Gå til innhold

Subkutan injeksjon-blodåre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg må ta en sprøyte i magen hver kveld, men idag begynte jeg å blø bitte litt etter stikket, og det gjør skikkelig vondt! Kan så vidt Ta på magen.? Aldri hatt det før.. Er det normalt? Er det farlig å treffe en blodåre?

Anonymkode: 3167f...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg må ta en sprøyte i magen hver kveld, men idag begynte jeg å blø bitte litt etter stikket, og det gjør skikkelig vondt! Kan så vidt Ta på magen.? Aldri hatt det før.. Er det normalt? Er det farlig å treffe en blodåre?

Dette bør du få informasjon om fra medisinsk personell

Evt kan du ringe et vakt-apotek og spørre

Anonymkode: 8990e...973

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert truffet en blodåre, ikke noe farlig :) Fort gjort!

Hvis du får ei lita blårose på magen i morgen så vet du hvorfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis virkestoffet kommer inn i en blodåre i stedet for i underhudsfettet (slik det skal i en subcutan injeksjon), så kan du få for mye virkestoff over kort tid. Om du føler deg dårlig, kontakt lege. Du bør alltid trekke stempelet i sprøyten litt tilbake før du trykker stempelet inn (aspirere). Om dte da kommer blod inn i sprøyten, vet du at du har truffet en åre, og da bør du ikke sette sprøyten, men finne frem en ny og prøve et annet sted. Aspirer alltid først, så du vet at det ikke kommer bld.

Anonymkode: 65643...9e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis virkestoffet kommer inn i en blodåre i stedet for i underhudsfettet (slik det skal i en subcutan injeksjon), så kan du få for mye virkestoff over kort tid. Om du føler deg dårlig, kontakt lege. Du bør alltid trekke stempelet i sprøyten litt tilbake før du trykker stempelet inn (aspirere). Om dte da kommer blod inn i sprøyten, vet du at du har truffet en åre, og da bør du ikke sette sprøyten, men finne frem en ny og prøve et annet sted. Aspirer alltid først, så du vet at det ikke kommer bld.

Det høres ut som du har svært god greie på dette.

Du har sikkert truffet en blodåre, ikke noe farlig :) Fort gjort!

Hvis du får ei lita blårose på magen i morgen så vet du hvorfor :)

Det bekymrer meg (jeg er ikke TS) at du skriver at det ikke er farlig, og AB (over) skriver at om h*n føler seg dårlig, kontakt lege.

Er du helsearbeider?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg ikke dårlig. Jeg spørte sykepleier om jeg måtte aspirere for en stund siden, og fikk beskjed om at det trengte jeg ikke. Tar klexane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som du har svært god greie på dette.

Takk for det, er utdannet innen dette (man har jo ikke lov å bruke titler her, så da skriver jeg ikke yrkestittel). Et medisindose som er ment å virke gradvis ved å injisjere det i underhudsfettet, kan være farlig å få rett inn i blodbanen. Forhåpentligvis går det bra, men TS burde kontakte lege om formen blir verre. Vanskelig å si noe mer konkret uten å vite hva slags medisin det er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å aspirere ved subkutan injeksjon, man skal derimot aspirere når man setter intramuskulær. Og at du blør er ikke rart når du stikker noe i huden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble så nysgjerrig på hva det brukes mot så jeg måtte google det. Jeg anbefaler å lese om mulige bivirkninger.

"Avbryt behandlingen och kontakta läkare om:

huden vid injektionsstället blir ömmande, röd och med små blödningar eftersom det är symtom på vävnadsdöd."

Dette var det jeg fant da jeg leste om Klexane i alle fall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, er utdannet innen dette (man har jo ikke lov å bruke titler her, så da skriver jeg ikke yrkestittel). Et medisindose som er ment å virke gradvis ved å injisjere det i underhudsfettet, kan være farlig å få rett inn i blodbanen. Forhåpentligvis går det bra, men TS burde kontakte lege om formen blir verre. Vanskelig å si noe mer konkret uten å vite hva slags medisin det er.

klexane. Men jeg merker jo ingenting, bortsett fra at det er vondt. Trenger jeg tenke noe mer på det da?eller tar det en stund før jeg evt blir dårlig?? Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Fragmin/Klexane du setter? Isåfall er det viktig å ha litt vinkel, rundt 45 grader når du stikker. Prøv også å variere innstikkstedene, siden man kan bli litt øm. (Er utdannet innen helse)

Anonymkode: b9a47...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da spør jeg deg om en ting siden du har peiling. Hvorfor skal man ikke injiseres nærme der man har sår, arr, osv ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Fragmin/Klexane du setter? Isåfall er det viktig å ha litt vinkel, rundt 45 grader når du stikker. Prøv også å variere innstikkstedene, siden man kan bli litt øm. (Er utdannet innen helse)

Anonymkode: b9a47...6dd

ja klexane. Fikk beskjed om å sette den 90 grader. Men kan prøve 45 neste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen

Avalon, mod

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...