Gå til innhold

Kom en ung jente bort.... Dårlig samvittighet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i en storby for å handle julegaver i går rundt klokka 14:00 da det plutselig kom bort en ung jente på.. tja, ca 13 år? Hun stod med tårer i øynene å bare stirra på meg. Ble litt forfjamset men spurte om hun lurte på noe..? Hun svarte "Jeg liker ikke Sara, Frida eller hun dama fra Italia. Også liker jeg heller ikke pappaen min" 

Jeg skjønte jo ikke bæret av hva hun prata om så jeg svarte at jeg ikke kjente de personene, og hva hun egentlig mente... Mannen som stod bak henne(som sikkert var pappaen) rista bare på hode og sa hun sliter psykisk, at hun hadde autisme og at jeg ikke skulle høre på henne. Visste jo ikke hva jeg skulle si, så jeg stod der bare å så skikkelig forvirra ut.  

"Kan du hjelpe meg? Kan du prate med pappaen min?" sa hun, mens hun pekte bak seg. Jeg så på mannen bak henne og han rista bare på hode igjen. Hun gråt og sa masse rare ting jeg ikke skjønte noe ting av..
Endte med at jeg sa at jeg var nødt å gå men at jeg håpte det gikk bra.

Jeg er 22 og ikke så godt kjent i byen, så jeg visste ærlig talt ikke hva jeg skulle gjøre? Ble liksom så satt ut. Tenker på det etterpå og har dårlig samvittighet...  Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 59cde...aea

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff så ekkelt :( Aner ikke hvordan jeg hadde reagert. Men umulig å vite om hun var autist eller ikke, men det kan jo nesten høre slik ut.

Anonymkode: 6d7ae...a7f

Skrevet

Åååh,så ekkelt :icon_frown:

Skrevet

Tenk om hun var dopet ned og han fyren hadde kidnappet hun! :O

Liten sannsynlighet, men fortsatt.....
Forresten må det være utrolig sårt for henne som autist å ikke få kommunisert forståelsesfullt. Det var tydelig at hun hadde prøvd å formidle noe viktig til faren sin siden hun ba deg om å snakke med han og prøvde å ytre det samme til deg, slemt av han å bare riste på hodet og avfeie henne som dum/meningsløst for autister er blandt de smarteste menneskene på jorda de bare får ikke vist det på samme måte som oss, og de har et dypt følelsesliv .

Anonymkode: 868fb...560

• Liker 2
Skrevet

Menn har ikke samme connection, samme dype følelsesregister som oss kvinner. Jeg synes det høres trist ut at hun er med en mann som tydelig ikke forstår henne, selv om han til og med er faren hennes.

Anonymkode: 8b061...2a1

Skrevet

Tenk om hun var dopet ned og han fyren hadde kidnappet hun! :O

Liten sannsynlighet, men fortsatt.....
Forresten må det være utrolig sårt for henne som autist å ikke få kommunisert forståelsesfullt. Det var tydelig at hun hadde prøvd å formidle noe viktig til faren sin siden hun ba deg om å snakke med han og prøvde å ytre det samme til deg, slemt av han å bare riste på hodet og avfeie henne som dum/meningsløst for autister er blandt de smarteste menneskene på jorda de bare får ikke vist det på samme måte som oss, og de har et dypt følelsesliv .

Anonymkode: 868fb...560

Jeg synes kanskje det er litt for raskt å avfeie faren som slem eller å trekke konklusjonen at han avfeier henne som dum?

Jeg vet jeg ikke kan mye om autister, men autismespekteret er ganske stort. Jeg kjenner en som har en diagnose innenfor spekteret. Det er ikke så lett å merke for de som ikke kommer inn på ham, og det er ikke mange som gjør. Han kan gå i det han kaller en loop, da når man ham ikke med å snakke fornuft/forklare ting. Han har der og da sin oppfattelse av virkeligheten, som kan være helt gal men han føler og mener veldig intenst når han "går i loop". Enten han tror noen er ute etter å ta han eller noe annet. Han ser selv etterpå at det ikke er slik, men der og da så klarer han ikke å endre hvordan han oppfatter situasjonen. Han kommer seg lettere ut av det om han ikke får oppmerksomhet på det han har hengt seg opp i.

Ts, jeg tror ikke du gjorde noe galt. Jeg skjønner at det ble ubehagelig, men jeg tror ikke faren var slem. Han har nok erfaring/kunnskap om hvordan han skal forholde seg så godt som mulig til datteren. Jeg ser ingen grunn til å tvile på det han sa (at hun var autist), og at han ristet på hodet var nok mer fordi han vet at du ikke kunne hjelpe henne så mye. Tror jeg, med begrenset kunnskap - men litt erfaring.

Anonymkode: 55f8e...63b

Skrevet

Anonymkode: 8b061...2a1

Skrevet

Søstra til en kompis av meg er autist. Har hendt alt for ofte at hun har blitt sint på foreldrene sine for småting, som at hun ikke får kake til middag, ikke får lov til å ha kjøkkenknivene på rommet sitt eller at hun ikke får lov til å ta penger fra lommebøkene deres. Og alt for ofte endre det med at hun rømmer hjemmefra og drar på politistasjonen for å anmelde foreldrene for mishandling.

Kjenner til en annen som bor i egen leilighet, jobber i et IT-firma og klarer seg helt fint! Det eneste som skiller han fra andre er at han tar ikke ironi så godt, noe han vet om og jobber med sier han, og at han helst vil være alene, noe han også sier han jobber med. Altså oppegående gutt som vet om sine egne svakheter og ønsker å utvikle seg.

Autisme kan være så mye og så mangt! Vanskelig å si om jente du møtte er autist, men det er ikke umulig.

Anonymkode: b0b91...f47

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...