Gå til innhold

Gamle norske navn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn med et gammelt fint norsk navn, som ikke har blitt poppis enda. Ønsker gjerne at nestemann også skal ha et slikt type navn. Er det noen som har noen navn de vet om, jentenavn forresten?

Anonymkode: a416b...4a3

Skrevet

Først må du definere "gammelt". Populært og i bruk for 50 år siden, 100, norrønt? 

Anonymkode: 52b5b...eb3

Skrevet

Tenker ikke på norrøne navn, men gamle navn slik som Ella, Oline osv.

Skrevet

Tenker ikke på norrøne navn, men gamle navn slik som Ella, Oline osv.

Gå på ssb å se. =)

Skrevet

Sjekk ut dødsannonser i aviser. Bibliotek tar som regel vare på aviser i noen uker før de kaster dem også. Alltid mange forskjellige navn i disse annonsene.

Anonymkode: 847ff...4af

• Liker 5
Skrevet

Sjekk ut dødsannonser i aviser. Bibliotek tar som regel vare på aviser i noen uker før de kaster dem også. Alltid mange forskjellige navn i disse annonsene.

Anonymkode: 847ff...4af

Egentlig et valid forslag :fnise:

Anonymkode: 2bf67...89b

• Liker 1
Skrevet

Abelone :-) 

Gjest Margit Spat
Skrevet

Her er noen «grandtante-navn» som jeg kommer på i farten :) Ikke alle er på favorittlisten min, men de kan jo være på din?! 

Borghild
Rønnaug
Asta/Åsta
Gullborg
Konstanse
Gunnvor
Synnøve
Jensine
Hansine
Barbara
Olga
Alvhild
Undis
Inga
Halldis
Turid

Skrevet

Bestemoren til samboeren het Nelida :)

Skrevet

Sina, Valborg, Lovise, Mary. 

Anonymkode: 29f1b...0c5

• Liker 1
Skrevet

Bergliot, Magda, Helly, Hjørdis, Borghild, Åse, Elvida, Ephie/Efie

Skrevet

Her tenkte vi på Bergliot eller Vigdis om det ble jente (oppkalling etter en av våre bestemødre/oldemødre), men så ble det gutt.

Anonymkode: aa26a...d3f

Skrevet

Skal det bare være gammelt, eller sjeldent også? Ella, Anna, Selma, Hannah og tom Klara er jo populære nå, og skikkelige gamlisnavn. 

Hjørdis, Olga, Brynhild, Hildegunn, Hulda? Anbjørg, Anlaug, Martha, Ingebjørg, Ragna?

Anonymkode: 52b5b...eb3

Skrevet

Olefine
Olianna
Gjertine
Regine 
Nikolina
Emmerense 

Alle er navn brukt i mitt distrikt mellom 1850 og 1910, sånn ca. Jeg skrev de ned når jeg letet etter babynavn i gamle kirkebøker. Uansett så anbefalest virkelig kirkebøker for å finne gamle navn. De er skannet og ligger i digitalarkivet

Skrevet

Emelie kjenner jeg ei som heter. Gammel norsk versjon av det alt så for populære Emilie. Uttales med e, slik det skrives. Ellers syns jeg Ingeid er kjempepent, er også veldig glad i Eva. 

Skrevet

Nikoline, Othilia, Andrine, Emerense, 

Skrevet

Emelie kjenner jeg ei som heter. Gammel norsk versjon av det alt så for populære Emilie. Uttales med e, slik det skrives. Ellers syns jeg Ingeid er kjempepent, er også veldig glad i Eva. 

det er sånne type navn jeg er ute etter. Ikke oldis oldis navn som hjørdis og sånt ;)

Skrevet

Nikoline, Othilia, Andrine, Emerense, 

Emerense har jeg aldri hørt før, det var veldig spesielt. Har ei venninne som kalte datteren sin Olea. Det er også et gammelt norsk navn. Ikke mange under 90 som heter det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...