IsabellllebasI Skrevet 7. desember 2015 #1 Skrevet 7. desember 2015 Hei,Har deres familie noen spesielt hyggelige tradisjoner på julaften eller i romjulen? Utenom julematen da i vår familie går vi alltid rundt juletreet og synger, selv om vi ikke er spesielt kristne. Det er så hyggelig! 1
minister-mio Skrevet 7. desember 2015 #2 Skrevet 7. desember 2015 Det er hyggelig, men juletre og å gå rundt juletreet er vel ingen kristen tradisjon? 6
Fredsmegleren Skrevet 7. desember 2015 #3 Skrevet 7. desember 2015 -Sitte og spise god julefrokost i pysjamas og ullsokker (ok bare meg)-Se Tre nøtter til Askepott og Disney i pysjamasen -Spise risgryngrøt med mandel i, alle får en marsipanstang hver-Julemiddag med familie-Rispudding med mandel i, kun én får premie-Gå rundt treet etter maten - vente en evighet før vi åpner gavene-Stresse med å lage en liste over hvem som ga hva (ikke like hyggelig) Ellers har vi enda en familiemiddag med litt fjernene slektninger i romjulen, og en god del familieutflukter dersom været tilsier det. Blir nok ingen skøyteis i år da. 1
Rosa Sitron Skrevet 7. desember 2015 #4 Skrevet 7. desember 2015 Det er hyggelig, men juletre og å gå rundt juletreet er vel ingen kristen tradisjon?Den er vel heller hedensk en kristen ja. 2
Inwe Skrevet 9. desember 2015 #5 Skrevet 9. desember 2015 Jula starter lille julaften med pynting av hus og tre til kvelden før kvelden. Etter grevinnen og hovmesteren har vi en førsmak på jula med fantastisk kveldsmat. Her er det ribbe, lefser og et utvalg av hva mamma har laget av pålegg og selvfølgelig juleøl. På julaften våkner jeg hjemme hos mor og far til julestrømpe. Vi har ingen julefrokost, men det er grøt kl 13 med mandel og premie. Tv-en står på frem til middagen blir servert. Og mellom grøt og middag serverer mamma gløgg. Middagen skal stå på bordet 17, men er aldri ferdig før en halvtime senere. Vi spiser lenge og dropper desserten fordi alle er mildt sagt helt stappa. Etter middagen ryddes det (husker jeg hata denne delen når jeg var liten), finner frem godteri, julekaker, kaffe og noe attåt. Så åpner vi gaver. Første juledag er det alltid en sinnsyk frokost, med hjemmelaget pålegg, rester av julematen og juleøl. Deretter kjører jeg familien til kirkegården (avstår fra øl til frokosten etter familien ønske om å besøke kirkegården). Når vi kommer hjem er det øl, godteri og spill frem til vi kanskje blir litt sultne og spiser oss helt stappa igjen. 1
Tabris Skrevet 9. desember 2015 #6 Skrevet 9. desember 2015 Jeg står opp på Julaften og sitter i pysjen og ser på "Snekker Andersen" mens jeg drikker julebrus og spiser julesjokolade. Litt ordning og styring før jeg ser Askepott, deretter møter vi hele familien på gravlunden, hvor vi tenner lys på gravene til min far og bestemor. Etter det reiser vi ned til min mor og har risengrøt (med mandel i grøten). Og uansett hvor "mine og dine" barn skal feire julekvelden, så er alltid alle samlet for julegrøten. Så koselig.
Macro Skrevet 9. desember 2015 #7 Skrevet 9. desember 2015 Når andre går i kirka på julaften drar vi på sledetur med hesten det er den koseligste tradisjonen i vår familie. 3
Haugenjenta Skrevet 9. desember 2015 #8 Skrevet 9. desember 2015 Tradisjonen her starter vel også på lille julaften.Da senker roen seg litt, og jeg koser meg med julefilm og en god frokost.Kjæresten og jeg drar til min mamma og stepappa for julegrøt med mandel og premie.Kjører ham hjem etterpå hvor jeg ser "Grevinnen og Hovmesteren" før jeg drar hjem til meg selv.Julaften våkner jeg tidlig til julestrømpe fra pappa.Begynner med "Snekker Andersen og Julenissen" før det blir en deilig julefrokost,en god dusj før jeg hopper inn i pysjen igjen og ser på tv - "Tre nøtter til Askepott","Reisen til Julestjernen" og "Donald Duck og vennene hans" Etter dette ordner jeg meg og tar på meg finstasen før vi reiser avgårde,jeg skal til mamma og stepappa i år.Der blir det nydelig ribbemiddag, riskrem med jordbærsaus til dessert,litt kaffe og kaker, og pakkeåpning i ro og fred med tven på i bakgrunn.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #9 Skrevet 9. desember 2015 - Bror og jeg krangler om hvem som skal henge lysene på juletreet, mens mamma skal ta det obligatoriske "pynte-juletreet-lillejulaften-bildet" hvor da jeg og bror ser potte sure ut. Når krangelen om julelysene er over henger bror opp nøyaktig 4 kuler på treet før han er lei. Skjer. Hver. Jul.- Jeg vekker lillebror til julemorgen (vi er 24 og 25). Da vi var mindre så vi hele greia, men nå sovner vi på sofaen i pysj under snekker Andersen og har vekkeklokke på til kl 11 for Askepott. Vi har selvfølgelig hver vår julestrømpe og husker aldri hvem som har hvilken.- Frokost rundt 12 hvor pappa slår av reisen til julestjernen med følgende kommentar "Dere har jo sett den 100 ganger før. Dessuten er den eldgammel.", men han blir nedstemt og må motvillig se resten av filmen mens vi spiser eggerøre og røkelaks.- Jeg begynner å pynte meg rundt 14.30, for pappa er typen til å si "Nå drar vi!!!" 10 minutter før vi faktisk setter oss i bilen til besteforeldrene våre (kl 15.30-16). Men i de senere år har selskapet vært hjemme hos oss.- Jeg hjelper pappa med juleribba. Pappa spør igjen "LIKER DU IKKE SURKÅL?!" mens bestefar tvinger på bror akevitt.- Bestefar filmer hele middagen hvor han holder kamera i hånda uten å se hva han faktisk filmer. - Da vi var mindre åpnet vi alltid gavene rundt 18.30-19 og pappa kom med følgende kommentar "Nei, hva sier dere? Vi sparer vel gavene til i morgen?" og vi grein nesten av fortvilelse, mens de voksne lo. Nå er vi så voksne at vi glemmer nesten å åpne gaver før bestefar har sovna i sofaen.- Når vi skal åpne gaver er pappa den som deler ut gavene og vi sitter spent og følger med på hva personen får. Nesten som en premieutdeling.Å, nå kom jeg på enda en ting. Foreldrene mine bor langt borte og jeg reiser aldri hjem til jul før rundt 21-23 desember. Da har pappa tatt opp "The Julekalender" og forventer at vi to skal se hele greia på 2 dager. Når han innser at det rekker vi ikke, så velger han 3-4 episoder han syns er morsom og så ser vi dem i stedet. Innser nå hvor fantastisk pappa jeg har. :) Anonymkode: f1437...330 8
Snabeltann Skrevet 9. desember 2015 #10 Skrevet 9. desember 2015 Vi går på skitur på formiddagen på julaften. Da blir ikke ventetida for ungene så lang før middag/gaver. Veldig koselig!
melatonin Skrevet 9. desember 2015 #11 Skrevet 9. desember 2015 Jeg og mannen starter julen med å drikke gløgg og pynte treet, det tar sin tid for det skal være ordentlig! Så er det er en god kveldsmat med overflod av pålegg og ferskt brød, lefse og te/kakao, så Love actually.På julemorgen står vi opp og spiser en god julefrokost og ser snekker andersen, så kler vi oss og går ut en tur(på ski hvis det er føre), så må jeg se begynnelsen på reisen til julestjernen før det så smått blir litt middags forbredelser. Tven står på for å høre de kjente gode sangene og lydene fra disney, men jeg vil ikke at julekvelden skal bli en dag vi stter pal forran tven.Får vi barn noen gang så vil jeg ha flere tradisjoner både på julekveld og romjul, feks en bestemt dag vi pakker med oss niste og går ut på skøyter, aking osv.
..... Skrevet 10. desember 2015 #12 Skrevet 10. desember 2015 Lillejulaften er vi først i fjøset hos naboene og vekker nissen. ungene henger opp strømpene sine og legger seg tidlig. Når de har sovnet pyntes juletreet og resten av huset. De tror det er nissen som gjør dette! Julaften står de altså opp til julepyntet hus, og det er så koselig å se gleden i øynene deres over at treet faktisk er pyntet og at det ligger pakker under. Så koser de seg med julemorgen og strømpegodt. Litt senere på dagen samles vi og svigersøsters familie enten hos oss eller hos dem til nissebesøk før alle drar hjem for middag og gaveåpning. Koselige tradisjoner og jeg holder på nissetroen til ungene så lenge det går!! De er 8 og 11 år!
elvital Skrevet 10. desember 2015 #13 Skrevet 10. desember 2015 Lille juleaften på kvelden er det en barne"musical" med det lokale barnekoret der mine foreldre bor vi pleier å se. Da kommer julestemningen. Så drar vi hjem til mine foreldre, pynter juletreet, pappa ser på grevinnen og hovmesteren og ler mens mamma/jeg/evt andre pynter til jul. Spiser kveldsmat og ser kanskje en julefilm (hjelp det er juleferie). Juleaften våkner jeg litt tidlig, går og ser på barnetv. Switcher litt mellom kanalene, men vil gjerne ha med meg snekker andersen og johannas jul, og selvsagt askepott. Åpner julestrømpa med julehefte, klementin og en sjokolade/lakris (har gjerne laget den selv, men prøver å glemme det over natta og tro at det er nissen lol). Legger så julegavene under juletreet, og hjelper de andre med dems gaver - ikke lov å se på lappene - mens reisen til julestjernen står på tv. Hjelper evt mamma om hun trenger det. Så er det å pynte seg og spise middag ca 17 mens sølvguttene synger. Med mindre vi har barnefamilie på besøk - da blir det gjerne tidligere. I år er første jul etter jeg har flyttet hjemmefra, og mannen skal på jobb på morningen, men tipper det blir julestrømpe og tv fram til han kommer hjem, så litt avslappning før vi drar dit vi skal være for middag og kaker og gaver kl 17.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå