Gå til innhold

Bør ekteskapelig lavalder settes ned til 16?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør ekteskapelig lavalder settes ned til 16 år for å imøtekomme innvandrere med en annen kultur?

Anonymkode: 4a86c...d11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke

• Liker 3
Skrevet

Nå har 16-åringer kunnet gifte seg lenge da. Men foreldrenes godkjenning 

Anonymkode: 3d749...cda

• Liker 2
Skrevet

Nei, det bør det ikke. Det er imidlertid mulig å gifte seg som 16-åring i dag også, dersom man har samtykke fra foreldre/foresatte og får innvilget søknad til Fylkesmannen. Ikke så ofte det skjer, det krever "spesielle grunner" i tillegg til samtykke, men det er altså mulig.

Men nei, jeg ser ingen grunn til at man skal flytte på den alminnelige grensen. Det er vel heller ingen som har tatt til orde for det.

Anonymkode: 5127a...aa9

• Liker 3
Skrevet

Nei ikke for å imøtekomme en annen kultur, men den bør settes ned. Mange av mine elever virker gifteklare, hvorfor skal ikke det være greit? Jeg forstår jo at de er litt umodne, og litt dumme men likevel, de trenger vel en partner til å lede dem gjennom livet.

Skrevet

Kan man ha sex kan man være gift. Jeg sier ja.

Anonymkode: 5f209...b6f

• Liker 1
Skrevet

Den seksuelle lavalder og ekteskapsalderen bør i hvert fall være lik. Det er urettferdig at ateistene kan pule fra de er 16 mens de religiøse må vente til de er 18.

Anonymkode: 69fbf...ce7

Skrevet

Nei ikke for å imøtekomme en annen kultur, men den bør settes ned. Mange av mine elever virker gifteklare, hvorfor skal ikke det være greit? Jeg forstår jo at de er litt umodne, og litt dumme men likevel, de trenger vel en partner til å lede dem gjennom livet.

Vet du,jeg kommer fra en ikke-muslimsk kultur hvor dette er svær vanlig. Det er bare sånn kulturen er, ikke religionen. Man flytter fra pappas hjem til typens hjem, og resultatet er at man aldri lærer seg selvstendighet. Familiemedlemene mine klarer bare å utføre aktiviteter som er typisk tilknyttet til kjønnet sitt. Verken faren min eller onkelen min kan bake. Og moren min er fortapt etter skillsmissen, fordi dette er første gangen denne 49 åringen har måttet stå på egne bein. 

Nei,en 16 åring trenger foreldrene til å lede dem i livet frem mot selvstendighet. Først når man klarer seg på egen hånd er man klar for en partner. 

Anonymkode: 29165...28d

• Liker 7
Gjest Trollkarlen
Skrevet

Shit, de er faktisk gift ennå. 

Anonymkode: 0f8f2...ef2

Haha måtte ta en titt på facebook. Fint for dem! 

Skrevet

Den seksuelle lavalder og ekteskapsalderen bør i hvert fall være lik. Det er urettferdig at ateistene kan pule fra de er 16 mens de religiøse må vente til de er 18.

?

Anonymkode: 84811...363

• Liker 2
Skrevet

Bør ekteskapelig lavalder settes ned til 16 år for å imøtekomme innvandrere med en annen kultur?

Anonymkode: 4a86c...d11

Det var da et utrolig domt spørsmål.

Skrevet (endret)

Overhodet ikke!

Vet ikke hvordan det er i dag, men tidligere måtte man søke Kongen om tillatelse om å gifte seg om man var under 18. 

Og hva med seksuell lavalder? Bør vi senke den til 14 som på Island? Eller kanskje til 12 (13?) som i Spania? Da hjelper vi jo våre Berikere langt på vei...

NEI FOR FAAN!!! 😠

Ser at kanskje Fylkesmannen har overtatt Kongens rolle ang. ekteskap.

Endret av Jerry Lee
Skrevet

Dette synes jeg nesten de religiøse får ta på sin egen kappe. :P

Anonymkode: 30470...f95

• Liker 3
Skrevet

Dette synes jeg nesten de religiøse får ta på sin egen kappe. :P

Du mener at de religiøse bør kunne kreve å gifte seg når de er 16 så de kan også få pule fra de er 16?

Skrevet

Er det ikke mer uvanlig at unge mennesker gifter seg i dag uansett? Kan ikke se for meg at det kommer til å få SÅ dramatiske konsekvenser om lavalderen justeres. 

Skrevet

Du mener at de religiøse bør kunne kreve å gifte seg når de er 16 så de kan også få pule fra de er 16?

Jeg mener at det er deres eget valg å se på sex som noe syndig (og å dømme andre for å mene noe annet), så da får de heller klare seg uten til de har funnet "den eneste perfekte rette". :P

Dessuten er de i sin fulle rett til å søke om å få gifte seg etter fylte 16, de som alle andre, om det er så viktig å ha Guds tillatelse til å pule. Jeg vil til og med gå så langt som å tippe at blant dem som søker tillatelse til å gifte seg før fylte 18 er de religiøse i sterkt overtall. 

Skrevet

Personlig syns jeg 16 er altfor lavt... 16 åringer er jo fortsatt unge... Når jeg tenker på at et par er gift, tenker jeg at de skal kunne få bo sammen, alene. Noen på 16år syns jeg ikke burde få bo helt alene (kommer jo an på hvor moden paret er, men de jeg har møtt kunne jeg aldri sett for meg gift i så tidlig alder). 

Dessuten, når man er så ung som 16, blir man sammen og slår opp og den greia der veldig mye. Man kan da vel ikke vite 100% om man virkelig vil tilbringe resten av livet med denne personen eller ikke. Hvis grensa skulle blitt satt ned til 16, og foreldres samtykke ikke hadde betydd noe (som den gjør idag), tenker jeg det hadde hvert kaos...

Jeg er 17 selv

Anonymkode: be158...9fd

Gjest Gjest_Obi-Wan Kenobi
Skrevet

Den burde settes opp til 25

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...