AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #1 Skrevet 6. desember 2015 hvor mye er 25% av 505 000? Anonymkode: 81728...a9b
prt90 Skrevet 6. desember 2015 #3 Skrevet 6. desember 2015 hvor mye er 25% av 505 000?Anonymkode: 81728...a9bMister litt trua på menneskeheten her.. 5
ajarRun Skrevet 6. desember 2015 #4 Skrevet 6. desember 2015 Det er 25 000 ganger fem pluss 250 ganger fem.
Arabella Skrevet 6. desember 2015 #5 Skrevet 6. desember 2015 (endret) hvor mye er 25% av 505 000?Anonymkode: 81728...a9b25% er det samme som en fjerdedel. Hvilken klasse går du i? Endret 6. desember 2015 av Arabella
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #8 Skrevet 6. desember 2015 http://lmgtfy.com/?q=25%+av+505000 Anonymkode: f54e6...68f
Gjest Blondie65 Skrevet 6. desember 2015 #9 Skrevet 6. desember 2015 Prosentregning og brøk - noe av det mest nyttige man lærer på grunnskolen, likevel noe av det svært mange ikke evner å bruke i hverdagen. Hvorfor?
revidert_utkast Skrevet 7. desember 2015 #10 Skrevet 7. desember 2015 (endret) Men i all verden da! Det kan være mange grunner til at vedkommende/andre mennesker ikke kan brøk eller prosentregning. Hva som faktisk får meg til å virkelig miste all tro på menneskeheten er kommentarene i denne tråden. Og det faktum at man ikke evner å forstå at det garantert er årsaker/forhold forbundet med dette, når man SELV kan noe så enkelt som prosentregning. Endret 7. desember 2015 av revidert_utkast 1
Gjest Blondie65 Skrevet 7. desember 2015 #11 Skrevet 7. desember 2015 Men i all verden da! Det kan være mange grunner til at vedkommende/andre mennesker ikke kan brøk eller prosentregning. Hva som faktisk får meg til å virkelig miste all tro på menneskeheten er kommentarene i denne tråden. Og det faktum at man ikke evner å forstå at det garantert er årsaker/forhold forbundet med dette, når man SELV kan noe så enkelt som prosentregning.Den tok du veldig personlig synes jeg. Mitt "hvorfor" er helt genuint: hvorfor har så mange glippet på den delen av matte som er så essensielt i hverdagen vår? 15 % egenkapital ved boligkjøp, 25 % mva påslag, 23 % rabatt trekkes fra, 13 euro er hvor mange kroner, bland i 5 % av dette, osv. Det er ikke dyskalkuli hos alle. Det er rett og slett bare blankt. Jeg spør igjen - uten dyskalkuli, og med ellers normal matteforståelse - hvorfor svikter det i prosent og brøk for så mange?
Pengebingen Skrevet 7. desember 2015 #12 Skrevet 7. desember 2015 Den tok du veldig personlig synes jeg. Mitt "hvorfor" er helt genuint: hvorfor har så mange glippet på den delen av matte som er så essensielt i hverdagen vår? 15 % egenkapital ved boligkjøp, 25 % mva påslag, 23 % rabatt trekkes fra, 13 euro er hvor mange kroner, bland i 5 % av dette, osv. Det er ikke dyskalkuli hos alle. Det er rett og slett bare blankt. Jeg spør igjen - uten dyskalkuli, og med ellers normal matteforståelse - hvorfor svikter det i prosent og brøk for så mange?Helt enig med deg - det er så elementært og matnyttig (og hvilket klassetrinn lærer man slikt? Tidlig i alle fall), at det er underlig at mange ikke klarer å forholde seg til det. Jeg lurer på hvorfor, men har ikke noe godt svar. Men generelt er det jo ingen tvil om at NOE går alvorlig galt i matteundervisningen i barne- og ungdomsskole i dag. Det viser jo alle tester og resultater. Men jeg er ikke lærer, så jeg vet ikke hva som feiler. 2
revidert_utkast Skrevet 7. desember 2015 #13 Skrevet 7. desember 2015 Den tok du veldig personlig synes jeg. Mitt "hvorfor" er helt genuint: hvorfor har så mange glippet på den delen av matte som er så essensielt i hverdagen vår? 15 % egenkapital ved boligkjøp, 25 % mva påslag, 23 % rabatt trekkes fra, 13 euro er hvor mange kroner, bland i 5 % av dette, osv. Det er ikke dyskalkuli hos alle. Det er rett og slett bare blankt. Jeg spør igjen - uten dyskalkuli, og med ellers normal matteforståelse - hvorfor svikter det i prosent og brøk for så mange?Huff dette blir jo bare enda verre! Fordi jeg prøver å forklare deg at det garantert finnes en årsak til at vedkommende ikke har lært/har glemt dette, og prøver å få deg til å åpne horisonten din en smule, så tolker du det som jeg tok amøbekommentarene i denne tråden personlig? Debatter heller hva som kan være grunnen/grunnene til at medmennesker ikke kan dette.Det er mye mer interessant, og du fremstår langt mer reflektert enn å bastant slenge ut tåplige kommentarer om at menneskeheten er fortapt og at noen er helt uten evner. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 7. desember 2015 #14 Skrevet 7. desember 2015 Huff dette blir jo bare enda verre! Fordi jeg prøver å forklare deg at det garantert finnes en årsak til at vedkommende ikke har lært/har glemt dette, og prøver å få deg til å åpne horisonten din en smule, så tolker du det som jeg tok amøbekommentarene i denne tråden personlig? Debatter heller hva som kan være grunnen/grunnene til at medmennesker ikke kan dette.Det er mye mer interessant, og du fremstår langt mer reflektert enn å bastant slenge ut tåplige kommentarer om at menneskeheten er fortapt og at noen er helt uten evner. Men det er jo det jeg forsøker! Hva er det som gjør at folk ikke klarer å lære seg/huske dette? Jeg mener ikke at menneskeheten er fortapt og helt uten evner. Jeg forstår bare ikke hva det er med brøk og prosent som gjør at svært mange faller av.
penny_ Skrevet 8. desember 2015 #15 Skrevet 8. desember 2015 (endret) Huff dette blir jo bare enda verre! Fordi jeg prøver å forklare deg at det garantert finnes en årsak til at vedkommende ikke har lært/har glemt dette, og prøver å få deg til å åpne horisonten din en smule, så tolker du det som jeg tok amøbekommentarene i denne tråden personlig? Debatter heller hva som kan være grunnen/grunnene til at medmennesker ikke kan dette.Det er mye mer interessant, og du fremstår langt mer reflektert enn å bastant slenge ut tåplige kommentarer om at menneskeheten er fortapt og at noen er helt uten evner. Det hjelper fint lite å debattere om det, man må jo spørre de det gjelder og da er trådstarter en ypperlig kandidat. Endret 8. desember 2015 av lisamari
Gjest Belle âme Skrevet 8. desember 2015 #16 Skrevet 8. desember 2015 Nordmenn er elendige i matte, så det er jo ikkje rart Ts spør! Gang det med 0.25
Arabella Skrevet 8. desember 2015 #17 Skrevet 8. desember 2015 Nordmenn er elendige i matte, så det er jo ikkje rart Ts spør! Gang det med 0.25 En lettere metode med en slik enkel utregning er å tenke logisk, som jeg beskriver i et tidligere innlegg. 10% er en tiendedel av noe, 20% er en femtedel, 25% er en fjerdedel, 50% er halvparten osv.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 #18 Skrevet 8. desember 2015 En lettere metode med en slik enkel utregning er å tenke logisk, som jeg beskriver i et tidligere innlegg. 10% er en tiendedel av noe, 20% er en femtedel, 25% er en fjerdedel, 50% er halvparten osv. Ja, det er enkelt når det er runde tall, men ikke fullt så enkelt hvis du skal finne 25% av f eks 736 904. Da ganger man ganske enkelt med 0,25. Alle har kalkulator på mobilen sin. Anonymkode: d28ae...cba
Arabella Skrevet 8. desember 2015 #19 Skrevet 8. desember 2015 (endret) Ja, det er enkelt når det er runde tall, men ikke fullt så enkelt hvis du skal finne 25% av f eks 736 904. Da ganger man ganske enkelt med 0,25. Alle har kalkulator på mobilen sin.Anonymkode: d28ae...cba...eller deler med 4, like enkelt . Det spiller ingen rolle om det er runde eller "urunde" tall. Prinsippet er det samme. Endret 8. desember 2015 av Arabella
Gjest Belle âme Skrevet 8. desember 2015 #20 Skrevet 8. desember 2015 En lettere metode med en slik enkel utregning er å tenke logisk, som jeg beskriver i et tidligere innlegg. 10% er en tiendedel av noe, 20% er en femtedel, 25% er en fjerdedel, 50% er halvparten osv. Det er ikkje alltid like lett, nei. Derfor kan du gange med 0,25 for å få svaret med ein gang. Men om du ikkje har kalkulator, er din måte bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå