Gå til innhold

Har aldri vært på date

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på date i morgen med en jeg har skrevet med på nettdating. Vi skal spise på restaurant. Jeg har aldri vært på en date i mitt liv, og har egentlig null peiling på hva som foregår. Er så livredd for å bli kjempenervøs og ødelegge hele greia, jeg har en tendens til å snakke kjempemye når jeg blir usikker og det er jo ikke så lurt i en sånn situasjon. Er det noe jeg abolsutt ikke bør si eller gjøre? 

Anonymkode: aa645...4cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lært meg en tisekunders regel. Det er helt greit at det er stille i noen sekunder, og man trenger ikke presse frem noe eller føle det er kleint, med mindre man kan telle sakte til ti. Om ingen fortsatt prater da så kom på noe om omgivelse, "er veldig fin design her da, liker sånn stil, på hytten så hadde vi lignende, det er liksom så koselig" eller fra menyen "har du smakt andestek før da? kanskje vi skulle bestilt det neste gang har alltid hatt lyst på ekte tilberedt and" eller slike helt random ting.

Praten går som regel av seg selv om smått og stort uansett, menskjønner at du er nervøs og litt usikker. Men prøv å puste ut og innse at det er ikke verdens undergang om praten stopper litt opp. Snarere tvert i mot så er det deilig for begge å vise at man greier å puste ut litt og senke skuldrene. Noe man bør unngå å snakke om på første date er tidligere forhold, dårlig oppvekst osv og også helst snakke minst mulig om andre mennesker/venner da det oppfattes og er sladrete og uinteressant.

Anonymkode: 9cac8...80c

• Liker 1
Skrevet

- Ikke drikk for mye
- Ikke snakk alt for mye om deg selv, hold litt igjen
- Ikke spør for mange ja/nei spørsmål
- Ikke diskuter politikk eller religion! Spesielt om du ikke vet hvor han står fra før. Dumt å sitte å snakke rosenrødt om FrP også er han en som stemmer Rødt liksom.

Ellers er jeg selv en person som snakker mye og det er faktisk nesten alltid bra. Spesielt i sånne situasjoner hvor det lett kan bli litt kleint, da er det bedre at du snakker litt for mye enn at dere ikke snakker i det hele tatt. 

Og smil masse! 

Lykke til!

Skrevet

- Ikke drikk for mye
- Ikke snakk alt for mye om deg selv, hold litt igjen
- Ikke spør for mange ja/nei spørsmål
- Ikke diskuter politikk eller religion! Spesielt om du ikke vet hvor han står fra før. Dumt å sitte å snakke rosenrødt om FrP også er han en som stemmer Rødt liksom.

Ellers er jeg selv en person som snakker mye og det er faktisk nesten alltid bra. Spesielt i sånne situasjoner hvor det lett kan bli litt kleint, da er det bedre at du snakker litt for mye enn at dere ikke snakker i det hele tatt. 

Og smil masse! 

Lykke til!

Kvinner generelt sett snakker mer enn menn, og det har jeg erfart selv når jeg datet. Vil ikke si det er et problem at hun snakker mye da?

Det siste du nevnte om politikk er noe jeg tullet med ofte i starten. ALDRI snakk om politikk i med en datingpartner, ei heller om nyheter eller noe som helst som kan lede til store diskusjoner. Om man er noe annet enn nøytral (at man lener seg enten høyre eller venstre) så er det lett å skremme bort potensielle partnere.

Anonymkode: deb95...e19

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i at man bør holde seg ganske langt unna politikk og religion. Det er spennende og utrolig viktige temaer, men i en sånn setting slår sånne ting enormt hardt ut. Hvis man sier; "Nja, jeg syns kanskje folk er litt for lite opptatt av gud i hverdagen", så fremstår man automatisk som en jesusfreak. Tilsvarende høres man arrogant og uempatisk ut dersom man med det rette påpeker at religion er idioti. Samme temaer får lavere konjunkturer når man faktisk kjenner hverandre og ikke må fylle ut tomrommene i kunnskap med fantasi og worst case. 

Jeg ville snakket om fortid, nåtid og fremtid. Det er fine temaer som alltid er relevant:
- Hva har du gjort før? Hvorfor gjorde du akkurat det? Var det gøy?
- Hva gjør du nå om dagene? Trives du med det? Hvordan opplever du det?
- Hva tenker du om fremtiden? Hva tror du blir gøy?

Nøkkelen her er å prøve å finne frem til kvalitativ info om hennes eller hans måte å vurdere ting følelsesmessig. Tørre fakta "studerer, planlegger å bli lege" er liksom ganske uinteressant når man prøver å bli kjent og komme under huden på noen.

Skrevet

Tja, om man er frepper, er det ikke greit å avskrive den rødnissen først som sist da? Hadde tatt seg ut om man datet i ukevis, og så dånte av sjokket når det endelig kom frem i lyset.

• Liker 1
Skrevet

Kvinner generelt sett snakker mer enn menn, og det har jeg erfart selv når jeg datet. Vil ikke si det er et problem at hun snakker mye da?

Det siste du nevnte om politikk er noe jeg tullet med ofte i starten. ALDRI snakk om politikk i med en datingpartner, ei heller om nyheter eller noe som helst som kan lede til store diskusjoner. Om man er noe annet enn nøytral (at man lener seg enten høyre eller venstre) så er det lett å skremme bort potensielle partnere.

Anonymkode: deb95...e19

Tja, jeg snakker generelt ganske lite, og er kvinne. Er helt avhengig av en mann som holder praten i gang....
Har heller aldri erfart at det er kræsj å snakke om politikk eller religion, faktisk tvert i mot så er det gjerne de temaene jeg har bondet med menn rundt og som gjør meg mer komfortabel i praten forhold til kjedelige jobb og hverdagsspørsmål. Men så har jeg heller aldri vært på blind-date, så jeg ser jo nogenlunde på personen om han er Frp'er eller rødt før jeg avtaler date med han da.

Anonymkode: 9cac8...80c

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal på date i morgen med en jeg har skrevet med på nettdating. Vi skal spise på restaurant. Jeg har aldri vært på en date i mitt liv, og har egentlig null peiling på hva som foregår. Er så livredd for å bli kjempenervøs og ødelegge hele greia, jeg har en tendens til å snakke kjempemye når jeg blir usikker og det er jo ikke så lurt i en sånn situasjon. Er det noe jeg abolsutt ikke bør si eller gjøre? 

Anonymkode: aa645...4cb

Date er jo bare å møte en for å se om dere passer sammen. Ikke noe mer hokus pokus enn det. Jeg synes dere gjør litt mye ut av det når dere går på restaurant på første date. Kan legg bli litt kleint også. Ville avlyst det restaurantbesøket og bare møttes et sted og tatt en coffee to go og pratet litt. Så kan dere møtes igjen hvis dere liker hverandre. 

Ikke snakk kjempemye. Det er ikke farlig med litt stillhet. Bare hold øyekontakten, ikke se bort. Da vil han tolke det som om du kjeder han, og da er det mest sannsynlig game over. 

Anonymkode: 4f4ba...ff0

Skrevet

Dumt å sitte å snakke rosenrødt om FrP også er han en som stemmer Rødt liksom.

Da er ikke forholdet liv laga uansett, så hvorfor ikke?

Anonymkode: 4f4ba...ff0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...