Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Hjertesukk
Skrevet

Hei! Av ren nysgjerrighet her på morrakvisten så lurer jeg på hvor mye det koster med privat utredning? Samt. Når burde man gå for å få dette, hvis man ellers er frisk og rask uten mistanker om at noe er "galt"? (Med unntak av de frustrerende tankene om at "jeg kan sikkert ikke bli gravid, jeg" fordi det ikke gikk denne måneden heller :P). 

Eller er det best å vente på offentlig utredning? :)  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Privat, som i å gå til privat gynekolog istedet for å vente på henvisning fra lege? Det koster neppe så mye i den store sammenhengen, om du må igang med ivf... Er du frisk og rask trenger du kanskje ikke mange timene. Det kan like gjerne være mannen det er feil på. En gynekolog vil ta UL og se etter "feil" og sende deg videre til laparoskopi om de mener det trengs. Du kan også få tatt blodprøver for å måle hormonnivå og eggreserver. Dette gjøres like greit offentlig som privat. Jeg opplever ikke lang ventetid offentlig her jeg bor (oslo). 

Anonymkode: 9fced...dea

Skrevet

Dyrere er det. Men hvor mye vet jeg ikke.
Men, her jeg bor er det myyyyyye venting. jeg har nå venta i 5mnd på HSG røntgen, og sitter å leter som en gal etter noen som kan ta den privat etter jul.
Vi har time på sykehuset hos gyn hver 3de-4de måned. og må nå utsette timen vi skal ha i januar fordi jeg ikke har fått hsg enda, og ikke kan de gjøre noe mer før de vet om jeg er tett eller ikke.
Etter å ha vært i utredning en stund, (ca 1år) så vet vi kun at det ikke er noe galt med gubben.

Så du må se, er du tålmodig nok dersom du bor en plass det er mye venting.
Eller har dere råd til å spare dere selv mye fustrasjon på å gå privat.

Anonymkode: 00ba4...63d

Skrevet

Hei! Av ren nysgjerrighet her på morrakvisten så lurer jeg på hvor mye det koster med privat utredning? Samt. Når burde man gå for å få dette, hvis man ellers er frisk og rask uten mistanker om at noe er "galt"? (Med unntak av de frustrerende tankene om at "jeg kan sikkert ikke bli gravid, jeg" fordi det ikke gikk denne måneden heller :P). 

Eller er det best å vente på offentlig utredning? :)  

Med førstemann som ble født i 2010 prøvde jeg ett år før jeg fikk time hos gynekolog og pergotime som gjorde at spiren satt på 1 forsøk etterpå.

Nå er jeg klar for nr 2 og da jeg visste jeg måtte ha Pergo denne gangen også, iallfall høyst sannsynlig, så prøvde jeg først lege og gynekolog i det offentlige., uten at de ville hjelpe. Bestilte så time på en privat klinikk, etter anbefaling fra bekjenge, og fikk en helt annen opplevelse. Fikk Pergotime med en gang, og det ser ut som at spiren satt på 1. Forsøk denne gangen også❤️ Konsultasjonen kostet 1600kr, pluss pergokuren som koster 83kr. 

Jeg sluttet på p-pillene i mai i år.

Gjest Hjertesukk
Skrevet

Okei, så det er greit å vente et år først? Og så sjekke ventetiden på offentlig, da evt vurdere om man skal gå privat? :) 

Hva er prisen offentlig versus privat? :)

Skrevet

Hva som er lurt eller ikke er jo umulig å vite - det kommer jo helt an på dere (hva som evnt er galt med dere - noe man jo ikke vet før utredning er ferdig - alder, tålmodighet, økonomi). Hvis det for eksempel viser seg at mannen din har redusert sædkvalitet og dere er kjempe utålmodige og ikke orker det offentlige, så er det lurt å gå til det private. Hvis det viser seg at det ikke er noe galt med dere annet enn at dere blir gravide litt "sent", og dere ikke er superutålmodige, så har dere spart penger på det offentlige. Det finnes ingen fasit, her må dere avgjøre selv.

Vi startet i det offentlige, men etter 6 mnd med bare venting, venting, venting og superkorte undersøkelser av en sur offentlig gynekolog ga vi opp og gikk det til private. 1000 kroner senere hadde vi fått vite at mannen hadde redusert sædkvalitet (den offentlige gynekologen fant problemer hos meg og utredet derfor aldri mannen...) og ble henvist til prøverør med en gang. Så for oss var det vel anvendte penger, men vi var veldig utålmodige pga alder, og syns ikke at noen tusenlapper fra eller til hadde noe å si.

Personlig hadde jeg ventet ett år før jeg ba om utredning, med mindre jeg visste det var noe galt (noe jeg visste, så jeg ba om utredning da vi begynte å prøve). 

Gjest Hjertesukk
Skrevet

Vi er i midten av tjueårene og har grei økonomi, sluttet på prevensjon for et halvt år siden, men først nå er syklusen begynt å bli regelmessig.. Så tenkte å gi det noen måneder til før vi sjekker. Kan like greit vente til det er gått et år i grunn.. Men interessant å høre hva dere andre har gjort eller ville gjort :)

Skrevet

Okei, så det er greit å vente et år først? Og så sjekke ventetiden på offentlig, da evt vurdere om man skal gå privat? :) 

Hva er prisen offentlig versus privat? :)

offentlig betaler du vel bare vanlig egenandel som hos lege. Jeg betalte rundt 450kr hos offentlig gynekolog og 1600 hos privat.

Skrevet

offentlig betaler du vel bare vanlig egenandel som hos lege. Jeg betalte rundt 450kr hos offentlig gynekolog og 1600 hos privat.

Jeg betalte 1200 privat, og 800 etter det (oppfølging pga prøverør), så det er store prisforskjeller. 

Skrevet

Vi er i midten av tjueårene og har grei økonomi, sluttet på prevensjon for et halvt år siden, men først nå er syklusen begynt å bli regelmessig.. Så tenkte å gi det noen måneder til før vi sjekker. Kan like greit vente til det er gått et år i grunn.. Men interessant å høre hva dere andre har gjort eller ville gjort :)

Er nok lurt å gi det en stund til, forsøk å nyte prøvingen før den blir for teknisk. :) 

Skrevet

Dere er unge ennå. Siden syklusen din først nå har blitt regelmessig bør du ikke stresse. Kos dere, ha sex regelmessig, så går det nok greit. Har dere ikke blitt gravide innen ett år fra nå (eller 8-10 mnd) bør dere vurdere utredning. 

Anonymkode: 9fced...dea

Skrevet

Er vel ikke noe å stresse med enda? Nå som du har fått regelmessig syklus starter jo et nytt kapittel i prøvingen. Kos dere med det!

Jeg var hos legen nylig etter å ha prøvd i over ett år. Ble da henvist til privat gynekolog med ca 1 mnd ventetid, der får jeg utredning. Betaler da vanlig spesialisthelsetjenestepris, 340 kroner.  Mannen skal parallelt levere sædprøve på Rikshospitalet. Så i Oslo er det vel ebt. venting på ivf som tar tid. 

Anonymkode: 894e1...8dd

Skrevet

Syklusen tulla i et halvt år her også. Men så satt spira. Dere har ikke prøvd lenge enda.

Anonymkode: 91db1...d3f

Gjest Hjertesukk
Skrevet

Dere er gode :) tusen takk for at dere beroliger meg med at det er først nå vi begynner å prøve ordentlig. Har nok hengt meg opp i "ett år" uten å reflektere for mye over det.. Men da legger jeg utredning litt på hylla inntil videre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...