Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i i morgen eksamen nr. 2 av 3, og føler meg helt, helt lost. Jeg trodde jeg mestret faget sånn nogenlunde, men jeg ser virkelig ikke de store sammenhengene eller de røde trådene.

Er fra før av skikkelig, skikkelig mentalt sliten og har bare grått og grått hele uka, hver dag i flere timer. Det er flere psykiske faktorer som spiller inn, og jeg føler ikke jeg klarer å skjønne noe som helst av det jeg leser lenger, og det har blitt utrolig mye mindre lesing enn det jeg trodde. Jeg klarer ikke å lese fordi jeg er så mentalt ødelagt, også blir jeg enda mer ødelagt fordi jeg får så dårlig samvittighet av å ikke klare å lese og skjønne ting. Dette er første året mitt på universitet, så dette er ikke noe jeg er vant med. Føler bare at et migreneanfall er fryktelig nært, og jeg er så utrolig redd for å få det idag/i morgen. Prøver å skjerpe meg, og det funker i kanskje en times tid før jeg er tilbake på "bunn".

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Jeg vil bare bestå, men nå ser til og med det også mørkt ut. Føler meg totalt misslykket, selv om jeg vet at det ikke er krise å ta konteeksamen, men føler bare jeg blir skuffet av meg selv og at jeg vet jeg faktisk kan bedre enn dette, fordi jeg egentlig er skoleflink :(

Anonymkode: 9d18a...bf1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du, det er MANGE som hvert år ikke står på eksamen. Synes å huske at jeg leste at det er helt vanlig å stryke i minst ett fag i løpet av utdanningen. Jeg ville ha prøvd å slappe av litt, kanskje finner du relevant pensum på youtube e.l?

Her er de tingene som kan skje:

1) Du fullfører eksamen, du står. Hurra!

2) Du fullfører eksamen, du stryker. Mer tid til å lese til konten!

3) Du møter opp på eksamen, leverer blankt. Mer tid til å lese til konten!

4) Du ringer til legen din for å få sykemelding på eksamensdagen. Legen din kan gi deg tips til hvordan du skal takle eksamensnervene. Les mer til konten!

5) Du får nervøst sammenbrudd, drar ikke på eksamen og bruker masse tid på å bebreide seg selv. Du mister selvtilliten din og kommer til å få akkurat samme problemet til konten. Repeat.

Jeg er også skoleflink, men har en tendens til å grave meg ned før eksamen, spesielt når jeg føler at alt pensumet flyr som måker over hodet mitt - og de måkene bæsjer meg midt i planeten.

Det er virkelig ikke verdens undergang om en kont skjer, det er så utrolig vanlig - spesielt på førsteåret. Du sier jo du føler du mestrer faget, LEGG BORT BØKENE! Se heller noe relevant på TV, eller youtube. Du har fritert hjernen din, og nå friterer du selvtilliten din og. Slutt med det! :hug:

• Liker 12
Skrevet

Vet du, det er MANGE som hvert år ikke står på eksamen. Synes å huske at jeg leste at det er helt vanlig å stryke i minst ett fag i løpet av utdanningen. Jeg ville ha prøvd å slappe av litt, kanskje finner du relevant pensum på youtube e.l?

Her er de tingene som kan skje:

1) Du fullfører eksamen, du står. Hurra!

2) Du fullfører eksamen, du stryker. Mer tid til å lese til konten!

3) Du møter opp på eksamen, leverer blankt. Mer tid til å lese til konten!

4) Du ringer til legen din for å få sykemelding på eksamensdagen. Legen din kan gi deg tips til hvordan du skal takle eksamensnervene. Les mer til konten!

5) Du får nervøst sammenbrudd, drar ikke på eksamen og bruker masse tid på å bebreide seg selv. Du mister selvtilliten din og kommer til å få akkurat samme problemet til konten. Repeat.

Jeg er også skoleflink, men har en tendens til å grave meg ned før eksamen, spesielt når jeg føler at alt pensumet flyr som måker over hodet mitt - og de måkene bæsjer meg midt i planeten.

Det er virkelig ikke verdens undergang om en kont skjer, det er så utrolig vanlig - spesielt på førsteåret. Du sier jo du føler du mestrer faget, LEGG BORT BØKENE! Se heller noe relevant på TV, eller youtube. Du har fritert hjernen din, og nå friterer du selvtilliten din og. Slutt med det! :hug:

Tusen tusen takk!! Du aner ikke hvor mye dette hjalp. Godt å høre at det verste som kan skje, er at jeg stryker. Vil egentlig bare ha konteeksamen, for da får jeg hvertfall mer tid å lese på. 

Ang å ringe til legen, så er eksamen kl 9, og er redd jeg ikke får sykemelding. Har og hørt at skolen sier at du må nærmest være på sykehus for å få det gyldig, men vet ikke om dette er riktig..

Uabsett, tusen tusen takk ❤️

Skrevet

Tusen tusen takk!! Du aner ikke hvor mye dette hjalp. Godt å høre at det verste som kan skje, er at jeg stryker. Vil egentlig bare ha konteeksamen, for da får jeg hvertfall mer tid å lese på. 

Ang å ringe til legen, så er eksamen kl 9, og er redd jeg ikke får sykemelding. Har og hørt at skolen sier at du må nærmest være på sykehus for å få det gyldig, men vet ikke om dette er riktig..

Bare hyggelig :)

Og ang sykemelding, det er ikke sant at du må på sykehuset...Du ringer legen med én gang du står opp (dersom du er i så dårlig forfatning at du ikke klarer eksamen), sier nettopp dette og får enten akutt-time, eller så får du tilbakedatert attest. Men du MÅ kontakte legen samme dag som eksamen.

Jeg ligger med spysjuka selv, og er klar på at det kan være jeg må konte i år. Kjipt, men sånn er det bare - leger er veldig vant til "eksamensrushet" :)

Skrevet

Hei! Jeg har eksamen i morgen også, og vet at jeg stryker. Men ingen fare! Den kan jo tas på nytt igjen. :) Mange ulike faktorer gjør at mange stryker hvert eneste semester. Du er ikke alene for å si det sånn.

(Men har en følelse av at du står.. ;))

Anonymkode: 388ed...126

Skrevet

Det at du føler at du ikke har kontroll er ofte et tegn på at du nettopp har det. Mye lesing fører til at alt bare surrer seg til i hodet og man føler at man mister oversikten og ikke klarer å se "den røde tråden" som du selv sier. Men når du får sovet på dette i natt og så ser eksamensoppgaven i morgen så vil hjernen automatisk begynne å skille ut hva som ikke er aktuelt å tenke på på eksamenen. Sitt klar med penn og noter på et ark alt du kommer på mens du leser oppgaven sakte. Da får du ryddet opp i hodet og kvittet deg med alle småtingene du må huske på, slik at hjernen kan bruke kapasiteten på de store linjene. Deretter tar du deg noen minutter til å tenke gjennom oppgaveteksten før du setter igang.

Det du føler nå er helt normalt, og jeg er sikker på det kommer til å gå bra! De fleste føler at de har null kontroll i de siste dagene før eksamen.

Anonymkode: 932ca...10c

• Liker 4
Skrevet

Sykemelding er sykemelding, skolen har ikke noe med hvorfor du har sykemelding eller om du ligger på sykehus eller har fått sykemelding av fastlege.

Alle fastleger skal i tillegg ha satt av tid hver dag til hastesaker, så du må ringe til legekontoret med en gang og forklare hva som har skjedd og si at du er avhengig av en sykemelding i dag.

Anonymkode: 932ca...10c

Skrevet

Husk, det er masse forskjellig som kan komme på eksamen. Småting du har skjønt veldig godt, eller andre ting du kanskje ikke har helt peiling på. Men forsøk i det minste, og består du kan du jo se om du senere ønsker å ta en opp igjen uten presset om at du MÅ bestå den. 
Om du stryker er det heller ikke et stort problem, for det finnes alltid mulighet til å ta faget om noen måneder. Går selv på master nå, og mitt første år var fullt av dårlige karakterer og stryk. Kom rett fra Videregående skole. og var ikke klar for denne type skolehverdag. Men etter første året forsto jeg hvordan MIN studieteknikk fungerte, og de ulike fagene gav etterhvert mer mening når jeg fikk mer kunnskap i bakhånd. Karakterene tok seg sakte men sikkert opp. 

Om du møter opp og finner ut at du skal levere blankt, så husk å sjekk reglene for der du studerer. Vet at her jeg studerer er det ikke mulig å levere blank, for da sier du fra deg muligheten til å ta den opp igjen på konte. Så kommer du på eksamen og føler at du ikke har noe å skrive så forsøk å bare skriv en til to sider svada og lever inn, for da har du i det minste ikke sagt fra deg ønsket om å ta eksamen. 

Skrevet

Tusen, tusen takk alle sammen for utelukkende fine innlegg ❤️ Har aksepterer for meg selv at jeg sannsynligvis stryker, men at det er greit. Vil prøve å skrive det jeg husker, men det får gå som det går, i stedet for å sykemelde meg. Jeg går på UiA, og i følge nettsiden har man rett på utsatt eksamen hvis man stryker, om jeg forstår det riktig.. Prøver jeg jo er det uansett en liten sjanse jeg står, møter jeg ikke opp stryker jeg uansett :) Igjen, tusen takk for hvert eneste innlegg!

Skrevet

Har også eksamen imorgen og akkurat nå er hodet en eneste stor tåke...det er FOR mange formler og for mange ulike tema at jeg føler jeg like godt kunne ha lest ingenting, selv om jeg har gjennomgått alt.

Det stressende er at jeg allerede er forsinket i studiene og føler mye prestasjon overfor mine foreldre.

Anonymkode: 3a55b...e38

Skrevet

Skjult innhold

Det stressende er at jeg allerede er forsinket i studiene og føler mye prestasjon overfor mine foreldre.

Anonymkode: 3a55b...e38

Huff, håper det gikk bra for deg! Ikke legg for mye press på deg selv, det hjelper ingenting. ❤️

Hadde eksamen idag, fikk et lite anfall i dag tidlig om at jeg bare ville ringe legen og få sykemelding, men skjerpet meg og tenkte jeg måtte hvertfall prøve. Det gikk helt greit tror jeg, og håper virkelig ikke at jeg stryker! Tusen takk for at så mange har beroliget meg :)

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...