Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Trenger å lese noen historier fra langtidsprøvere med en lykkelig slutt her nå. Min mann og jeg har nå forsøk å bli gravid i et år uten hell. Vi startet en utredning privat etter seks måneder. Jeg er 27 år, normalvektig, har fine hormonverdier, normal eggkvalitet, god eggstokkfunksjon, åpne eggledere og vanligvis fin livmorslimhinne. Mannen min har normal sædkvalitet.

Grunnet uregelmessige sykluser og en grei gynekolog har jeg vært gjennom to runder med pergotime. Første runden resulterete i to egg som gikk til eggløsning, men ingen graviditet. Andre runde resulterte i fire egg som gikk til eggløsning, men livmorsslimhinnen var da "syltynn", 2 mm. Gynekologen sa at dette kunne skyldes pergotime og at denne syklusen var det bare å gi opp, i og med at eggene ikke ville kunne feste seg til livmorsslimhinnen. Han sa også at han ville frarådet oss å ha sex dersom livmorsslimhinnen hadde vært fin, i og med at det kunne resultert i fire fostre. Frustrerende!

Gynekologene jeg har vært hos er svært optimistiske med tanke på å oppnå graviditet. Men til tross for at alt ser ut til å være i orden med oss, begynner jeg nå å kjenne panikken komme snikende. Et liv uten barn kan jeg overhodet ikke tenke meg. Flere av mine nærmeste har nylig fått barn. De er så stolte og lykkelige, og det unner jeg de å være. Men det er vanskelig  å være vitne til, da det minner meg på noe jeg er livredd for å ikke skulle få oppleve selv. Jeg hadde satt stor pris på å høre historier fra andre som har vært i samme situasjon og som det endte godt med. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor uregelmessige er sykluser? Betyr det at du ikke har el hver mnd? I så fall er dette ikke helt problemfritt. Bra at dere får allerede hjelp.

Bruker du EL-tester? Hvis ikke, så bør du starte for å vite når eggløsning er i en uregelmessig syklus.

Skrevet

Ikke gi opp håpet ennå, dere er jo bare så vidt i gang! Om eggløsningspiller ikke fungerer finnes det også eggløsningssprøyter og i "verste fall" prøverør. Med god sæd og eggkvalitet er sannsynligheten for å lykkes med prøverør stor! Dere er også unge, så dere vil nok lykkes! 

Vi var prøvere i ett år (hadde nesten aldri EL, så egentlig var vi jo ikke prøvere, men det visste jo ikke vi). Lyktes på første prøverørsforsøk, ett år etter vi startet prøvinga. Dere har mye som er uprøvd, så ikke mist trua ennå! 

Skrevet (endret)
Hvor uregelmessige er sykluser? Betyr det at du ikke har el hver mnd? I så fall er dette ikke helt problemfritt. Bra at dere får allerede hjelp.

Bruker du EL-tester? Hvis ikke, så bør du starte for å vite når eggløsning er i en uregelmessig syklus.

Hei :)

Syklusene har variert fra 28 til 41 dager. Men jeg har hatt eggløsning i hver syklus, i hvertfall hvis jeg skal stole på eggløsningstester og tempstigning. Så vi har truffet på eggløsning hver måned, og derfor synes jeg det et så rart at det ikke har skjedd noe enda. 😕

Endret av flinn
Skrevet

Ikke gi opp håpet ennå, dere er jo bare så vidt i gang! Om eggløsningspiller ikke fungerer finnes det også eggløsningssprøyter og i "verste fall" prøverør. Med god sæd og eggkvalitet er sannsynligheten for å lykkes med prøverør stor! Dere er også unge, så dere vil nok lykkes! 

Vi var prøvere i ett år (hadde nesten aldri EL, så egentlig var vi jo ikke prøvere, men det visste jo ikke vi). Lyktes på første prøverørsforsøk, ett år etter vi startet prøvinga. Dere har mye som er uprøvd, så ikke mist trua ennå! 

Hei!

Takk for oppmuntrende ord! Har faktisk fått den eggløsningssprøyten (Ovitrelle)i forbindelse med den første pergokuren. Så brukte jeg Crinone etter eggløsning og frem til menstruasjonen dessverre kom. 

Godt å høre at det gikk bra for dere til slutt 😊 Slike historier hjelper det å høre. Jeg er  veldig innstilt på prøverør dersom det skulle bli nødvendig. Men henger meg veldig opp i den prosentandelen som ikke lykkes 😅

Skrevet

Hei! Vi har prøvd i 1,5 år, er 27 år gamle. Alt er bra hos meg men samboren har dårlig sædkvalitet, men han er visst en av de bedre av de som har dårlig kvalitet. Kjenner frustrasjonen din! Er ikke så lett å høre venniner bli gravide sellom man unner dem det. Uansett, vi skal inn for prøverør og kjenner fler som har gjort dette og da har det funka på første forsøk!:) 

masse lykke til videre:)

Skrevet

Som å lese om meg. Samme alder, hadde også uregelmessige og til dels lange sykluser. Sædkvalitet hos mannen god. Ingen resultat med pergotime, men vi lyktes på 1. IVF. :)

Anonymkode: abb8b...2e2

Skrevet

Så godt å høre en liknende historie og at dere lyktes til slutt 😊 Jeg håper vi får det til på naturmetoden snart, for jeg vet at jeg kommer til å skru opp forventningene mine voldsomt ved eventuelle IVF-forsøk. Mislykkes vi da kommer nedturen til å bli stor! Men om vi lykkes derimot, kommer gleden til å bli enorm 😊

• Liker 1
Skrevet

Hei! Vi har prøvd i 1,5 år, er 27 år gamle. Alt er bra hos meg men samboren har dårlig sædkvalitet, men han er visst en av de bedre av de som har dårlig kvalitet. Kjenner frustrasjonen din! Er ikke så lett å høre venniner bli gravide sellom man unner dem det. Uansett, vi skal inn for prøverør og kjenner fler som har gjort dette og da har det funka på første forsøk!:) 

masse lykke til videre:)

Hei! 

Godt å høre fra en som er i samme båt 😊 Håper dere lykkes med prøverør! Planen her er visst å ha en pergofri måned før jeg skal ta ta tredje og siste pergokur. Hva som er tenkt videre er jeg usikker på. Har egentlig ikke lyst til å ta siste runden med pergo, da pergo ødela denne syklusen med for mange modne follikler og for tynn livmorslimhinne. 

Skrevet (endret)

.

Endret av Feyfeyhey
Skrevet

Vi var prøvere i fem år før vi fikk førstemann. Mistet også to ganger i MA. Har vært prøver i over et år hvert eneste svangerskap, og to ganger er jeg blitt gravid på Pergotime (dobbel kur), og en gang ble jeg gravid i pergofri måned (Pergo annenhver måned). 

Alt var i orden hos både mannen og meg - men jeg hadde uregelmessige sykluser, på alt fra 30-45 dager. 

Ønsker deg lykke til med videre prøving. Vet hvor tøft det kan være, men de aller fleste lykkes til slutt :) 

Skrevet

Hei! 

Godt å høre fra en som er i samme båt 😊 Håper dere lykkes med prøverør! Planen her er visst å ha en pergofri måned før jeg skal ta ta tredje og siste pergokur. Hva som er tenkt videre er jeg usikker på. Har egentlig ikke lyst til å ta siste runden med pergo, da pergo ødela denne syklusen med for mange modne follikler og for tynn livmorslimhinne. 

Kan du høre om du kan prøve Femar i stedet? 

Skrevet

Hei! 

ja vi håper på det, fortsatt noen mnd igjen så må bare være tålmodig 😊 Får håpe det funker for dere etter en ny runde med pergo sellom man kanskje ikke ser helt lyst på det, men vet om noen som har lykkes med det til slutt 😊👏🏻

Skrevet

Jeg må bare si at jeg føler så med deg og kjenner meg så igjen i de tankene du sitter med. Jeg gikk veldig i kjelleren da vi nådde ett år som prøvere, og var livredd for fremtiden og prosessen med assistert befruktning. Vi drøyde det derfor enda 1,5 år før vi satt oss på venteliste for prøverør og startet utredningen. De fant ingenting galt med verken meg eller mannen (vi var 27/28 år). Etter ett mislykket insemineringsforsøk var vi i gang med prøverør 4 år etter at jeg kastet p- pillene. Lyktes som mange gjør med første forsøk, men endte i SA etter noen uker. Etter aborten ble jeg gravid på naturlig vis første måneden vi prøvde etter forsøket.. Flere leger mente dette var ganske så normalt og at faktoren som har blokkert oss i alle disse årene nå er sannsynligvis er borte. Det er lov å håpe i det minste og at vi slipper flere runder prøverør når vi kommer til søskenforsøk.                                              Forsøk å tenke positivt og ikke fokuser på den lille prosentandelen som ikke får det til selv om jeg vet at det er kjempevanskelig... Med deres unge alder og uten noen kjente hindrer  er jeg helt sikker på at dette vil ordne seg😄

Skrevet

Kjenner på meg hvordan du har det☺️ Jeg sitter med en liten frosen embryo i armen etter mange års prøving.det er så rart å tenke på at hun er laget i et glass,men dette barnet kommer til å bli elsket og er svært ønsket.noen må ha flere forsøk,men som regel for de fleste går det bra for de fleste.lykke til☺️

Skrevet

Vi prøvde i 4 år før det klaffet på tredje ICSI forsøk. Jeg har pcos, men fikk eggløsning på pergotime. Ved første IVF forsøket fant de ut at eggene mine ikke lot seg befrukte, de hadde et hardt "skall". Så da ble det ICSI på de neste forsøkene, da ble flere egg befruktet og siste gangen så feste to av dem seg.

Anonymkode: 922a2...ede

Skrevet

prøvere i 1,5 år.. hadde gitt opp fullstendig å ventet på å få time til fertilitetsklinikk! plutselig kom ikke mensen, jeg tenkte egentlig ikke så mye over det, men tok en test for morro skyld ... å den var jaggu positiv! :D 

vet ikke om det var noe galt med oss, siden vi ikke rakk og dra dit :P men var i kjelleren, og begynte å tenke på et liv uten barn, så nesten som de venter på at vi skal gi helt opp før det må skje noe :glare:

Anonymkode: 733cb...643

Skrevet

Gammel venninne av meg prøvde i 5-6 år, startet når de var ca 21 tror jeg det var, de var midt i en adopsjonsprosess når hun plutselig ble gravid. 

Oj! Det må ha vært stas for de :) Håper ikke min mann og jeg må vente så lenge, men det er absolutt bedre sent enn aldri! :)

Skrevet

Vi var prøvere i fem år før vi fikk førstemann. Mistet også to ganger i MA. Har vært prøver i over et år hvert eneste svangerskap, og to ganger er jeg blitt gravid på Pergotime (dobbel kur), og en gang ble jeg gravid i pergofri måned (Pergo annenhver måned). 

Alt var i orden hos både mannen og meg - men jeg hadde uregelmessige sykluser, på alt fra 30-45 dager. 

Ønsker deg lykke til med videre prøving. Vet hvor tøft det kan være, men de aller fleste lykkes til slutt :) 

Hei!

Takk for lykkeønskninger og for at du delte historien din med meg :) At det å lage barn skulle være så vanskelig hadde jeg aldri trodd! 

Skrevet

Kan du høre om du kan prøve Femar i stedet? 

Det kan jeg jo :) Hva er fordelen med Femar?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...