Gå til innhold

Lære å bake - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Elsker å lage mat, og lager ok kaker, scones og eltefrie brød, men aldri bakt gjærbakst før..

Nå har jeg endelig kjøpt meg en kjøkkenmaskin og gleder meg til å bake masse! 

Men så er spørsmålet: Hva er hemmeligheten bak gjærbakst? Eller å lage flotte høye kaker? 

Noen som har tips til bøker som er bra når man er nybegynner? Vil gjerne bli en som tryller frem de lekreste ting fra min Ankarsrum assistent uten noe problem! 

Hvordan lærte dere å bake? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn ut hva de forskjellige ingrediensen "bidrar med" i baksten din. Ut over smak selvfølgelig. Sånn som at browniene blir fort bare vanlig kake om du kutter ned på sukkeret, det er sukkeret som gjør de seige. Og egg er både hevemiddel, stabilisator og tykningsmiddel. Finn gjerne en mat/bakblogger du har sansen for og prøv deg fram med oppskriftene. Det fine med blogger er at de gjerne forklarer enda mer detaljer enn en ren oppskrift. (Selv om noen blogger bare lager kliss og skriver dårlig i mine øyne, ikke velg dem, finn noen gode :P )

Følg oppskriftene ordentlig, dvs ikke bare med mål og vekt men med fremgangsmåte. Det er gjerne en grunn til at noen skriver at eggene skal være romtempererte, eller at smør/sukker skal piskes hvitt og ikke bare røres sammen. Ta deg tid til å måle melet nøyaktig, 4 dl nysiktet mel veier veldig mye mindre enn 4 dl mel trykket ned i målebegeret. Det gir store utslag på resultatet. 

I kakedeiger og kakerører som hever uten hevemiddel eller med bakepulver/natron er det et generelt tips å jobbe minst mulig med deigen, du vil ikke bearbeide melet så du får lange glutenforbindelser og seige småkaker eller flatt sukkerbrød. Prøv også å steke bakst med bakepulver så raskt som mulig etter at du blander vått og tørt i røra, da får ikke bakepulveret brukt opp futten sin til ingen nytte. Og skal du lage høye kaker, ikke åpne opp ovnsdøra i tide og utide, du slipper inn kald luft. Kaker liker ikke kald luft. Vent med å åpne døra til du ser at kaken har stivnet og stabilisert seg. Når du er nesten sikker på at den er ferdig kan du stikke en pinne (jeg bruker tynne gillspyd av tre) i den litt utenfor midten. Pinnen skal ikke være full av røre når du tar den ut igjen.

I gjærdeiger derimot ønsker du glutenforbindelser og kan gjerne elte til du ser mannen med ljåen. Sånt bakehjelpemiddel som selges sammen med tørrgjær er et godt hjelpemiddel, det er i prinsippet ekstra gluten og gir fort en smidigere deig. Her er det også om å gjøre å la deigen få heve og hvile. Jeg har bakt gjærbakst med suksess i mange år, og har aldri vært borte i en oppskrift som ikke ble bedre av å kutte gjærmengden og øke hevetiden.  Italienerene hever gjerne pizzadeigen sin minst tre-fire døgn for å få den gode smaken. Da trenger du jo heller ikke å varme væsken, romtemperert er passe varmt til langtidsheving. 

Skrevet

Tusen takk for fantastiske tips! 

Ser at jeg har endel å lære. Så spennende! Elsker å lære nye ting, så dette skal bli gøy. 

Har en sønn som ikke tåler egg, så skjønner at det kanskje kan bli et problem med kaker og den slags?

Noen tips til gode blogger/bøker? :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...