Gjest Badebuksa Skrevet 7. desember 2015 #1 Skrevet 7. desember 2015 (endret) Hvordan? Endret 7. desember 2015 av Badebuksa
Gjest Ennasus Skrevet 7. desember 2015 #2 Skrevet 7. desember 2015 -Damp i soyasausvann eller stek i soyasaus -Eller hvis du finhakker hvitløk, rødløk og purre (evt. chili) og steker det sammen med finhakket eller grovhakket blomkål + salt og pepper.-Blomkålcurry-Fløtegratinert blomkål
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2015 #3 Skrevet 7. desember 2015 Kok i grønnsaksbuljong eller noe Anonymkode: aa770...10c
Ratatosk Skrevet 7. desember 2015 #4 Skrevet 7. desember 2015 (endret) Bak den i ovnen. Endret 7. desember 2015 av Ratatosk 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2015 #5 Skrevet 7. desember 2015 Kjøp blomkål når norsk blomkål er i sesong om sommeren, og faktisk smaker noe/godt.Å få fram en smak som ikke er der, er faktisk ikke mulig. Når blomkålen er frisk og smaksrik kan smakes understrekes og framheves i en suppe med feks sitron, og kanskje litt sukker (og selvsagt nok salt). Samt at den passer godt til smaker som feks karri eller safran, der krydderet og grønnsaken framhever hverandre gjensidig. Men en smak som ikke er der kan ikke trylles fram, dessverre - i beste fall kan den maskeres. Anonymkode: 1c577...48f 3
Minya Skrevet 7. desember 2015 #6 Skrevet 7. desember 2015 Damp den, enten i gryte med damprist, eller i microbølgeovn med en liten smørklatt i bunnen på en bolle du dekker med plastfolie. Stikk noen hull i plastfolien slik at noe damp slipper ut.I gryte gir jeg den ca tjue minutter på svak til middels varme, i mico to minutter på maks. Da er blomkålen gjennomvarm og begynner å bli mør, men ikke så myk at den er ihjelkokt.
Gjest Badebuksa Skrevet 8. desember 2015 #7 Skrevet 8. desember 2015 Kjøp blomkål når norsk blomkål er i sesong om sommeren, og faktisk smaker noe/godt.Å få fram en smak som ikke er der, er faktisk ikke mulig. Når blomkålen er frisk og smaksrik kan smakes understrekes og framheves i en suppe med feks sitron, og kanskje litt sukker (og selvsagt nok salt). Samt at den passer godt til smaker som feks karri eller safran, der krydderet og grønnsaken framhever hverandre gjensidig. Men en smak som ikke er der kan ikke trylles fram, dessverre - i beste fall kan den maskeres.Anonymkode: 1c577...48fJada. Men kokker verden over bruker blomkål året rundt? Må jeg importere egen luksusblomkål fra der det er sommer nå?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #8 Skrevet 8. desember 2015 Jada. Men kokker verden over bruker blomkål året rundt? Må jeg importere egen luksusblomkål fra der det er sommer nå? Jeg ga deg det beste rådet jeg hadde, ut fra egne erfaringer, og gidder ikke svare på sarkasmer jeg får som takk. Anonymkode: 1c577...48f
Gjest Badebuksa Skrevet 8. desember 2015 #9 Skrevet 8. desember 2015 Jeg ga deg det beste rådet jeg hadde, ut fra egne erfaringer, og gidder ikke svare på sarkasmer jeg får som takk.Anonymkode: 1c577...48fhva du velger å innbille deg at svaret mitt var får være ditt eget problem.
Gjest Badebuksa Skrevet 8. desember 2015 #10 Skrevet 8. desember 2015 Damp den, enten i gryte med damprist, eller i microbølgeovn med en liten smørklatt i bunnen på en bolle du dekker med plastfolie. Stikk noen hull i plastfolien slik at noe damp slipper ut.I gryte gir jeg den ca tjue minutter på svak til middels varme, i mico to minutter på maks. Da er blomkålen gjennomvarm og begynner å bli mør, men ikke så myk at den er ihjelkokt.ok :)
Gjest Badebuksa Skrevet 8. desember 2015 #11 Skrevet 8. desember 2015 Bak den i ovnen.Hvordan gjør man det? Bare putter den inn uten noe mer?
Kvist Skrevet 8. desember 2015 #12 Skrevet 8. desember 2015 Hvordan gjør man det? Bare putter den inn uten noe mer?Jeg har pleid å skjære et dypt kryss i midten (på undersiden der stilken er) men sånn at den likevel sitter sammen i et helt hode. Så legger jeg den i en ildfast form, med en smørklatt, salt, pepper og urter og et par-tre ss med vann eller kraft. Tett lokk eller folie over så bakes den i ovnen til den er mør. Krysset gjør at stilken og bukettene er ferdig litt mer samtidig.
Ratatosk Skrevet 8. desember 2015 #13 Skrevet 8. desember 2015 Hvordan gjør man det? Bare putter den inn uten noe mer?Del den i bukettar, og ha på litt olje, alt og pepper. Legg den i ovn på bakepapir, ca. 15 minutter, snu bukettene, 15 minutter til. Eventuelt kan du panere dem i mel, melk og griljermel, bak på samme måte.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #14 Skrevet 8. desember 2015 Ha salt, smør og grønnsaksbuljong i kokevannet. Og pass på å ikke koke blomkålen for lenge, da blir den smakløs og bløt. Anonymkode: fa946...e47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå