AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #1 Skrevet 6. desember 2015 ja, som overskriften sier😊 Anonymkode: f2045...4ff
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #2 Skrevet 6. desember 2015 Kommer vel helt ann på hva du legger i ansvarsoppgaver. Min treåring må sette talerken og glass på benken etter mat, sette på plass skoene i gangen og være med å rydde lekene sine. Tenker nå hun skal begyne å legge skittentøyet i kurven også. Tenker en femåring bør gjøre en del smårydding og være med på snåoppgaver som å dekke bord feks. Anonymkode: 92d0a...1a1 2
Jerry Lee Skrevet 6. desember 2015 #3 Skrevet 6. desember 2015 Ja, visst. Småting som lærer barnet folkeskikk og ansvar...rydde rommet, rydde av bordet etter seg, hjelpe til med oppvask og klesvask, tørke støv, hjelpe til med støvsuging og andre huslige sysler. Kanskje involveres i enkel matlaging. Men husk..læring skal være moro. ☺ 1
Tante-Sofie Skrevet 6. desember 2015 #4 Skrevet 6. desember 2015 Ja. Min 5-åring har faste arbeidsoppgaver og vi har en generell regel om at alle hjelper hverandre i en familie. 2
MapleSirup Skrevet 6. desember 2015 #5 Skrevet 6. desember 2015 Ja, du må begynne nå.Nå eller "aldri"
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #6 Skrevet 6. desember 2015 Ja, vår rydder eget rom, leker tilbake på plass etter bruk og å henge opp jakken i gangen. Hun får støvsuge (synes hun er stas) og feie opp om hun søler. Generelt mener jeg virkelig at barn kan bidra mer enn de gjerne gjør. Selvsagt innenfor en viss rimelighetsgrense, men at de tidlig lærer å bidra synes jeg er bra. Ser to andre i mors hjem som ikke bidro særlig fra tidlig alder.... Fy fader for noen ungdommer de ble. De gjør ingenting. Selv ikke rydde egne ting om de ikke blir mast på 20 ganger. (Verste er at vår på 5 vet hvordan man henger opp en ytterjakke...). Anonymkode: d071b...fb7
Hedda-78 Skrevet 6. desember 2015 #7 Skrevet 6. desember 2015 Det spørs jo litt hva du legger i ansvarsoppgaver.Min femåring har ingen faste oppgaver à là ta ut av oppvaskmaskinen og gå ut med søpla hver ettermiddag.Men noen ting forventer jeg. Forventer at han henger opp ytterklær og setter på plass sko. Forventer at han legger sokker og truser automatisk i skittentøyskurven, men jeg må hjelpe ham å vurdere om buksen er skitten eller kan brukes en dag til. Han setter også glass/tallerken på benken etter hvert måltid (jeg prøver å få ham til å sette det inn i maskinen, men noen ganger er det jo rent i maskina og så blir det bare kluss)Vi har ikke vært flinke nok å kreve at de rydder opp lekene sine hver dag, så her står det ofte Lego-byggverk og togbaner ut over stuegulvet i dagesvis. Men noen ganger har vi felles ryddetid, da setter vi på noe gøy musikk og alle rydder i ti minutter. Veldig effektivt.Ellers liker han å hjelpe til, spesielt hvis vi gjør det sammen. Han finner to og to like sokker i haugen, mens jeg bretter dem. Stor stas. Jeg sorterer skittentøy, mens han putter det inn i maskina, og så får han trykke på knappene. Han kan støvsuge ganske bra, gå ut med søppel, vaske vindu (tror han i allefall selv), vaske trappa, legge på plass sine egne rene klær, vaske opp (les: søle med vann), dekke frokostbord. Men dette er altså ting han gjør innimellom, når det passer sånn og han har lyst.En sjelden gang innimellom krever jeg at han hjelper meg, selv om han ikke har lyst. Når vi har mange poser å bære inn fra bilen, krever jeg at han bærer noe. Står jeg og lager middag, kan jeg be ham hente noe i matboden i kjelleren som jeg trenger. Hvis han ikke gidder, forteller jeg ham litt om hvorfor vil alle må hjelpe til her i huset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå