Gå til innhold

Hva gjøre når baby ikke vil sove?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby er 6 måneder. Våkner 1-3 ganger hver andre time gjennom hele natten, kun pupp roer ham ned. Til nå har det vært ok - har sovet i egen seng frem til ca 2-3 (har da allerede våknet flere ganger), og fra kl 2-3 har vi samsovet. Tar ikke smokk.

Nå har to dilemmaer oppstått, ganske samtidig. 
1) Jeg må slutte å amme pga medisiner (er blitt syk, men ungen nekter PLENT å ta flaske. Ja, vi har forsøkt allverdens med flasker da vi hadde samme problemet med førstemann, så hadde mye så og si ubrukte flasker liggende). I og for seg ok, vi må bare øve mer, så får medisinene vente så lenge. 

2) Etter oppvåkning på natten, våkner han når jeg legger ham ned, etter at han har fått pupp og virker tilfreds (bruker goood tid på å "fylle ham", dvs å også gi ham nærhet som han tydeligvis trenger). Hver gang. Uansett hvor forsiktig og stille jeg er. Det er HELT umulig, jeg har ammet og bysset i timevis i håp om at ungen skal falle i dyp søvn - uten virkning. Jeg har latt ungen bare ligge i sengen også, i håp om at han skal klare å roe seg selv (har da sittet ved siden av og vekslet mellom å synge, stryke og å bare sitte der). Ingen virkning.
Pappaen har begynt å ta over nå, og da skriker han i 2-3 timer hver gang før han sovner. 

Eneste som hjelper er pupp og samsoving. Samsoving uten pupp går ikke, det blir bare hyling. Og pupp er egentlig utelukket - en dårlig vane er allerede oppstått, og så lenge jeg kunne amme, brydde jeg meg ikke om puppe-avhengigheten, men nå må jeg snu det. Puppen skal bort. 

Har du noen gode råd, tips eller tanker?

Anonymkode: 8eff0...738

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet er sultent!

Du bør gi fast føde 3 ganger pr dag. Du vil se det hjelper raskt på søvnen

• Liker 1
Skrevet

Hva med 3 grøtmåltider eller 2 grøtmåltider og et med grønnsaker? Har hørt mange som mener at avokado i grøten før leggetid metter lenger.

Skrevet

Barnet får 3 måltider fast føde. Gjort det i en månedstid nå... To grøt, evnt brødskive ene måltidet, og litt middag, frukt eller grønnsaker. Avokado brukes hyppig... 

Anonymkode: 8eff0...738

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...