Menchit Skrevet 7. desember 2015 #1 Skrevet 7. desember 2015 Noen som har lyst å hjelpe meg? Jeg skal trene i morgen! Jeg har aldri trent alene før, men det er eneste alternativet jeg har akkurat nå. Tidligere har jeg trent litt på senter, da i gruppetimer som aerobic osv. Vi har et treningsrom på jobben. Der er det bla spinningsykler tredemøller, ribbevegg, romaskin, frivekter, noen kettlebells og det jeg går utifra er de "vanligste aparatene" for styrketrening. Problemet mitt er at jeg har veldig lite kunnskap, og jo mer jeg leser på nett jo lengre blir egentlig dørstokkmila. Er det noen som har vært i samme situasjon og klart å komme inn i en god treningsrutine? Har du isåfall lyst å hjelpe meg med noen forslag til øvelser som er enkle å utføre? Ønsker etterhvert å bruke frivekter, men innbiller at jeg bør begynne med noe enklere da jeg ikke har teknikk eller noen som kan hjelpe. Blir veldig takknemelig hvis noen vil komme med noen forslag. Helst så få øvelser som mulig til å begynne med, men likevel såpass at det er noe vits om dere skjønner
Chooppai Skrevet 11. desember 2015 #2 Skrevet 11. desember 2015 Det er veldig lett å si her skriftelig hva du skal gjøre, men som alltid når det kommer til trening så er det viktig å tenke form.Grunnprinsippet burde være god form og holdning, og korrekt utførelse av eventuelle øvelser for å unngå skader og fasilitering av dårlig holdning (les: krummet rygg, fremoverstrekt hake belastning i korsrygg og knær osv). Samtidig starte med de letteste vektene. Men ikke vær redd for å prøve deg frem, tar tid å finne rutine. Kanskje du kan slenge deg med noen andre kollegaer? Personlig ville jeg startet med øvelser relatert til egen kroppsvekt, ifbm ribbevegg, slyngeøvelser, pushups (mange varianter), stå på hendene. osvOm du skulle velge å gå på frivekter anbefaler jeg meget sterkt frontbøy og markløft som baseøvelser da disse, hvis gjort korrekt har betydelig effekt på helhetlig styrke og holdning. Det er kontroversielle meninger om sistnevnte, fordi det krever høy kroppskontroll for å unngå skade. Frontbøy får du egentlig ikke til hvis du ikke utfører korrekt.Slenger ved ett par linker: http://www.trening.no/styrke/10-ulike-varianter-av-push-ups-2/Gode gjennomganger av frontbøy, begge dekker alt du trenger å vite for å starte.https://www.youtube.com/watch?v=88_cAynlWO0https://www.youtube.com/watch?v=cPZFg9nriB0Du får bare link til en baseøvelse da jeg foreslår at du lærer deg å mestre den skikkelig før du går til noe annet.Jeg gikk inn i treningen på egenhånd og brukte lang tid på å forstå hva skulle gjøre og hvorfor det skulle gjøres på den spesifikke måten, men ingenting slår bedre enn å skrive ned noen punkter du skal forholde deg til for hver gang og prøve og feile (med lette vekter først!) Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå