Gå til innhold

Plutselig fått faktura for kringskastingsavgift/lisens!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en tomannsbolig, og er kunde hos GET. Har internettabonnement, men jeg kunne ikke velge å betale kun for internett men må også betale for analoge signaler til kabel-TV. At jeg ikke eier en TV, forandret ikke på noe for GET sitt vedkommende.

Uansett, to år etter at jeg flyttet inn her, fikk jeg tidlig i denne uka brev fra NRK hvor det står:

"NRK har fra fjernsynsdistributør fått opplyst at du er registrert med abonnement. Fjernsynsdistributøren har meldeplikt til NRK i medhold av kringkastingsloven §8-5. Ut fra opplysningen om at du abonnerer på fjernsynssendinger, antar vi at du har mottakerutstyr, jfr. forskrifter om fjernsynsmottakere §1."

Om jeg har innsigelser bes jeg kontaktet NRK lisensavdelinga.

Så, jaha? Hva gjør jeg nå? Jeg har aldri ønsket å "abonnere" på fjernsynssendinger, men siden GET ikke gir meg valget om å KUN betale for internett, har jeg i to år måttet betale også for TV  -selv om jeg altså ikke har TV: Jeg har PC med netflix, HBO Nordic og nrk nett-tv. Det holder lenge for meg.

Tips til hva jeg skal skrive til NRK?

Anonymkode: 65c01...d00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo så enkelt som å bytte til et annet Internett som ikke involverer TV, hvis du ikke skal ha eller se på TV!!   

Anonymkode: a5dd6...4c2

• Liker 1
Skrevet

Det er vel bare å skrive det som det er? Lisensavdelingen er egentlig ganske greie å ha med å gjøre etter min erfaring, det burde ikke være et problem.

Anonymkode: 49ac1...18b

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i en tomannsbolig, og er kunde hos GET. Har internettabonnement, men jeg kunne ikke velge å betale kun for internett men må også betale for analoge signaler til kabel-TV. At jeg ikke eier en TV, forandret ikke på noe for GET sitt vedkommende.

Uansett, to år etter at jeg flyttet inn her, fikk jeg tidlig i denne uka brev fra NRK hvor det står:

"NRK har fra fjernsynsdistributør fått opplyst at du er registrert med abonnement. Fjernsynsdistributøren har meldeplikt til NRK i medhold av kringkastingsloven §8-5. Ut fra opplysningen om at du abonnerer på fjernsynssendinger, antar vi at du har mottakerutstyr, jfr. forskrifter om fjernsynsmottakere §1."

Om jeg har innsigelser bes jeg kontaktet NRK lisensavdelinga.

Så, jaha? Hva gjør jeg nå? Jeg har aldri ønsket å "abonnere" på fjernsynssendinger, men siden GET ikke gir meg valget om å KUN betale for internett, har jeg i to år måttet betale også for TV  -selv om jeg altså ikke har TV: Jeg har PC med netflix, HBO Nordic og nrk nett-tv. Det holder lenge for meg.

Tips til hva jeg skal skrive til NRK?

Det var en mann fra NRK som ringte meg og sa akkurat det samme. Da forklarte jeg han at jeg hadde kun internett, men måtte også betale for tv siden dette var en del av felleskostnadene. Da svarte han at det var helt greit og at jeg selvfølgelig ikke skulle betale lisens om jeg ikke hadde tv. 
Anbefaler deg å sende en mail til lisensavdelinga og forklare situasjonen. 

Anonymkode: 8a4ed...4d9

• Liker 2
Skrevet

Det var en mann fra NRK som ringte meg og sa akkurat det samme. Da forklarte jeg han at jeg hadde kun internett, men måtte også betale for tv siden dette var en del av felleskostnadene. Da svarte han at det var helt greit og at jeg selvfølgelig ikke skulle betale lisens om jeg ikke hadde tv. Anbefaler deg å sende en mail til lisensavdelinga og forklare situasjonen. 

Ok. Men det er muligens litt annerledes når du bor i et sameie/borettslag med felleskostnader? Jeg bor i en selveid tomannsbolig, men senest for et halvår siden henvendte jeg meg til GET og spurte om jeg kunne slippe å betale for TV-delen av fakturaene jeg får fra dem. Men nei, dette var visst ikke mulig!

Skrevet

Ok. Men det er muligens litt annerledes når du bor i et sameie/borettslag med felleskostnader? Jeg bor i en selveid tomannsbolig, men senest for et halvår siden henvendte jeg meg til GET og spurte om jeg kunne slippe å betale for TV-delen av fakturaene jeg får fra dem. Men nei, dette var visst ikke mulig!

Kan ikke skjønne hvorfor det skal være annerledes. Jeg må betale for tv-delen på fakturaen jeg også, men jeg skal ikke måtte betale tv-lisens når jeg ikke har tv. Dette må du riktignok ta videre med lisensavdelingen hos NRK. 

Skrevet

HVIS DU IKKE HAR TV TRENGER DU IKKE BETALE LISENS.

Anonymkode: 91071...eec

• Liker 1
Skrevet

Man skulle tro det ja! Men siden GET har meldt fra om at jeg betaler for TV-tjenester, er det vel ikke noen vei utenom?Det hele virker så sykt. Hvorfor måtte betale for TV når man ikke eier TV? Jeg ønsker bare internett.

Skrevet

Man skulle tro det ja! Men siden GET har meldt fra om at jeg betaler for TV-tjenester, er det vel ikke noen vei utenom?Det hele virker så sykt. Hvorfor måtte betale for TV når man ikke eier TV? Jeg ønsker bare internett.

Enkelte ser ut til å mene at lisensavdelingen hos NRK er den store, stygge ulven, og at det ikke er mulig å snakke med dem. Min erfaring er derimot at det ikke er noe problem, så lenge man tar kontakt med dem.

GET er lovpålagt å melde fra, fordi du har mulighet til å motta tvsignal inn i din leilighet. De kan ikke vite om du har tv eller ikke. Tar du derimot kontakt med NRK, sier fra at du ikke har tv, men må betale for signalet pga. pakkeløsning, vil du mest sannsynlig få et svar noe ala. takk for beskjed, da sletter vi fakturaen din. Det var iallfall beskjeden jeg fikk da tven min gikk i stykker og jeg ikke kjøpte ny.

Anonymkode: 72a2b...c94

Skrevet

Jeg fikk også lisensfaktura i posten, selv om jeg ikke har TV. Lisensavdelingen var lite samarbeidsvillige og arrogante. De sa at så lenge fakturaen er sendt, så måtte den betales i sin helhet. Det hjalp ikke å si at jeg ikke hadde TV. 

Anonymkode: 384f3...7b2

Skrevet

Har møtt på både sure megger og hyggelige folk når jeg har snakka med lisensavdelingen. Hvis jeg ikke tar feil er det noen regler for det med Internett. Har man Internett kan man se på TV, man kan se på NRK, tv2 osv. Slik jeg har skjønt det må de med Internett også betale lisens. Jeg syns det er helt koko. Men jeg vet ikke om det er sånn her med sikkerhet da, kan hende jeg har misforstått. 

Jeg ville ha ringt dem! 

Skrevet

Dette er pga. avtalen dere har med Get og har ingenting med NRK-lisens å gjøre.

Anonymkode: 196aa...574

Skrevet

Har møtt på både sure megger og hyggelige folk når jeg har snakka med lisensavdelingen. Hvis jeg ikke tar feil er det noen regler for det med Internett. Har man Internett kan man se på TV, man kan se på NRK, tv2 osv. Slik jeg har skjønt det må de med Internett også betale lisens. Jeg syns det er helt koko. Men jeg vet ikke om det er sånn her med sikkerhet da, kan hende jeg har misforstått. 

Jeg ville ha ringt dem! 

Vi kasta ut TVen for 6-7 år tilbake, med nett i hus. Sendte en epost til lisensavdelingen om at vi ikke lenger hadde fjernsynsapparat, og dermed ikke skulle betale lisens. Vi har både flytta og bytta nettleverandør et par ganger siden den tid, og aldri hørt noe fra lisensavdelingen siden. Et internettabonnement i seg selv er ikke grunnlag for å være lisenspliktig.

• Liker 1
Skrevet

Vi kasta ut TVen for 6-7 år tilbake, med nett i hus. Sendte en epost til lisensavdelingen om at vi ikke lenger hadde fjernsynsapparat, og dermed ikke skulle betale lisens. Vi har både flytta og bytta nettleverandør et par ganger siden den tid, og aldri hørt noe fra lisensavdelingen siden. Et internettabonnement i seg selv er ikke grunnlag for å være lisenspliktig.

da har jeg misforstått. Takk for info 😄

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...