Gjest Wanda Maximoff Skrevet 7. desember 2015 #21 Del Skrevet 7. desember 2015 Synes TS får mye pepper her. Om man må leie sånn halvveis sentralt i Oslo med eget soverom, er jo leien rundt 13000-14000 måneden. Da har man ikke mye å leve for med en årslønn på 400.000. Det går jo, men man lever definitivt ikke godt. Og det føles nok ufair, etter lang utdannelse. Anonymkode: 3c714...fefIkke min favorittsetning, men det er ingen menneskerett å bo i Oslo sentrum som nyutdannet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dyptvann Skrevet 7. desember 2015 #22 Del Skrevet 7. desember 2015 Føler at dette er et spørsmål du ikke kan stille på KG, uten å få meget snevre (og kanskje venstrevridde) svar. Den gjengse bruker her vil jo si at du klarer deg på 200K, alt over det er bare sløsing, men så kjenner ikke de konseptet studielån heller. Jeg er også relativt nyutdannet og hadde en lønn på 450 K inntil nylig, dette var for meg ikke nok til å ha en romslig økonomi, så valgte å få en jobb nummer to.Bruk Sifo sin kalkulator som et utgangspunkt. Den beregner er normert forbruk på mellom 7500 og 10 000 (kommer an på om du har bil), itillegg legger du til bokostnader kr 10 000 og studielån på kr 1 500. Kun ved å leve normalt sparsommelig, er du allerede oppe i 18 - 20 000. Det er selvfølgelig mange variabler, men dette utgjør ca en bruttolønn kr 360 000. Altså resterende kr 27 000 netto i året til reiser, lek, underholdning, dyrere klær, ny telefon, et par bybesøk der du er over kr 1000 i måneden, gaver osv. På ingen måte romslig, men du skal klare å overleve! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 7. desember 2015 #23 Del Skrevet 7. desember 2015 Hei.Jeg er straks ferdig med turnus-tjeneste som fysioterapeut. Ser at startlønn for fysioterapeuter ligger rett under 400 000 kr. Dette er ikke akkurat mye å leve på og jeg merker jeg blir bekymra for hvordan jeg skal kunne ha en OK hverdag med økonomi til litt reiser og opplevelser i tillegg. Noen som lever på en fysioterapi-lønn som kan fortelle hvordan det er? Eller andre med tilsvarende lønn?Anonymkode: c8342...3cfLev etter hva du tjener. Spar og vær økonomisk. Det er ingen grunn til å ikke ha et digg liv med litt ferie og kos. Du skriver ikke noe om barn osv.... da regner jeg med at du ikke har noen å forsørge. Det koster å ha barn, her har ikke du utgifter. Og drit i å ha bil. Det er grisedyrt i lengden. Har du mulighet kan du sykle, eller bruke kollektiv transport. Du har en absolutt akseptabel lønn å leve av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 7. desember 2015 #24 Del Skrevet 7. desember 2015 Skal gjøre meg skikkelig upopulær og kaster inn følgende brannfakkel:Mange i generasjonen som er "unge voksne" i dag, er alt for godt vant og/eller har urealistiske tanker om penger og økonomi. Som om det er en menneskerett å være et luksusdyr, ha dyre vaner og fancy ting. Ting er liksom ikke bra eller fint nok lenger, det er ikke greit å leve et helt ordinært liv. Kom dere nedpå ! ! !Dette innlegget er ikke rettet mot bestemte brukere her i tråden. Dere vet selv hvem dere er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 7. desember 2015 #25 Del Skrevet 7. desember 2015 Skal gjøre meg skikkelig upopulær og kaster inn følgende brannfakkel:Mange i generasjonen som er "unge voksne" i dag, er alt for godt vant og/eller har urealistiske tanker om penger og økonomi. Som om det er en menneskerett å være et luksusdyr, ha dyre vaner og fancy ting. Ting er liksom ikke bra eller fint nok lenger, det er ikke greit å leve et helt ordinært liv. Kom dere nedpå ! ! !Dette innlegget er ikke rettet mot bestemte brukere her i tråden. Dere vet selv hvem dere er. Jeg er så enig med deg! Jeg blir himmelfallen over flere av innleggene her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 7. desember 2015 #26 Del Skrevet 7. desember 2015 Jeg er så enig med deg! Jeg blir himmelfallen over flere av innleggene her. Sikter ikke til noen av innleggene her, men generelt til en holdning og livsførsel som man påtreffer og ser hos en del unge mennesker. Det blir bortskjemt hjemme hos mamma og pappa, og fortsetter å tro at livet skal leves med å bare tenke på "meg, meg og meg selv"..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2015 #27 Del Skrevet 7. desember 2015 Hei.Jeg er straks ferdig med turnus-tjeneste som fysioterapeut. Ser at startlønn for fysioterapeuter ligger rett under 400 000 kr. Dette er ikke akkurat mye å leve på og jeg merker jeg blir bekymra for hvordan jeg skal kunne ha en OK hverdag med økonomi til litt reiser og opplevelser i tillegg. Noen som lever på en fysioterapi-lønn som kan fortelle hvordan det er? Eller andre med tilsvarende lønn?Anonymkode: c8342...3cfDu er heldig om du finner 100%jobb. Regn heller med lange perioder med 50%-70% og tilleggsjobb på bensinstasjon. Anonymkode: bfa76...b97 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2015 #28 Del Skrevet 7. desember 2015 Jeg er så enig med deg! Jeg blir himmelfallen over flere av innleggene her. I denne tråden? Anonymkode: d6f45...e07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 7. desember 2015 #29 Del Skrevet 7. desember 2015 Sikter ikke til noen av innleggene her, men generelt til en holdning og livsførsel som man påtreffer og ser hos en del unge mennesker. Det blir bortskjemt hjemme hos mamma og pappa, og fortsetter å tro at livet skal leves med å bare tenke på "meg, meg og meg selv"..... Jeg ser selvfølgelig dette, jeg også, ellers i samfunnet i tillegg til her på KG. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinuwiel Skrevet 7. desember 2015 #30 Del Skrevet 7. desember 2015 Må nesten le litt! Jeg har samme inntekt å har det utmerket, kontoen er aldrig tom på slutten av måneden, jeg spiser ute og har biler. Jeg kan også reise på spennende ferieturer. Har også huslån som jeg betaler på. Aldrig tenkt tanken at jeg har for lite inntekt😜 men nå lever jeg etter inntekten, prioriterer hverdagskos, ferier og hobbyer. Jeg nedprioriterer ting som ikke bryr meg, klær, vesker og synlige statusting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tørkestativ Skrevet 8. desember 2015 #31 Del Skrevet 8. desember 2015 Man tilpasser seg jo den lønna man har, men 400k er absolutt ikke lite... jeg får 316k og jobber kveld,helg og helligdager...klarer meg utmerket med både bil, leilighet, reiser osv. Det er ikke en selvfølge at du har råd til den flotteste leiligheten midt i sentrum. Man må senke litt på kravene og endre prioriteringer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullik Skrevet 9. desember 2015 #32 Del Skrevet 9. desember 2015 Synes TS får mye pepper her. Om man må leie sånn halvveis sentralt i Oslo med eget soverom, er jo leien rundt 13000-14000 måneden. Da har man ikke mye å leve for med en årslønn på 400.000. Det går jo, men man lever definitivt ikke godt. Og det føles nok ufair, etter lang utdannelse. Anonymkode: 3c714...fefProblemet er ikke at lønna er lav, men at utgiftene til å bo har blitt så avsindig høye. Synes synd på de som etablerer seg i dag. Vi som kjøpte hus for 10+ år siden (før boligmarkedet forvandlet seg til total galskap), betaler langt mindre i huslån i måneden. Da er det ikke noe problem å leve på en slik lønn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken.stille Skrevet 9. desember 2015 #33 Del Skrevet 9. desember 2015 Hei.Jeg er straks ferdig med turnus-tjeneste som fysioterapeut. Ser at startlønn for fysioterapeuter ligger rett under 400 000 kr. Dette er ikke akkurat mye å leve på og jeg merker jeg blir bekymra for hvordan jeg skal kunne ha en OK hverdag med økonomi til litt reiser og opplevelser i tillegg. Noen som lever på en fysioterapi-lønn som kan fortelle hvordan det er? Eller andre med tilsvarende lønn?Anonymkode: c8342...3cfDa jeg var nyutdannet med bachelor innenfor helse, tjente jeg ca 330 000 i året - jeg hadde nok til å leie alene, reise på ferie, og finne på ting. Så tror du kan klare deg greit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 9. desember 2015 #34 Del Skrevet 9. desember 2015 Dette er jo litt OT men er det virkelig 400 000 som er startlønn? Jeg trodde det var mer. Du lever sikkert greit på det, jeg bare trodde startlønnen var litt mer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #35 Del Skrevet 10. desember 2015 Så forskjellige man er. Jeg har 210 000,- i året, leier, har et barn og klarer fortsatt å leve for dette. Hadde jeg hatt det dobbelte så hadde jeg levd som en greve Anonymkode: b29a4...dd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 10. desember 2015 #36 Del Skrevet 10. desember 2015 Dette er jo litt OT men er det virkelig 400 000 som er startlønn? Jeg trodde det var mer. Du lever sikkert greit på det, jeg bare trodde startlønnen var litt mer...Jeg trodde det var lavere. For det er ikke første gang jeg hører klage over startlønnen til fysioterapeuter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 10. desember 2015 #37 Del Skrevet 10. desember 2015 Jeg trodde det var lavere. For det er ikke første gang jeg hører klage over startlønnen til fysioterapeuter.Hmmm... Nei ikke vet jeg, bare syntes det hørtes litt lavt ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå