Gå til innhold

Kjenner du noen som har hatt hjerneinfeksjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt hjerneinfeksjon for noen år tilbake og sitter igjen med et arr på venstre frontallappen.  Ellers er det en del senplager. Det jeg lurer på: kjenner du noen som har hatt det og sliter med ''senskader'' og isåfall hva type senskader? :-) mener hjerneinfeksjon og ikke hjernehinne. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal vi se. Jeg kjenner ingen personlig som har hatt hjerneinfeksjon, men dette er det jeg kan finne i boka jeg har om mikrobiologi:

Encefalitt (dette er hjerneinfeksjon) er inflammasjon i selve hjernevevet. Pasienten utvikler ofte uklarhet eller koma, mentale forandringer, eventuelt nevrologiske symptomer i form av lammelse eller kramper f.eks. 

Så hva slags type senskader er det du har selv? Lammelse? 

På NHI står det:

Følgetilstander etter en slik infeksjon er ganske vanlige, disse kan være fra bagatellmessige til livsforringende og fra midlertidige til livslange. En slik betennelse kan også ha en dødlig utgang, men det er heldigvis uvanlig.

Jeg håper dette hjalp litt. Synes også du bør snakke med din fastlege om det er noe spesielt du sliter med. 

Anonymkode: 7b7d7...662

Skrevet

Senskader kan være på samme måte som etter et hjerneinfarkt, men oftest mindre synlig, evt helt usynlig. Det kan gå på konsentrasjonsvansker, hukommelsesvansker, problemer med å planlegge og gjennomføre noe, hodepine, ekstrem trøtthet, du kan bli oppfattet som forvirret, endret personlighet (spesielt hvis du har frontale forandringer). Du kan få problemer med å lese, skrive eller snakke. Konsentrasjonen kan påvirke om du klarer å holde tråden i en samtale, eller om du klarer å holde ut en arbeidsdag med mye prat eller aktivitet. Noen kommer ut etterpå helt uten plager og mén, så dette kan variere.

Jeg har hatt hjernehinnebetennelse, og hadde i lang tid etterpå hodepine, trøtthet, konsentrasjonvansker, fikk kramper når jeg ble sliten. Nå er jeg helt frisk.

Anonymkode: 60d14...23f

Skrevet

Skal vi se. Jeg kjenner ingen personlig som har hatt hjerneinfeksjon, men dette er det jeg kan finne i boka jeg har om mikrobiologi:

Encefalitt (dette er hjerneinfeksjon) er inflammasjon i selve hjernevevet. Pasienten utvikler ofte uklarhet eller koma, mentale forandringer, eventuelt nevrologiske symptomer i form av lammelse eller kramper f.eks. 

Så hva slags type senskader er det du har selv? Lammelse? 

På NHI står det:

Følgetilstander etter en slik infeksjon er ganske vanlige, disse kan være fra bagatellmessige til livsforringende og fra midlertidige til livslange. En slik betennelse kan også ha en dødlig utgang, men det er heldigvis uvanlig.

Jeg håper dette hjalp litt. Synes også du bør snakke med din fastlege om det er noe spesielt du sliter med. 

Anonymkode: 7b7d7...662

jeg har heldigvis god kontakt med fastlegen min. Jeg har konsentrasjonsvansker, endret personlighet, psykiske plager, vansker med å holde ut arbeidsdager eller dager hvor det er mye kommunikasjon, trøtthet, dårlig søvnkvalitet, hodeverk, klarer ikke å gjennomføre ting eller ta beslutninger, mye tankekjør, hukommelsestap og glemmer lett, ekstremt problemer med tall , vansker med å gjennomføre skriftlige oppgaver,  vansker med å sette ord på ting , følelsesløs ( klarer ikke å få følelser for noen f.eks :-/ ) .  Og det har komt mer med tiden.  

• 1 år senere...
Skrevet
På Monday, December 07, 2015 den 14.13, EliseAngelica skrev:

Jeg har hatt hjerneinfeksjon for noen år tilbake og sitter igjen med et arr på venstre frontallappen.  Ellers er det en del senplager. Det jeg lurer på: kjenner du noen som har hatt det og sliter med ''senskader'' og isåfall hva type senskader? :-) mener hjerneinfeksjon og ikke hjernehinne. 

Hei! Jeg fikk encefalitt i oktober 2016. Var innlagt noen uker, fikk behandling. Jeg går nå å venter på å bli helt bra..men sliter med konsentrasjonsproblemer, lysskyhet, ekstremt glemsk, sterk hodepine bak øynene og noe forvirra. Ble nesten litt "glad" da jeg så innlegget ditt..fordi det er en sjelden diagnose, og få som kan gi svar på det en lurer på.

Send meg gjerne melding på facebook, da hadde jeg blitt glad😁

Vennlig hilsen Randi Sneve Skeie, Kirkenes☺

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Heter det ikke hjernehinnebetennelse?

Anonymkode: 898a9...159

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Heter det ikke hjernehinnebetennelse?

Anonymkode: 898a9...159

Ikke hvis betennelsen ikke er i hjernehinnen... 

Anonymkode: 48d67...3b9

Skrevet

Hjernehinnebetennelse er ikke det samme som virusinfeksjon i hjernen; encefalitt. Dette er en relativt sjelden diagnose, jeg hadde vannkoppevirus som hadde vandret til hjernen, varicella zoster encefalitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...