Gå til innhold

"Julegaver" krenker muslimer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere har hevdet at man må ha mer religionsnøytrale markeringer i forbindelse med jul, påske osv. For å unngå å bli stemplet som rasister har nå blant annet eBay sluttet å selge "Christmas gifts" og snakker i stedet om "Holiday gifts". 

http://www.ebay.com/rpp/geo-2015-holiday-row

Anonymkode: 5030b...889

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da heller ateister som protesterer på julas religiøse aspekter enn muslimer. Ønsker meg en kilde på påstanden din. 

Anonymkode: 7ffa7...e1f

• Liker 8
Skrevet

Det er da heller ateister som protesterer på julas religiøse aspekter enn muslimer. Ønsker meg en kilde på påstanden din. 

Ateister har ikke noe imot julegaver. 

• Liker 2
Skrevet

Hvor har du funnet at dette er muslimenes feil? Noe du har kokt i hop selv oppe i knollen din eller? Akkurat som at "alt" var jødenes feil før?

Anonymkode: 8a051...70a

• Liker 5
Skrevet

Some supporters of using terms such as "Happy Holidays" in place of "Merry Christmas", including some atheists andagnostics as well as some adherents of non-Christian religions and Christians who do not observe Christmas as a religious holiday, may remind others that many of the symbols and traditions that Western societies have come to associate with Christmas, such as caroling, Christmas trees, mistletoeholly wreaths andyule logs,[9][10] were originally syncretizedfrom pre-Christian pagan traditions and festivals that predate Jesus.

Christmas Controversy

• Liker 1
Skrevet

hmm stemmer ikke overens med mitt de muslimene jeg kjenner. Hadde mange muslimske venner på skolen( vgs+) og de ga gaver til oss når det var jul om vi var nære venner og vi en liten ting til dem når det var ID.

Min søster har en muslimsk kjæreste som skal feire jul med oss, hun kjøper gaver til oss og vi til henne, det eneste vi forandrer på/ tar hensyn til er at når vi har ribbe på julaften lager hun noe annet /eller mamma som hun kan spise. Hun skal og lage lam en dag i jula siden vi har kun 3 tradisjonelle retter vi spiser, ribbe, pinnekjøtt og kveite. Den ene dagen lager da hun noe som de lagde da de var små og feiret jul, for ja hun har feiret jul selv om hun har muslimsk familie, bare ikke på samme måte som oss. Hennes familie er opptatt av integrering og det er vi også. Alle er vi tross alt bare mennesker uanett hvilken gud man tror på eller om man ikke tror i det hele tatt.

• Liker 2
Skrevet

Uansett hvem som står bak denne overdrevne nøytraliteten er det helt absurd. Den vestlige verden har i hundrevis av år vært preget av kristendom, og resultatet er deretter. Kristne tradisjoner er dominerende i den vestlige verden. Hvorfor er det galt? De aller fleste har nok ikke et problem med dette, så jeg ser ikke helt hvorfor man føyer seg etter ekstremistene (enten de er muslimer, ateister, agnostikere, jøder eller hva enn). 

Anonymkode: 2efae...fd2

Skrevet

Muslim er det nye ordet som er "in" om dagen tydeligvis. 

Det er ikke en nødvendighet å feire jul for bli integrert. Finnes så mange andre arenaer folk absolutt bør delta i.

La meg også komme med en flåsete påstand: muslimer Vesten har fastsatt krav om fredag som hviledag i tråd med den religiøse tradisjonen i Østen :sFun_sleeping:

Anonymkode: b0bcd...333

Skrevet

Flere har hevdet at man må ha mer religionsnøytrale markeringer i forbindelse med jul, påske osv. For å unngå å bli stemplet som rasister har nå blant annet eBay sluttet å selge "Christmas gifts" og snakker i stedet om "Holiday gifts". 

De selger også christmas gifts

Anonymkode: 9e8ca...7a8

Skrevet

Jeg har en muslimsk venninne som har to barn. De feirer jul på samme måte som oss selv om hun selv ikke gjorde det i sin oppvekst. Hun sa at grunnen til det er fordi barna hennes vokser opp i Norge og de deltar i diverse juleting (lage julepynt, juleavslutning osv) som gjør at det da er rart hvis de ikke skal feire jul hjemme siden alle de andre barna feirer jul. Da hadde de følt seg utenfor, og det ønsker hun ikke. 

I tillegg feirer de sin egen kultur f.eks når det er ramadan, og jeg synes denne kombinasjonen er fin fordi barna da vokser opp med norsk kultur og dermed blir integrert i tillegg til at de får beholdt sin egen kultur samtidig. 

Jeg kjenner nordmenn med barn som bor i utlandet der barna kun lærer om norsk kultur hjemme og ikke deltar i feiringer det landet har. Det synes jeg er litt dumt da barna som vokser opp i det landet ikke vil være integrert i samfunnet der. 

Anonymkode: 8d23e...968

• Liker 2
Skrevet

Happy Holidays har da vært i vanlig bruk i junaiten lenge?

• Liker 2
Skrevet

hmm stemmer ikke overens med mitt de muslimene jeg kjenner. Hadde mange muslimske venner på skolen( vgs+) og de ga gaver til oss når det var jul om vi var nære venner og vi en liten ting til dem når det var ID.

Min søster har en muslimsk kjæreste som skal feire jul med oss, hun kjøper gaver til oss og vi til henne, det eneste vi forandrer på/ tar hensyn til er at når vi har ribbe på julaften lager hun noe annet /eller mamma som hun kan spise. Hun skal og lage lam en dag i jula siden vi har kun 3 tradisjonelle retter vi spiser, ribbe, pinnekjøtt og kveite. Den ene dagen lager da hun noe som de lagde da de var små og feiret jul, for ja hun har feiret jul selv om hun har muslimsk familie, bare ikke på samme måte som oss. Hennes familie er opptatt av integrering og det er vi også. Alle er vi tross alt bare mennesker uanett hvilken gud man tror på eller om man ikke tror i det hele tatt.

Hun spiser ikke pinnekjøtt? Pinnekjøtt er jo lam.

• Liker 1
Gjest Lalalala59
Skrevet

Kilder på dette? 

Vi er muslimer og feirer jul slik de fleste andre norske feirer jul; uten kristent innslag og bare nisser ;) Så vi feirer både vår høytid og jul :)

Skrevet

Dette har jeg også hørt (som sladder), men det gjelder kun når det kommer til de mest ekstreme som reagerer på alt mulig rart når det kommer til den vestlig kulturen. 

Anonymkode: 4a17d...cb4

Skrevet

Denne svartmalingen av muslimer begynner å bli for tåpelig, spesielt når man tyr til usannheter som dette. I USA har det lenge vært vanlig å si "Happy Holidays", fordi i et land med så mange ulike kulturer og etnisiteter så feirer folk ulike høytider. Jøder, muslimer, ateister... derfor brukes ofte det mer nøytrale "Happy Holidays!"

Jeg har heller aldri hørt om at muslimer klager på julegaver eller ordet jul.

Anonymkode: 2114c...4af

• Liker 4
Skrevet

Hun spiser ikke pinnekjøtt? Pinnekjøtt er jo lam.

Formulerte meg sikkert ikke riktig, hun spiser ikke ribbe, men  vi har kun pinnekjøtt og kveite utenom det som retter vi "må" ha i jula, dette spiser hun jo, så lager hun en lammerett i tilegg som hennes familie lager til jul. Dvs mamma/vi lager ribbe, pinnekjøtt, kveite, og hun stiller med den ene retten. Selskapet er jo hjemme hos vår familie så normalt lager vi alt, men her bidrar hun også det jeg skulle frem til. Er kun ved ribben hun må ha "egen" mat. :)

Skrevet

ååååhhhh. Nå må de slutte med dette tullet sitt

Skrevet

Når jeg jobbet i USA så fikk vi ikke lov til å si "Merry Christmas" Til gjestene våre..
Unntaket var om de sa det først..
Rett og slett fordi, du vet ikke hvilken religion de har..Eller om de feirer jul.

Dette var ikke for muslimer, men for jøder.
Det handler ikke om å tråkke på kristne, men at vi skal ha respekt for at det finnes folk der ute som ikke har de tradisjonene som vi har.

De aller færreste liker at folk prakker en religion på deg.. Hvorfor skal vi da prakke en tradisjon om jesus fødsel på noen som hverken har den tradisjonen eller den religionen.
Om det er greit for oss å prakke tradisjoner på folk basert på vår religion...Så må det da være helt greit med tradisjoner fra andre kulturer også ikke sant?

• Liker 1
Skrevet

Når jeg jobbet i USA så fikk vi ikke lov til å si "Merry Christmas" Til gjestene våre..
Unntaket var om de sa det først..
Rett og slett fordi, du vet ikke hvilken religion de har..Eller om de feirer jul.

Dette var ikke for muslimer, men for jøder.
Det handler ikke om å tråkke på kristne, men at vi skal ha respekt for at det finnes folk der ute som ikke har de tradisjonene som vi har.

De aller færreste liker at folk prakker en religion på deg.. Hvorfor skal vi da prakke en tradisjon om jesus fødsel på noen som hverken har den tradisjonen eller den religionen.
Om det er greit for oss å prakke tradisjoner på folk basert på vår religion...Så må det da være helt greit med tradisjoner fra andre kulturer også ikke sant?

vi prakker det ikke på de. De velger da selv om de vil delta i julegreiene eller ikke. Du ser ikke ateistene hyle over at man kaller jul jul

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...