Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget denne måneden flere lange mørke hår på kinnene nede ved haken. Har aldri lagt merke til dette før, så antar at de har kommet i det siste, men kan jo ikke være sikker. Ble nå bekymret for at jeg kan ha PCOS.

Jeg er 28 år, har forsøkt å bli gravid siden mai i år. (nå i 6. pp) Gikk rett inn i en nokså stabil syklus på 34-36 dager, utenom denne måneden da mensen var i uke forsinket (syklusdag 42). Jeg er normalvektig, har alltid vært tynn og normalvektig uten å måtte anstrenge meg. Har fått noe kviser etter at jeg sluttet med p-piller, men har nærmest ikke hatt kviser frem til da. Gått på p-piller siden jeg var 16. Har ikke hatt forhøyet blodsukker utenom én gang ved målinger hos legen (pga. andre ting). Merker ikke endret hårvekst andre steder på kroppen.

Skal til legen neste uke, tenkte å ta det opp da. I mellomtiden - Noen som har noen formening om jeg kan ha PCOS? Er det håp om å få utredet dette før vi har vært prøvere i 1 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pcos kan vel utredes uavhengig av hvor lenge dere har prøvd. Jeg ble utredet lenge før jeg hadde tenkt på å få barn, fordi jeg syntes jeg hadde mange av symptomene. Hovedsymptomene mine var riktignok meget ustabil syklus; hadde mensen bare noen få ganger i året, uten noen form for forutsigbarhet. Men ekstra hår var også et av symptomene. Spesielt på haka/oppover kjeven. Det kan være verdt å ta en sjekk! Man behøver riktignok ikke å ha cyster for å ha det, jeg har ikke en eneste cyste, men blodprøver viste at det ikke var tvil. Vekta mi har vært litt trøblete, mens jeg har en søster som også ha pcos, men hun har hele tiden vært veldig tynn uten å streve veldig med å holde seg sånn. 

Mulig dette ble et litt rotete innlegg, men ville bare få fram at folk opplever det så forskjellig, og det finnes ingen fasit hvor hvilke symptomer man bør se etter! Ta en tur til legen og snakk med ham/henne om det du :-) 

Lykke til! :-)  

Skrevet

Kan jeg spørre hva utredningen innebærer?
Blodprøver og ultralyd av eggstokkene?

Skrevet

Jeg også fikk utredning fordi jeg mistenke PCOS eller PCO. Har aldri slitt med å holde vekten nede selv, har hatt vanskeligheter med å legge på meg faktisk. Hadde en del småkviser i ansiktet, men egentlig ikke mer enn normalt. Det som var grunnen til min mistanke var syklusene mine, som var veldig varierende. Ellers har jeg ingen av de vanlige symptomene. 

Du kan høre om du kan få utredning for PCOS selv om dere ikke har prøvd så lenge. Det gjorde jeg, og det var ikke noe problem. Min gynekolog tok ultralyd og blodprøver.

Anonymkode: 6b165...a7f

Skrevet

Hei. Jeg er 26 år,har ikke gått på piller siden jeg var 20 ca. Har også noen hår på haka og rundt brystvortene jeg må nappe vekk. Litt kviser også. Har selvfølgelig bekymret meg for PCOS selv om jeg ikke prøver å få barn enda. 

Var hos legen som bestilte blodprøver og alt så fint ut. Gynekologen sa jeg ikke hadde noen cyster på eggstokkene, dessuten får jeg mensen hver måned fra ca 27-32 dagers mellomrom.  Er normalvektig. 

Konkluderer med at jeg ikke har PCOS grunnet litt behåring. Tok det opp med min mor også, hun sa det var normalt med litt hårvekst, hun hadde det selv. Hun har fått 3 barn uten problem, så litt hår vil vel ikke være trøbbel for fertiliteten;) 

Jeg tror p-piller og alle hormonene vi propper i oss gjør at vi ikke får et helt riktig bilde på hvordan det er å være kvinne,om du skjønner. Skjønnhetsidealet samfunnet viser oss, stemmer heller ikke med hvordan ting egentlig er. Så slapp av, litt hår er normalt.. Mer normalt enn man kanskje skulle tro:)

Anonymkode: 75cbe...4d1

Skrevet

Oppdaget denne måneden flere lange mørke hår på kinnene nede ved haken. Har aldri lagt merke til dette før, så antar at de har kommet i det siste, men kan jo ikke være sikker. Ble nå bekymret for at jeg kan ha PCOS.

Jeg er 28 år, har forsøkt å bli gravid siden mai i år. (nå i 6. pp) Gikk rett inn i en nokså stabil syklus på 34-36 dager, utenom denne måneden da mensen var i uke forsinket (syklusdag 42). Jeg er normalvektig, har alltid vært tynn og normalvektig uten å måtte anstrenge meg. Har fått noe kviser etter at jeg sluttet med p-piller, men har nærmest ikke hatt kviser frem til da. Gått på p-piller siden jeg var 16. Har ikke hatt forhøyet blodsukker utenom én gang ved målinger hos legen (pga. andre ting). Merker ikke endret hårvekst andre steder på kroppen.

Skal til legen neste uke, tenkte å ta det opp da. I mellomtiden - Noen som har noen formening om jeg kan ha PCOS? Er det håp om å få utredet dette før vi har vært prøvere i 1 år?

Jeg hadde akkurat de samme symptomene da jeg fant ut jeg hadde PCO (ikke pcos). Bestill time med privat gynekolog, så får du fart på sakene raskt. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...