Gå til innhold

Spansk Mastiff til Norge fra Spania?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Kjæresten min skal flytte fra Spania til Norge og han har en hund, Spansk Mastiff, som er 5 år gammel og som han skal ta med seg.

Hva er det som evt må gjøres før han kan fly nedover?

var litt nervøs for at det kunne være en av rasene som Norge nekter å innføre.. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke en forbudt rase. Det han må gjøre er at hunden har papirene, chip, vaksine og Rabisvaksine i orden. Han må og si fra til mattilsynet på 22400000 at han kommer fra Spania med hund, og når han kommer slik at de kan sjekke at papirer er i orden. For guds skyld, ha de i orden fordi hvis ikke: Blir valget enten avliving, karantene eller retur av hund

Skrevet

Takk for svar!

Koster det noe ekstra å fly med hund og hvor bestiller en dette? :)

Anonymkode: 601f6...bf0

Skrevet

Lurt å forberede seg i god tid, min katt måtte få rabiesvaksine 6 mnd før vi kunne reise med henne.

Anonymkode: 32e9c...c45

Skrevet

Takk for svar!

Koster det noe ekstra å fly med hund og hvor bestiller en dette? :)

Anonymkode: 601f6...bf0

Det som trengs forå fly med hund er et IATA godkjent bur. Det skal være av en størrelse som gjør at hunden kan bevege seg og stå oppreist naturlig (altså holde hodet oppe). 
Det koster å fly med hund ja, og man må bestille plass. Ring flyselskapet og oppgi mål på bur, og kg på hund og bur totalt. Hva det koster kommer helt an på hvilket selskap og hvor tung. 

Ellers må hunden ha rabiesvaksine. Denne må tas 3 uker før innførsel til Norge. Veterinærattest kreves også, og hunden må ha pass. 
Hunden MÅ ha papirene i orden, og kjæresten din må gjennom tollen. Så lenge han står som eier og har gjort det en stund vil det ikke koste ham noe i tollen :) 

Ring Mattilsynet for sikkerhets skyld, i tilfellet det er andre krav fra Spania enn der jeg snuser etter valp ;) 

Skrevet

Dere er flotte!! Takker for svar :) 💕

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...