Gå til innhold

Psykotisk far. Vil flytte vekk herfra.

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å gjøre det kort, er jeg en i midten av 20 årene, med bachelorgrad og høye ambisjoner for gode ting i livet. Problemet er livet med min familie, de gangene vi har en diskusjon så er det den psykotiske faren som bringer emnet opp. Og håndterer det helt jævlig for å si det mildt. Han er et monster. Det er han man blir redd av, men retter det hele mot meg og påstår at det er meg de blir redde av. Det er jo helt patetisk,- jeg syns synd på han. Dette er ikke et sundt sted for meg å bo (nei, jeg bor ikke for meg selv fordi jeg er muslim,- alle jenter skal bo hjemme til de gifter seg) for å være ærlig vet jeg aldri når giftemålet kommer til å skje en gang- og jeg har ikke lyst til å ha et trampende monster når det passer ham å være det, og at det skal gå ut over, oss, meg. 

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Skal jeg gjøre klar to kofferter og pakke alt jeg eier i rommet mitt og dra ut av huset kl 04 om morgenen og ta flyet? toget? reise til et sted hvor min venninne (som jeg kun har møtt og blitt kjent med én gang) og plutselig spørre om å bo hos henne? Jeg bor med en møkka familie som elsker å baksnakke stygt, jeg har en mor som til og med baksnakker stygt om meg til min lillesøster, fordi moren selv har dårlige bånd med sine søsken og hun overfører faenskapet over til oss, den nye generasjonen. Hva kommer de til å fortelle mine onkler og tanter om grunnen til at jeg har "rømt" ? Da vil søstra vokse opp med en løgn de har fortalt henne. 

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg liker mildt sagt ikke folk som gjør alt for å prøve å såre meg. Å snakke helt jævli vås med ord og bråke som f. Å trampe og kaste ting så hardt fra tredje etasje at taklampa mi i andre rister og nesten detter av og knuser. (Ja det var det som hendte bl.a i kveld) 

Hva skal jeg gjøre? Jeg er muslim. Jeg vil vekk herfra. Jeg har en jobb jeg har jobbet i i 3 mnd,- og vil helst slutte fordi jeg trives ikke med salg. Jeg trenger ingen sosial hjelp eller noe form for senter, in case noen foreslår det. Jeg vil ut herfra men jeg er muslim og kan ikke flytte ut før jeg er gift. Jeg er for tiden singel, og vet ikke en smule hva som skjer i fremtiden... Hva skal jeg gjøre :( ... Jeg vil aldri se det monsteret igjen.... :( ....

Anonymkode: 68c22...d64

Videoannonse
Annonse
Gjest morhjertegod
Skrevet

Har ikke noen gode råd, men syns synd på deg og håper du finner en løsning. Klem.

Skrevet

Muslim eller ikke. Er man over 18 har man lov til å flytte. Pakk det viktigste og reis langt bort. 

Anonymkode: f3700...524

• Liker 8
Skrevet

Hvor mange ganger skal du gjenta at du er muslim og hvorfor er det relevant informasjon i forhold til å være pårørende til at psykotisk familie medlem?

Det at du er muslim er ingen unnskyldning for å bo hjemme til du er gammel og grå, som du nå ikke er så langt ifra å være.

Det er ingen lover som sier at muslimer må bo hjemme med foreldrene sine til de selv er godt voksne som du nå er blitt så du kan med god samvittighet flytte ut, det er i overkant på høy tid for det.

Og nei du skal selvfølgelig ikke pakke sakene dine å ta toget/fly når du ikke har en bopel å dra til, because logic. Skaff deg leilighet før du flytter ut, det gjør lurest i å gjøre det i den rekkefølgen med mindre du higer etter å loffe på gatene.

Om du bare har 1 venn, som du ikke har møtt flere enn en gang så er det på tide du skaffer deg et sosialt nettverk for din egen del.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har heller ingen gode råd. Men vil bare si, at viktigere enn at du er muslim, kristen eller ateist for den del, er det at du er et menneske som ønsker og fortjener en bedre livssituasjon og hverdag. Hvis du kan klare å gi deg selv dette, så håper jeg det er det du velger. 

Skrevet

Hvor mange ganger skal du gjenta at du er muslim og hvorfor er det relevant informasjon i forhold til å være pårørende til at psykotisk familie medlem?

Det at du er muslim er ingen unnskyldning for å bo hjemme til du er gammel og grå, som du nå ikke er så langt ifra å være.

Det er ingen lover som sier at muslimer må bo hjemme med foreldrene sine til de selv er godt voksne som du nå er blitt så du kan med god samvittighet flytte ut, det er i overkant på høy tid for det.

Og nei du skal selvfølgelig ikke pakke sakene dine å ta toget/fly når du ikke har en bopel å dra til, because logic. Skaff deg leilighet før du flytter ut, det gjør lurest i å gjøre det i den rekkefølgen med mindre du higer etter å loffe på gatene.

Om du bare har 1 venn, som du ikke har møtt flere enn en gang så er det på tide du skaffer deg et sosialt nettverk for din egen del.

Ganske sikker på at hun mener psykopatisk, ingenting i tråden minner om psykose...

• Liker 1
Skrevet

Som svar til en lenger oppe i forumet, så har jeg SELVFØLGELIG mer enn en venn,- jeg har mange gode og nære venninner. Men jeg har kun en som bor i Kristiansand. come an, visste ikke at du var så dum. må jeg virkelig bruke et innlegg på å forklare det. jaja... jeg håper jeg finner en løsning eller at jeg kommer meg videre. 

Det er bare å gi faen i alt som er blitt sagt,- jeg har gitt faen allerede, så det er bare å over se den j#$Q d#$$en dag inn og dag ut frem til en god løsning dukker opp. It sucks for nå må jeg faktisk skaffe meg kjøreskole for å ta resten av kjøretimene mine.. har tatt kun 14 private kjøretimer,- kanskje det er påtide å sløse masse penger på en kjørelærer allerede nå... Kan ikke lenger sitte ved siden av det monsteret der. I can get killed for å si det sånn... kanskje det eneste som mangler... god forbid.. uff... 

Skrevet

Hvis du ikke ønsker noen hjelp på krisesenter eller annen hjelp og ikke kjenner noen som du kan dra til så er det kanskje lurt å jobbe mest mulig slik at du kan flytte ut fortest mulig og finne deg et eget sted å bo. Eventuelt å søke på andre jobber et annet sted og flytte dit hvis du får deg jobb.

Hvorfor ønsker du ikke hjelp? Har du noen du kan snakke med om dette?

Anonymkode: 2abf2...008

Skrevet

Her i Norge velger du helt selv hvor du vil bo. Jeg forstår det er vanskelig å bryte med familiens tradisjoner, men du har din fulle rett til å velge å bo hjemme eller for deg selv. Velger du å flytte for deg selv så kan selvsagt konsekvensen være at familien ikke vil ha noe med deg å gjøre. Men da tror jeg du bare må tenke på at du gjorde det for ditt eget beste, for å komme deg videre og gjennom livet på din måte. Du velger selv din tro, livsstil og tradisjoner. 
Aller helst vil jeg si at du bør prøve å bidra til å få familien på rett vei igjen. Men ut i fra din beskrivelse av familien kan det virke som om det er en kjempelang, om ikke umulig, prosess. Da må alle samarbeide mot det samme målet. Og ut i fra beskrivelsen kan det virke som om det er et lite aktuelt prosjekt. 
Når du snakker om din psykotiske far - husk at han er syk! Ting han gjør og sier er på grunn av sykdommen, ikke fordi han selv velger det. Det er nok ufattelig vanskelig å unngå å ta ting til seg. Men prøv å tenk over det når psykosen viser seg hos din far. Ikke bare for hans del, men også for din. 
Vil du flytte for deg selv, så bør du planlegge mer enn du har gjort nå. Sørg for å bytt jobb til en du trives i. Da er det lettere å bli værende der og videre tjene penger. Spar opp penger slik du har til depositum om du leier noe f.eks. Og gjerne slik du har noe i bakhånd om noe uforutsett skjer. Sørg helst for å få en fast stilling og ikke vikariat. Sørg også for å ha en stillingsprosent som gjør at du tjener tilstrekkelig nok til å betale leie, mat, transport og andre nødvendige utgifter. Ikke belag deg på å få vakter her og der, da har du aldri en sikkerhet ift utbetalt lønn. Når dette er i boks, så kan du heller se deg om etter sted å leie. Dersom du er redd for at familien din skal oppsøke deg den gangen du flytter for deg selv, sørg for å reservere deg for personopplysninger som mobilnr/adresse på internett. Er noen i familien din voldelig (f.eks. din far pga sykdom) så kan du søke om besøksforbud (vet ikke helt hvem du kontakter - politiet kanskje?). 
Ikke belag deg på å bo hos "venner" du egentlig ikke kjenner. Generelt aldri belag deg på å bo hos venner/bekjente. Få ønsker at noen bor hos dem over lang tid, og plutselig kan en ende opp med å bli "kastet ut". Og da står du på bar bakke. 

• Liker 1
Gjest Blomsterert
Skrevet

For å gjøre det kort, er jeg en i midten av 20 årene, med bachelorgrad og høye ambisjoner for gode ting i livet. Problemet er livet med min familie, de gangene vi har en diskusjon så er det den psykotiske faren som bringer emnet opp. Og håndterer det helt jævlig for å si det mildt. Han er et monster. Det er han man blir redd av, men retter det hele mot meg og påstår at det er meg de blir redde av. Det er jo helt patetisk,- jeg syns synd på han. Dette er ikke et sundt sted for meg å bo (nei, jeg bor ikke for meg selv fordi jeg er muslim,- alle jenter skal bo hjemme til de gifter seg) for å være ærlig vet jeg aldri når giftemålet kommer til å skje en gang- og jeg har ikke lyst til å ha et trampende monster når det passer ham å være det, og at det skal gå ut over, oss, meg. 

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Skal jeg gjøre klar to kofferter og pakke alt jeg eier i rommet mitt og dra ut av huset kl 04 om morgenen og ta flyet? toget? reise til et sted hvor min venninne (som jeg kun har møtt og blitt kjent med én gang) og plutselig spørre om å bo hos henne? Jeg bor med en møkka familie som elsker å baksnakke stygt, jeg har en mor som til og med baksnakker stygt om meg til min lillesøster, fordi moren selv har dårlige bånd med sine søsken og hun overfører faenskapet over til oss, den nye generasjonen. Hva kommer de til å fortelle mine onkler og tanter om grunnen til at jeg har "rømt" ? Da vil søstra vokse opp med en løgn de har fortalt henne. 

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg liker mildt sagt ikke folk som gjør alt for å prøve å såre meg. Å snakke helt jævli vås med ord og bråke som f. Å trampe og kaste ting så hardt fra tredje etasje at taklampa mi i andre rister og nesten detter av og knuser. (Ja det var det som hendte bl.a i kveld) 

Hva skal jeg gjøre? Jeg er muslim. Jeg vil vekk herfra. Jeg har en jobb jeg har jobbet i i 3 mnd,- og vil helst slutte fordi jeg trives ikke med salg. Jeg trenger ingen sosial hjelp eller noe form for senter, in case noen foreslår det. Jeg vil ut herfra men jeg er muslim og kan ikke flytte ut før jeg er gift. Jeg er for tiden singel, og vet ikke en smule hva som skjer i fremtiden... Hva skal jeg gjøre :( ... Jeg vil aldri se det monsteret igjen.... :( ....

Skaff deg en leilighet uten at noen i familien vet.Så flytter du.Du er 25 år,ingen kan stoppe deg fra det,muslim eller ikke.Det er det du kan og bør gjøre,men behold jobben så lenge.Å dra til venninnen kan du,men det blir vel litt vanskelig uten at dere snakker om det og avtaler nærmere.

Du kan ikke tenke på hva de sier til lillesøsteren din,og de snakker jo allerede dårlig om deg til henne.Du får snakke med henne senere.

Dette er det eneste du kan gjøre,ellers vet jeg ikke hvordan du skal komme deg bort fra det.Du må bestemme deg,ta valg,men det ser ikke ut til at å fortsette å bo hjemme er særlig fruktbart.

Skrevet

Som svar til en lenger oppe i forumet, så har jeg SELVFØLGELIG mer enn en venn,- jeg har mange gode og nære venninner. Men jeg har kun en som bor i Kristiansand. come an, visste ikke at du var så dum. må jeg virkelig bruke et innlegg på å forklare det. jaja... jeg håper jeg finner en løsning eller at jeg kommer meg videre. 

Det er bare å gi faen i alt som er blitt sagt,- jeg har gitt faen allerede, så det er bare å over se den j#$Q d#$$en dag inn og dag ut frem til en god løsning dukker opp. It sucks for nå må jeg faktisk skaffe meg kjøreskole for å ta resten av kjøretimene mine.. har tatt kun 14 private kjøretimer,- kanskje det er påtide å sløse masse penger på en kjørelærer allerede nå... Kan ikke lenger sitte ved siden av det monsteret der. I can get killed for å si det sånn... kanskje det eneste som mangler... god forbid.. uff... 

What? Hva har kjøreskole med dette å gjøre? 

Anonymkode: adbd1...9b5

• Liker 3
Skrevet

I Norge har du tross alt rettigheter. Du er over 20 år og kan fint flytte ut. Hvis det er et problem for din familie, så får du hemmelig adresse, eventuelt besøksforbud, om de er farlige for deg. 

Anonymkode: a30bc...7fc

Skrevet

Når du er midt i 20-årene, skulle du ha flyttet ut for lenge siden. Hvis du har ambisjoner i livet, må du begynne med dette første skrittet. Siden du har jobb , så kan du greie deg selv. Så kan du ha denne jobben mens du søker på drømmejobben. Men den får du ikke hvis du på jobbintervjuet forteller at du fortsatt bor hjemme hos mamma.

Religionen du har. Er jo mot sin hensikt hvis den skal hindre deg i å fungere og komme noe vei i livet. Hvordan kan en religion som noen fant opp for tusen år siden, ødelegge for deg i dag. Når du prøver å tilpasse deg og komme norn vei i dagens samfunn. Da er jo den bare til hinder for deg, og slik skal det jo ikke være. Ditt liv må jo gå forran religion, så kan du ta frem igjen religionen når du trenger den livsfilosofien til å komme deg gjennom andre faser i livet. Forfatterene av koreanen kan umulig ha ment at man skal leve etter den filosofien akkurat slik som det var da de skrev boken. Uten å fornye det med dagens situasjon 1000år etter? 

Faren din får du ikke forandret. Han kommer alltid til å være slik. Men du kan velge selv hvordan du skal la det påvirke deg og ditt liv. Ta kontroll over situasjonen, flytt ut og utnytt ambisjonene dine. Du kan komme langt. Men da må du slutte å være et barn på jenterommet. Blir litt dumt at du skylder på religion for å ikke ta de grepene som er nødvendig i ditt liv.

Anonymkode: 697c2...c11

• Liker 1
Skrevet

?

Skjønner ingen ting jeg.

Anonymkode: d4707...8ea

Skrevet

Ingen kan nekte deg å flytte ut før du er gift, med mindre du ønsker å ha det slik selv. Eller ønsker du å være en slave av din religion og tradisjon? Det virker som du gjerne vil komme deg vekk fra dette, og da må du gjerne bryte alle bånd til de som ikke ønsker å hjelpe deg med det. Selv din familie om så.

Anonymkode: a289a...72b

Skrevet

Tror ikke faren din er psykotisk. Det virker mer som om han er en psykopat

Anonymkode: f07af...caa

Skrevet

At det var...?

Anonymkode: f07af...caa

Skrevet

Høres ikke ut som om han har hallusinasjoner og hører stemmer. Lær deg forskjellen på psykotisk og psykopat :)

Skrevet

Trenger du være praktiserende muslim? 

Jeg er kke muslim men kjenner flere, og ingen er vel spes troende og praktiserende. De lever som ikke muslimer slik jeg ser det  

Noen ganger må du ta  vanskelige valg. Jeg forstår dine foreldre og spes far ikke vil akseptere. Du er myndig og bor I Norge. Jeg ville forholdt meg til det  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...