Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Når man leverer en oppgave på its learning blir den jo sjekket for plagiat. Men jeg lurer på om gamle besvarelser på samme oppgave telles som plagiat? Ligger det fortsatt inn? For to år leverte broren min en drøftningsoppgave. Nå har jeg fått den samme oppgaven. Læreren sa jeg gjerne kunne lese hans og bruke den. Men vil itslearning da merke det som plagiat? Eller er det ut av systemet da han er slettet fra its learning nå?

Anonymkode: 2f2dc...87f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du direkte kopiert oppgaven hans så telles det som plagiat, uavhengig av om de oppdager det eller ikke :P Hvis du ikke har kopiert noe så burde ikke plagiatkontrollen slå ut uansett, så hvis du har ditt på det rene er det ingen grunn til bekymring.

Anonymkode: 46969...331

• Liker 1
Skrevet

Gamle besvarelser på samme oppgave teller som plagiat, ja. Poenget er at du skal skrive din egen tekst, og oppgi kilder på alt som ikke er ditt eget. 

• Liker 3
Skrevet

Klart det er plagiering.

Det har ikke noe å si hvem som har skrevet det du bruker/kopierer. Bruker du kilder, så skal kildene oppgis. Det er til og med mulig å bli tatt for plagiering av å ikke oppgi seg selv som kilde når man bruker oppgaver man selv har skrevet tidligere.

• Liker 1
Skrevet

Når en oppgave leveres inn til plagiatkontroll i It's Learning blir den liggende i databasen, selv om brukeren og originaldokumentet slettes, så ja - avskrift fra din brors oppgave vil fortsatt gi utslag i plagiatkontroll.

Du må jo gjerne bruke din brors oppgave som kilde, så lenge du merker det skikkelig, men sannsynligvis så vil du få bedre resultat av å bruke en annen kilde.

• Liker 1
Gjest Trollkarlen
Skrevet

Hvis broren din har vist til kilder så bruker du jo bare de samme kildene, mens du omskriver hans oppgave. Lett!
Jeg anbefaler å faktisk lære noe. Hvis du går gjennom en utdanning der du bare klipper og limer oppgaver så lærer du jo ikke noe. Det er jo faktisk sant når de sier at den eneste du lurer er deg selv.

Skrevet

Du kan jo også bruke besvarelsen til din bror som kilde, så lenge du oppgir den og ikke skriver direkte av. 

Skrevet

yup, jeg leverte tilogmed tidligere besvarelsen min, slettet den og plasserte ny rettet versjon (før fristen selvfølgelig) og fikk sånn 95% plagiering, så nok litt mistenkelig ut siden jeg fikk 6 på den også, men læreren skjønte heldigvis at det var min :P

Anonymkode: b0608...287

Skrevet

Klart det er plagiering. Plagiatkontrollen på itslearning vil kryssjekke med alle tidligere innleverte oppgaver. 

Anonymkode: c40bf...3f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...