Gå til innhold

5 uker gammel baby med "forstoppelse"

la Flaca

Anbefalte innlegg

Jenta mi har ikke hatt avføring på en noen dager (4), og har tydelig vondt. Hun får ikke nok søvn siden hun våkner av smertene med en gang hun har sovnet, og blir overtrøtt og ulykkelig. Jeg vet det er vanlig at avføringen kan ha et opphold innimellom, men siden hun plages av det skulle jeg gjerne fått litt fortgang på sakene.

Etter råd fra min kjære søster har jeg prøvd å bruke rompetermometeret på henne et par ganger, det skal visst stimulere der nede, men har ikke hatt noen effekt. Har noen av dere et annet råd til en nybakt førstegangsmamma som er litt fortvilet?... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har en medisinsprøyte, en slik en som er til å gi flytende medisin oralt, kan du fylle den med morsmelk og sprute inn i endetarmen hennes, selvfølgelig veldig forsiktig. Dette pleier å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-fotgymnastikk, der babyen ligger på ryggen og du "går" med bena hennes, springer, strekker og bøyer, skal også hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd Tex! :-) Vi har prøvd forgymnastikk som du beskriver, og kommer til å fortsatte med det. Og nå har jeg varslet mannen om at han må kjøre innom apoteket på vei hjem og kjøpe sprøyte, så får vi se om morsmelken hjelper. Det er ihvertfall verdt et forsøk! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland maltekstrakt med vann eller litt morsmelkerstatning. (kok vannet først og avkjøl til passe temperatur)

Maltekstrakten løser opp hard mage og første gang du gir maltekstrakt kan du godt være litt raus på ekstrakten, sånn at det blir en "tjukk" gugge. (altså fortsatt rennende, men ikke like tyntflytende som melk... det må være mer ekstrakt enn melk :wink: )

Dette fungerte på datteren min da hun fikk forstoppelse, og jeg gav også maltekstrakt en gang i blandt for å forebygge forstoppelse. (kan også hjelpe mot annen mageknip)

Når ungen blir eldre kan man gi sviskesaft, men ville ikke gjort det til en 5 uker gammel baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er strengt tatt ikke uvanlig at små babyer går endel dager uten avføring. Da min sønn var liten fikk jeg høre atd et var helt vanlig ihvertfall.......det er selvfølgelig plagsomt hvis du merker at hun har vondt.

Jeg husker at Erlend engang gikk 10 dager uten avføring!! Kommer aldri til å glemme synet eller lukten av det som kom da...fyttigrisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 5 uker gammel baby kan godt ha vondt i magen uten at det er noen sammenheng med avføring.. Ofte er tarmsystemet hos de små umodent og dette kan gi smerter. Så lenge babyen bare får morsmelk ville jeg ikke gjort noe som helst (maltekstrakt, sviskesaft, rompetermometer osv osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Joiner silja og him..

Med mindre barnet får morsmelk erstatning da.

Men vondt i magen kan barnet ha av mange grunner. Kolikk er helt vanlig og svært smertefullt! Massasje skal hjelpe, varme tepper, og man kan få kjøpt sånn egen "dings" for å hindre at barnet får luft når det spiser. (spør på apotek eller helsestasjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...