Lumiah Skrevet 4. oktober 2004 #1 Skrevet 4. oktober 2004 Har en gutt på snart 9 mnd, som ganske plutselig ikke ville ammes lenger. Han har fått morsmelk flere ganger daglig, inntil nylig altså. Har gitt han NAN sånn innimellom, og når han har vært borte fra oss. Men nå vil han ikke ha NAN heller. Så jeg lurer på om noen har noen tips, kan det være lurt å prøve andre merker av morsmelkerstatning f.eks ?? Ganske fortvilende situasjon, for han må jo få i seg melk...
Gjest gjest1 Skrevet 5. oktober 2004 #2 Skrevet 5. oktober 2004 Hvis han ikke vil ha melk lenger, så er det kanskje helt naturlig. Det er bare her i norden at vi driver så veldig i denne melka hele tiden vet du. Han kan få kalk andre steder, og melk gjennom barnegrøten. Jeg ser ikke det som noe problem. Se bort fra all reklame fra Tine som sier at melk omtrent er alfa og omega i et sunt kosthold. Det er ikke sant!
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2004 #3 Skrevet 5. oktober 2004 Har en gutt på snart 9 mnd, som ganske plutselig ikke ville ammes lenger. Han har fått morsmelk flere ganger daglig, inntil nylig altså. Har gitt han NAN sånn innimellom, og når han har vært borte fra oss. Men nå vil han ikke ha NAN heller. Så jeg lurer på om noen har noen tips, kan det være lurt å prøve andre merker av morsmelkerstatning f.eks ?? Ganske fortvilende situasjon, for han må jo få i seg melk... Gutten er 9 måneder! Gi han annen mat, han trenger ikke melk. Han får i seg det han trenger ved normalt kosthold.
Lumiah Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter #4 Skrevet 5. oktober 2004 Selfølgelig får han annen mat, men det er jo melk som er den beste kalsium kilden. Gjennom grøt og annen mat, får han jo bare dekket litt av dagsbehovet av kalsium. Så noe melk må jeg få i ham føler jeg. Får prøve meg litt frem tenker jeg..
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2004 #5 Skrevet 5. oktober 2004 Eller du kan prøve grønne grønnsaker, eller kanskje han liker rismelk tilsatt kalsium? Mange muligheter, det er kun her i Norden vi er så hysteriske ang. denne melkedrikkingen.
Gjest gjest1 Skrevet 6. oktober 2004 #6 Skrevet 6. oktober 2004 Selfølgelig får han annen mat, men det er jo melk som er den beste kalsium kilden. Gjennom grøt og annen mat, får han jo bare dekket litt av dagsbehovet av kalsium. Så noe melk må jeg få i ham føler jeg. Får prøve meg litt frem tenker jeg.. For at kroppen skal nyttiggjøre seg kalsiumen i melka trenger den samtidig vitamin d.... Jeg tror ikke vanlig melk er tilsatt vitamin D. En annen ting; Norge topper verdensstatistikken når det gjelder melkedrikking. Hvordan kan det da ha seg at vi også topper statistikken når det gjelder benskjørhet? Får vi den kalsiumen vi skal ha i melka? Tydeligvis ikke. Grønne grønnsaker er fulle av kalsium. Hvordan det ligger ann med vit-D i grønnsakene er jeg usikker på, men de finnes i fet fisk.
Lumiah Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter #7 Skrevet 6. oktober 2004 Vitamin D får han tilført, i form av tran. En liten gutt på ni mnd, bør drikke melk mener jeg. Han skal bl.a. bygge opp skjelett og benvev. Når det kommer til benskjørhet, og om det kan relateres til for stort inntak av melk, så er vel ikke forskerene enige. Her har jeg klippet fra TINE: "Mye melk - mye beinskjørhet? I Norge har vi en høy forekomst av beinskjørhet, samtidig som det i gjennomsnitt drikkes mer melk enn i mange andre land. Det har vært spekulert i om dette kan ha en sammenheng, men det kan se ut til å være helt tilfeldig. Andre land har mindre beinskjørhet og høyt melkeforbruk. Eksempelvis inntar man i Frankrike mer melk enn oss, men i form av andre produkter enn drikkemelk. Det er også hevdet at folk med beinskjørhet kan ha hatt et lavere forbruk enn andre av melk og meieriprodukter opp gjennom årene, men dette vet vi ennå for lite om. Det vi vet er at kalsium er nødvendig for å bygge opp skjelettet hos barn og ungdom og minske det naturlige tapet av beinmasse som skjer med alderen. Lav beinmasse er en risikofaktor for beinskjørhet. Høy forekomst av beinskjørhet skyldes en rekke faktorer i tillegg til mangel på kalsium og D-vitamin. Arvelige forhold ser ut til å bety mye. Av vesentlig betydning er også lite mosjon, dårlig muskelstyrke, at nordmenn er høye og tynne, røyking, økende gjennomsnittsalder i befolkningen, spiseforstyrrelser, lavt matinntak, alkoholisme, medisinbruk og hormonbalansen i kroppen. Kalsium, sammen med vitamin D, er således en av mange brikker i et komplisert puslespill."
Gjest gjest1 Skrevet 6. oktober 2004 #8 Skrevet 6. oktober 2004 Når det kommer til benskjørhet, og om det kan relateres til for stort inntak av melk, så er vel ikke forskerene enige. Her har jeg klippet fra TINE: "Mye melk - mye beinskjørhet? I Norge har vi en høy forekomst av beinskjørhet, samtidig som det i gjennomsnitt drikkes mer melk enn i mange andre land. Det har vært spekulert i om dette kan ha en sammenheng, men det kan se ut til å være helt tilfeldig. Andre land har mindre beinskjørhet og høyt melkeforbruk. Det jeg mente var ikke at melka er grunnen til benskjørheten, men at den heller ikke hjelper. Hvor mye melk mener du han trenger hver dag for å bygge opp skjelettet sitt da? I andre land hvor barna kun drikker morsmelk, og deretter ikke får i seg melk annet enn gjennom ost og youghurt, hvordan står det til med benskjørheten der?
Lumiah Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter #9 Skrevet 6. oktober 2004 Ett barn på min sønns alder, max 6dl. Forhåpentligvis så spiser disse barna i andre land masse grønne grønnsaker og fisk da.
Lullu Skrevet 6. oktober 2004 #10 Skrevet 6. oktober 2004 Jeg har ikke så mye å komme med, men jeg må si meg enig i at jeg også hadde blitt litt bekymret dersom min datter hadde sluttet å drikke melk... Det kan jo hende det forandres fortere enn du aner. La det gå noen dager uten at du prøver. Kanskje han vil savne kosen etterhvert? Og hva med vanlig kumelk fra kopp istedet - har du forsøkt det også? Kanskje også å varme den litt først? Dropp melken til de andre måltidene, men forsøk å gi litt om morgenen. Det hjalp en periode med vår. (D-vitamin er tilsatt i Ekstra letten vet jeg hvertfall. Det er det vi drikker i vårt hus)
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2004 #11 Skrevet 6. oktober 2004 Ett barn på min sønns alder, max 6dl. Forhåpentligvis så spiser disse barna i andre land masse grønne grønnsaker og fisk da. Og hvor mye får han i seg gjennom annen kost? Grøt, youghurt, ost........?
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2004 #12 Skrevet 6. oktober 2004 Jeg forstår ikke dette jeg. Barn MÅ ikke drikke melk! Mitt barn er fryktelig følsom for melk så han drikker ikke melk eller spiser åpenbare melkekilder (yoghurt, grøt, mye vaniljeis osv.) og det går da helt fint med han. De kan drikke erstatninger, vi har funnet rismelk tilsatt kalsium og proteiner som fungerer helt fint og han er i kjempeform!
Lumiah Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter #13 Skrevet 6. oktober 2004 Takk for gode tips Lullu! Det går seg sikkert til etterhvert!
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2004 #14 Skrevet 8. oktober 2004 Helsesøsteren til sønnen min sa at han kunne få kalsium-tabletter (med god smak) hvis vi følte at han fikk for lite melk i seg. Det er også mye "melk" i ost, sauser, yoghurt, pannekaker osv osv. Og mange andre kalsiumkilder har vi også - nevnt ovenfor. Lykke til!
Angelica Skrevet 8. oktober 2004 #15 Skrevet 8. oktober 2004 Hadde det samme "problemet" med min datter da hun var 8 - 9 mnd. Men helsesøster sa at det var ingenting å bekymre seg for, hun fikk i seg det hun trengte ved å spise grøt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå