Gå til innhold

Hvordan få tatt bilde med nikon i mørket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg har en nikon d3100 og jeg har problemer med å ta bilder ute når det er mørkt. Jeg har begynnerlinse.

er det en innstilling jeg må ordne på? 

Takk for hjelpa på forhpnd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

jeg har en nikon d3100 og jeg har problemer med å ta bilder ute når det er mørkt. Jeg har begynnerlinse.

er det en innstilling jeg må ordne på? 

Takk for hjelpa på forhpnd!

På forumet foto.no vil du kunne få mye hjelp

Bruk av stativ + lang lukkertid er nødvendig

Anonymkode: ba274...e35

Skrevet (endret)

Det virker som om du burde lese deg litt opp på grunnleggende fotografering, men jeg kan prøve å gi deg en liten, rask innføring. Dette gjelder alle kamera, om du lurer på noe mer spesifikt angående Nikon og ditt kamera så finner du svaret i bruksanvisningen.

Før vi begynner vil jeg også informere om at det heter objektiv, ikke linse. Linse er ett enkelt glasselement. Et objektiv er altså bygget opp av flere linser.

Så over til fotograferingen. For å ta et bilde trenger du riktig menge lys. For mye lys vil gi et overeksponert eller utbrent bilde og for lite lys resulterer i et undereksponert bilde. En har flere måter å påvirke mengden lys som treffer sensoren, en kan justere lukkertiden, blenderen og/eller en kan tilføre kunstige lyskilder. I tillegg til dette kan en justere hvor "sensitiv" sensoren skal være (ISO). Alle disse justeringsmulighetene vil påvirke bildet, og det gjelder å bruke dem riktig i forhold til ønsket resultat.

Lukkertid

Dette regulerer hvor lenge sensoren blir eksponert for lys. Lengre tid = mer lys. For lang lukkertid vil imidlertid gi et uskarp bilde med mindre en benytter stativ og tar bilde av et statisk motiv. En kan også "fryse" bildet ved hjelp av blits, selv om lukkertiden er lang vil en kunne få et skarpt bilde da en blits uansett lyser langt kortere enn lukkeren er åpen.

Blenderåpning

Dette regulerer hvor stor åpningen som slipper inn lys er. Større åpning = mer lys. Blenderåpning oppgis som en brøk hvor brennvidden er teller. Dette gjør at "lavt tall" (for eksempel f/4) er større åpning enn "høyt tall" (for eksempel f/11). Hvor stor blenderåpning du kan benytte deg av bestemmes av objektivet. Uten å vite hvilket objektiv du har vil jeg tippe største åpning er f/3,5 (på 18mm). Blenderåpningen har også mye å si for hvordan bildet blir. Stor blenderåpning vil gi deg mindre dybdeskarphet, mens liten blenderåpning gir deg større dybdeskarphet. For liten blenderåpning vil imidlertid resultere i generell uskarphet på hele bildet. Hvor liten som er for liten avgjøres i stor grad av sensorstørrelse, og på ditt kamera vil denne grensen være rundt f/11 (men med mindre du skal printe ut store plakater så kan du trygt bruke mindre blenderåpninger om det trengs).

ISO

Dette regulerer hvor mye lyset forsterkes. Høyere ISO = mer lys. Bruker du for høy ISO vil du imidlertid få mye støy i bildet. Her må du nesten bare prøve deg frem og se hvor mye støy kameraet ditt produserer og hvor mye du aksepterer.

Løsninger på problemet ditt

Jeg mistenker at du bruker kameraet i auto-modus, altså velger kameraet disse innstillingene for deg og problemet ditt er rett og slett at du har møtt kameraets begrensninger. Dyrere kamera vil kunne gi deg mindre støy på høy ISO og dyrere objektiv vil kunne gi deg større blenderåpning, men du vil måtte betale veldig mye for veldig lite.

Mulige løsninger:

1. Lær deg å utnytte utstyret du har slik det er nå, og innse at det finnes begrensninger og at noen bilder vil du ikke kunne ta. Skift fokuset over på at de bildene du kan ta blir så god som mulig.

2. Kjøp en ekstern blits, et stativ og et nytt objektiv.

En ekstern blits kan du bruke innendørs, og ved å vinkle den enten i tak eller vegger vil du kunne unngå det harde (og stygge) lyset blitser ofte gir. Den innebygde blitsen på kameraet er stort sett bare til pynt. Den har for liten overflate, er for svak og kan ikke vinkles for å brukes indirekte. Om den eksterne blitsen du kjøper kan brukes trådløst er dette en stor fordel (sjekk om kameraet ditt støtter dette eller om du må kjøpe en ekstra, overpriset dings).

Et stativ vil gjøre det mulig å bruke så lange lukkertider du bare vil (i hvert fall nesten) så lenge motivet ikke beveger seg.

Nikon AF-S DX 35mm /f1,8 vil være en billig og god måte for deg å få større blenderåpning. Dette objektivet er lyssterkt (f/1,8), lite, lett og i en veldig anvendelig brennvidde. Det gir veldig mye for pengene. Det har noen problemer, særlig når det kommer til bokeh, men det er godt nok for de aller, aller, aller fleste. Se her for (gode) eksempler på bilder tatt med objektivet. Søk gjerne på ditt nåværende objektiv også, det er en fin måte å se at det stort sett er ferdigheter og ikke utstyr som holder en tilbake.

Alt dette kjøper du brukt på bruktmarkedet til foto.no.

3. Kjøp et svindyrt kamera, en haug med lyssterk optikk, stativer, fotolamper, fjernkontroll, blitser, reflektorer, softboxer, lysmålere osv og prøv så hardt du kan å forsvare at du måtte selge huset for å kunne ta middelmådige bilder.

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...