Gå til innhold

Dere som jobber redusert og har små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sa dere til arbeidsgiveren for å få redusert stilling til f.eks 60%?

Anonymkode: 84577...b40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen problem, har vært klar på det hele tiden. Uansett har du dine rettigheter og familielivet ditt er viktigere enn jobben. :)

Anonymkode: a12d5...b19

• Liker 1
Gjest morhjertegod
Skrevet

Trodde man hadde rett til å søke redusert stilling( type permisjon) før barnet var tre år, jeg gjorde det med alle mine tre barn. Nå lot det seg gjøre på min arbeidsplass, men mener dette var en rettighet, ikke sikkert det er det nå.

Skrevet

Jeg sa bare at jeg ønsket å søke redusert (jobber mer enn 60%, da), og da sjefen min at det hadde jeg rett til og at det hos oss alltid blir innvilget når man har barn under en viss alder. Og dette kan du jo også søke opp i lovverket - dvs. det skal tungtveiende grunner til å ikke få innvilget det om det gjelder visse sosiale hensyn, inkl. barn under 7 eller 10 år (husker ikke hvilken alder det står, men det er over tre, hvertfall).

Skrevet

Ingen problem, har vært klar på det hele tiden. Uansett har du dine rettigheter og familielivet ditt er viktigere enn jobben. :)

hvor lenge jobbet du redusert?

Skrevet

"Vilkåret for denne retten er at permisjonen tas rett etter at den ordinære foreldrepermisjonen er avsluttet. Foreldrene kan ikke velge å komme tilbake til arbeidet etter endt periode med foreldrepenger for så å ta utvidet foreldrepermisjon på et senere tidspunkt."

Veldig viktig.

Man har altså ikke rett til å ta det på et senere tidspunkt. Her er link: http://compendia24.no/compendia24/personal.nsf/content?ReadForm&page=COMH-8MZD6T&resource=TVAD-7LXBN7

Men man kan fortsatt søke!

• Liker 1
Skrevet

"Vilkåret for denne retten er at permisjonen tas rett etter at den ordinære foreldrepermisjonen er avsluttet. Foreldrene kan ikke velge å komme tilbake til arbeidet etter endt periode med foreldrepenger for så å ta utvidet foreldrepermisjon på et senere tidspunkt."

Veldig viktig.

Man har altså ikke rett til å ta det på et senere tidspunkt. Her er link: http://compendia24.no/compendia24/personal.nsf/content?ReadForm&page=COMH-8MZD6T&resource=TVAD-7LXBN7

Men man kan fortsatt søke!

Jeg trodde forlenget foreldrepermisjon og redusert arbeidstid var to helt ulike ting? I linken her vises det til to ulike paragrafer i arbeidsmiljøloven. Jeg trodde man kunne vende tilbake til ordinært arbeid etter endt foreldrepermisjon, for så å søke om redusert arbeidstid etter man har prøvd seg litt tilbake i jobb. Men der tar jeg altså feil?

• Liker 2
Skrevet

Jeg trodde forlenget foreldrepermisjon og redusert arbeidstid var to helt ulike ting? I linken her vises det til to ulike paragrafer i arbeidsmiljøloven. Jeg trodde man kunne vende tilbake til ordinært arbeid etter endt foreldrepermisjon, for så å søke om redusert arbeidstid etter man har prøvd seg litt tilbake i jobb. Men der tar jeg altså feil?

Nei, du har helt rett. Alle med barn under 12 år kan søke om redusert arbeidstid etter arbeidsmiljøloven 10-2 (4). Arbeidsgiver kan bare avslå dersom det medfører vesentlig ulempe for virksomheten. 

• Liker 3
Skrevet

Er det ingen som tenker på at pensjonsgivende inntekt reduseres i takt med redusert stilling?

• Liker 2
Skrevet

Er det ingen som tenker på at pensjonsgivende inntekt reduseres i takt med redusert stilling?

jeg tror det har kommet nye regler på dette, der man opptjener pensjonspoeng trodd redusert stilling så lenge det skjer i denne perioden...? Noen som vet mer om dette, kanskje...? Jeg mener å ha hørt noe om det 

Skrevet

Det er en av grunnene til at jeg ikke reduserer, og det at jeg ser at mine kollegaer som "jobber 80%" i realiteten jobber 100, men får betalt for 80. Ingen gjør jo deres jobb når de ikke er her...

Anonymkode: a8595...fd4

• Liker 1
Skrevet

Sender en epost til min leder hvor jeg skriver jeg ønsker å gå ned i stilling til 60%. Trenger ikke argumentere for det hos oss.

Skrevet

Jeg tenker på det, og tenker som så at jeg uansett velger å jobbe redusert fordi det passer min livssituasjon nå. Det gir meg mer tid til barna og det er det aller viktigste. Det Jan hende det fører til ag jeg får dårligere råd når jeg blir pensjonist, men da vet jeg iallefall at det var et bevisst valg som gjorde livet mitt bedre nå, og sa skal jg heller leve med mindre penger senere. For alt jeg vet, lever jeg ikke så lenge at jeg blir pensjonist heller (-håper jo jeg gjør det da, men man veg jo aldri).

Anonymkode: 5b598...782

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker på det, og tenker som så at jeg uansett velger å jobbe redusert fordi det passer min livssituasjon nå. Det gir meg mer tid til barna og det er det aller viktigste. Det Jan hende det fører til ag jeg får dårligere råd når jeg blir pensjonist, men da vet jeg iallefall at det var et bevisst valg som gjorde livet mitt bedre nå, og sa skal jg heller leve med mindre penger senere. For alt jeg vet, lever jeg ikke så lenge at jeg blir pensjonist heller (-håper jo jeg gjør det da, men man veg jo aldri).

Anonymkode: 5b598...782

Dette. Vi sparer også til pensjonen min. Det at jeg jobber 70% og kan gi ungene korte dager i barnehagen er gull verd.

Skrevet

Forskjellen er jo en ubetinget rett, likevel.

Etter AML 10-2 er det jo i større grad opp til arbeidsgiver. Det var derfor jeg la til at man kan søke. Det kommer jo an på hvilken rolle man har i bedrift og hvor stor ulempe redusert arb.tid vil medføre.

Jeg antar at små bedrifter der man er en nøkkelperson er langt mer sårbare enn en hvilken som helst offentlig bedrift.

Skrevet

Forskjellen er jo en ubetinget rett, likevel.

Etter AML 10-2 er det jo i større grad opp til arbeidsgiver. Det var derfor jeg la til at man kan søke. Det kommer jo an på hvilken rolle man har i bedrift og hvor stor ulempe redusert arb.tid vil medføre.

Jeg antar at små bedrifter der man er en nøkkelperson er langt mer sårbare enn en hvilken som helst offentlig bedrift.

ja, jeg fikk oppklaring fra Glitnir også:) Trodde du mente at man må gå over i redusert stilling rett etter endt foreldrepermisjon, men jeg misforstod deg. Som Glitnir skrev, kan man søke om dette inntil barnet er 12 år:) 

Skrevet

ja, jeg fikk oppklaring fra Glitnir også:) Trodde du mente at man må gå over i redusert stilling rett etter endt foreldrepermisjon, men jeg misforstod deg. Som Glitnir skrev, kan man søke om dette inntil barnet er 12 år:) 

Ja, søke men ikke nødvendigvis få :)

Det er en vesensforskjell der.

Skrevet

Ja, søke men ikke nødvendigvis få :)

Det er en vesensforskjell der.

jepp, den er jeg med på:) 

• Liker 1
Skrevet

Bump

Skrevet

hvor lenge jobbet du redusert?

Har 100% stilling, men har gått i 70% i snart to år nå. Venter vårt tredje barn til våren, så jeg kommer til å fortsette i 70% så lenge som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...