Gå til innhold

Er det lov å overvåke naboer/oppgangen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man mistenker tyveri eller stalking, er det da lov å sette opp skjult kamera i oppgangen sin for å eventuelt få bevis på dette?

Anonymkode: c0c6a...31d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kun dersom det er du som går der. Du har ikke lov til å filme naboer skjult. 

Anonymkode: bfa3a...15e

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke? Det går jo på sikkerhet

Skrevet

Det er lover satt av post og teletilsynet. Du kan søke. Men reg ner mu får nei i en trappeoppgang. Du kan kanskje få ja på din egen tomt, hvis du kun ser din egen tomt. Men du må søke da også. Slik er loven. Bare google det.

Men har du et kikkehull i døra di. Skal det veldig mye til for at noen merker det. Da er det usynlig utenifra. Tror du også får egne kameraer til det.

Anonymkode: 623c5...054

Skrevet

Det er vel også noen regler som sier at dersom man har skjult kamera, så skal det henge skilt som opplyser om dette.

Anonymkode: 23492...107

• Liker 3
Skrevet

Det er vel også noen regler som sier at dersom man har skjult kamera, så skal det henge skilt som opplyser om dette.

Anonymkode: 23492...107

Det gjelder vel bare i offentlig rom, og en trappeoppgang er vel å regne som eiendom og ikke offentlig rom? selvom jeg ikke eier...
Dessuten kunne aftenposten i sommer avsløre at 3 av 4 skjulte kameraer i offentlig rom ikke var merket, så ulovlig overvåkning foregår overalt hele tiden .

• Liker 1
Skrevet

Du får aldri, som privatperson, lov til å filme annet enn egen eiendom. Kamera mot din egen inngangsdør er lov. En flik av veien, naboens eiendom og der hvor andre enn deg og dine kan fanges opp er ikke lov. Sånn er det bare. ☺

• Liker 4
Skrevet

Det gjelder vel bare i offentlig rom, og en trappeoppgang er vel å regne som eiendom og ikke offentlig rom? selvom jeg ikke eier...
Dessuten kunne aftenposten i sommer avsløre at 3 av 4 skjulte kameraer i offentlig rom ikke var merket, så ulovlig overvåkning foregår overalt hele tiden .

Tror du blander overvåkningskamera og skjulte kamera.

Skrevet

Så det betyr at hvis noen bryter loven, så kan du gjøre det også?

Anonymkode: 0a18b...90b

Skrevet

Så det betyr at hvis noen bryter loven, så kan du gjøre det også?

Anonymkode: 0a18b...90b

Ja jeg tenker at når myndighetene selv og store seriøse firmaer bryter loven uten å få noe tilsnakk for det, så bør vel jeg som en uskyldig jente få kunne gjøre det for å beskytte mitt eget liv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...