dypbass på sink om du er villig til å bruke penger på det.Nå skal det sies at ingenting i den prisklassen dytter deg overende med lydtrykk, så igjen, det spørs jo helt på hva referansen din er. Det er veldig vanskelig for en annen person (og spesielt en som ikke kjenner deg) å vite hva du forventer av kvalitet, volum og bass.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #17 Skrevet 8. desember 2015 Okei, takk for hjelpen deres Anonymkode: 295e4...873
Gjest 2Bhonest Skrevet 10. desember 2015 #18 Skrevet 10. desember 2015 https://www.komplett.no/category/12695?subcategory=12698_2.1 Høyttalere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå