Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.nettavisen.no/nyheter/--jeg-hadde-ingen-anelse-om-at-dette-sto-i-bibelen/3423167613.html

Først og fremst; Hva slags språk er dette??? Ble helt gal av å høre på fordi jeg forsto et ord innimellom og tenkte hele tiden på dansk, men det her er sånn ti tusen ganger verre enn dansk..

Også, hva tenker dere om denne videosnutten? Jeg syns den fikk meg til å åpne øynene litt, for herregud, det var faktisk sjokkerende hva som står i Biblene. Også det at to menn ikke skal sove med hverandre, da går man litt inn på at homofile ikke kan gifte seg i kirken... Mange mener at det ikke er tydelig forbudt i Bibelen, men det er jo det på en måte (er ikke noe imot homofile, er fullt for at de skal ha like rettigheter som heterofile)

Anonymkode: d1a22...138

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tror alle at muslimer flest kan koranen utenat?  Er alle muslimer savants?  Kan alle kristne bibelen utenat?   For en tett "spøk"!  Få kan innholdet av hundrevis av sider utenat.    Men ja jeg visste at det står i bibelen at menn ikke skal dele leie, det står også at menn ikke skal kle seg i kvinneklær. Så jeg syns det er rart at homofile får lov til å gifte seg i kirken. 

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet

Hvorfor tror alle at muslimer flest kan koranen utenat?  Er alle muslimer savants?  Kan alle kristne bibelen utenat?   For en tett "spøk"!  Få kan innholdet av hundrevis av sider utenat.    Men ja jeg visste at det står i bibelen at menn ikke skal dele leie, det står også at menn ikke skal kle seg i kvinneklær. Så jeg syns det er rart at homofile får lov til å gifte seg i kirken. 

Jeg synes at det er rart at skilte får gifte seg i kirken, at prester spiser skalldyr, og at kvinner jobber under mensen, spesielt siden homofile ikke får gifte seg i kirken. Dobbeltmoral på sitt beste. 

Skrevet

de fleste muslimer vet stort sett innholdet av det som står i Koranen. Jeg hadde en muslimsk venn som fortalte meg at å forstå og kunne Koranen var et viktig prinsipp for å komme seg til himmelen

Skrevet (endret)

Ah, som ateist har jeg "Guds lille brune og "Luthers lille brune".

Ta for eksempel Martin Luther: "Boka inneholder ei samling sitater av Martin Luther og fra Luthers verker. Sitatene skal vise Luthers mørke side, og bl.a. at han hatet bønder og jøder, ville gjeninnføre slaveriet, mente tyranni er den styreform vi trenger, ville henrette kvinner som nektet ektemannen sex og at de som ikke ville lære hans lille katekisme, skulle nektes mat og drikke." https://www.haugenbok.no/Generell-litteratur/Kristendom/Luthers-lille-brune2/I9788272650161

"Billig, brunt skvalder" kalte kristenavisen Vårt Land denne boken. Det har de rett i - boken er billig, og innholdet kan godt kalles "brunt" skvalder. Den består nemlig av bibelsteder av verste sort, f.eks. om rasediskriminering. Blant annet fra Jesu side! Boken kom første gang i 1988; dette er fjerde utgave med tre nye kapitler. Den er blitt brent og spyttet på, og har rukket å bli en kultklassiker. Utvalget er ved Ronnie Johanson, som i Levi Fragells nye selvbiografi kalles en av "landets fremste og argeste religionskritikere", ved siden av Arnulf Øverland, Andreas Edwien og Haftor Viestad. https://bokelskere.no/bok/guds-lille-brune-utrolige-bibelsitater-i-utvalg/5340/

Endret av ops2
Skrevet

http://www.nettavisen.no/nyheter/--jeg-hadde-ingen-anelse-om-at-dette-sto-i-bibelen/3423167613.html

Først og fremst; Hva slags språk er dette??? Ble helt gal av å høre på fordi jeg forsto et ord innimellom og tenkte hele tiden på dansk, men det her er sånn ti tusen ganger verre enn dansk..

Også, hva tenker dere om denne videosnutten? Jeg syns den fikk meg til å åpne øynene litt, for herregud, det var faktisk sjokkerende hva som står i Biblene. Også det at to menn ikke skal sove med hverandre, da går man litt inn på at homofile ikke kan gifte seg i kirken... Mange mener at det ikke er tydelig forbudt i Bibelen, men det er jo det på en måte (er ikke noe imot homofile, er fullt for at de skal ha like rettigheter som heterofile)

Anonymkode: d1a22...138

Det står i artikkelen "De nederlandske gutta som står bak denne spøken, lurte en haug av mennesker da de leste fra Bibelen og lot folk tro det var fra Islams hellige skrift, Koranen. " :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke det er rart. Jeg synes det hadde vært rart at de ikke hadde fått lov til å gifte seg i kirken i et så moderne og liberalt samfunn. Religioner utvikler seg, og religionene som de var opprinnelig var jo preget av den kunnskapen og det menneskesynet de hadde på det tidspunktet. Det endrer seg selvsagt. 

Anonymkode: c792b...fdf

• Liker 3
Skrevet

Mange mener at det ikke er tydelig forbudt i Bibelen, men det er jo det på en måte (er ikke noe imot homofile, er fullt for at de skal ha like rettigheter som heterofile)

Les Leviticus 20:13 du.

"If a man lies with a male as with a woman, both of them have committed an abomination; they shall surely be put to death; their blood is upon them".

Skrevet

Jeg synes at det er rart at skilte får gifte seg i kirken, at prester spiser skalldyr, og at kvinner jobber under mensen, spesielt siden homofile ikke får gifte seg i kirken. Dobbeltmoral på sitt beste. 

Dette var artig å lese. For prester i utgangspunktet ikke lov til å spise skalldyr ifølge tradisjonell kristen tro? 

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Dette var artig å lese. For prester i utgangspunktet ikke lov til å spise skalldyr ifølge tradisjonell kristen tro? 

Skalldyr, skallfisk? “But whatever is in the seas and in the rivers that does not have fins and scales among all the teeming life of the water, and among all the living creatures that are in the water, they are detestable things to you.” 

Gjelder ikke spesifikt prester. Poenget er at det er rart at av alle ting som er "ulovlig" i Bibelen har de valgt ut å følge kun noen av dem, og de har valgt å følge en "lov" som handler å forby kjærlighet. I en kristendom der det viktigste er kjærligheten, til Gud og til medmennesker, så er det rart at kvinner får bli prester, lærere og statsledere, men homofile som elsker hverandre og ønsker å leve et syndfritt liv med en ekteskapspakt, de er det største problemet. 

Skrevet

Så var det dette med nye testamentet/gamle testamentet, da. Skal dere først begynne dra inn "kristen tro".

Anonymkode: 8b392...466

• Liker 3
Skrevet

Så var det dette med nye testamentet/gamle testamentet, da. Skal dere først begynne dra inn "kristen tro".

Anonymkode: 8b392...466

Det er i det gamle testamentet det står om homofile og de 10 bud. Skal man gå bort i fra det også? Det virker for meg som om den enkelte kristne plukker ut det som passer sitt menneskesyn best..

Anonymkode: a7b6e...79f

• Liker 8
Skrevet

Forbudet mot å spise skalldyr m.m. er hentet fra Moseloven, og den gjelder bare for jødene. Det er således ikke snakk om dobbeltmoral når man ikke følger reglene i Moseloven, men de andre delene av Bibelen

• Liker 2
Skrevet

Det er i det gamle testamentet det står om homofile og de 10 bud. Skal man gå bort i fra det også? Det virker for meg som om den enkelte kristne plukker ut det som passer sitt menneskesyn best..

Anonymkode: a7b6e...79f

Sex mellom likekjønnende er omtalt både i Det gamle og i Det nye testamentet, og alle stedene sies det at dette er galt. De ti budene er en del av Moseloven, og den gjelder bare for jødene.

Skrevet

Skalldyr, skallfisk? “But whatever is in the seas and in the rivers that does not have fins and scales among all the teeming life of the water, and among all the living creatures that are in the water, they are detestable things to you.” 

Gjelder ikke spesifikt prester. Poenget er at det er rart at av alle ting som er "ulovlig" i Bibelen har de valgt ut å følge kun noen av dem, og de har valgt å følge en "lov" som handler å forby kjærlighet. I en kristendom der det viktigste er kjærligheten, til Gud og til medmennesker, så er det rart at kvinner får bli prester, lærere og statsledere, men homofile som elsker hverandre og ønsker å leve et syndfritt liv med en ekteskapspakt, de er det største problemet. 

Tja, nå følger vel religionene den politiske og kulturelle utviklingen i det gitte landet. Tidligere fikk jo ikke kvinner lov til å bli prester, lærere eller statsledere. Kvinnenes økende posisjon i samfunnet har gjort at dette nå er mulig. Det er fåtallet i Norge i dag som har en negativ formening om homofile, og ekteskap i kirken mellom likekjønnede er nok rett rundt hjørnet. 

Det kunnskapsnivået, tankesettet og de holdningene som var dominerende da Bibelen ble skrevet er selvsagt annerledes enn hvordan dette er nå. Kjærlighet mellom menn var utenkelig og ikke riktig ifølge deres tankesett. Er det noe man kan bebreide dem for? Tja, muligens, men man må forstå at man ikke har de samme forutsetningene. 

Jeg synes ikke det er dobbeltmoralsk å avstå fra eldgamle menneskesyn som diskriminerer enkelte menneskegrupper. Det viser heller at man evner til å tenke selvstendig og refleksivt. 

Skrevet

Forbudet mot å spise skalldyr m.m. er hentet fra Moseloven, og den gjelder bare for jødene. Det er således ikke snakk om dobbeltmoral når man ikke følger reglene i Moseloven, men de andre delene av Bibelen

Er man dobbeltmoralsk dersom man ikke følger Bibelen til punkt og prikke? Nå tenker jeg ikke på å ikke følge Moseloven, men på generell grunn. Er man dobbeltmoralsk dersom man ikke er enig i alt som står i Bibelen? Det synes ikke jeg. 

Skrevet

Man er ganske blåst om man velger å følge det som er skrevet i diverse bøker av halvfulle menn for ca to tusen år siden. 

Anonymkode: 05a70...d49

• Liker 4
Gjest supernova_87
Skrevet

Tja, nå følger vel religionene den politiske og kulturelle utviklingen i det gitte landet. Tidligere fikk jo ikke kvinner lov til å bli prester, lærere eller statsledere. Kvinnenes økende posisjon i samfunnet har gjort at dette nå er mulig. Det er fåtallet i Norge i dag som har en negativ formening om homofile, og ekteskap i kirken mellom likekjønnede er nok rett rundt hjørnet. 

Det kunnskapsnivået, tankesettet og de holdningene som var dominerende da Bibelen ble skrevet er selvsagt annerledes enn hvordan dette er nå. Kjærlighet mellom menn var utenkelig og ikke riktig ifølge deres tankesett. Er det noe man kan bebreide dem for? Tja, muligens, men man må forstå at man ikke har de samme forutsetningene. 

Jeg synes ikke det er dobbeltmoralsk å avstå fra eldgamle menneskesyn som diskriminerer enkelte menneskegrupper. Det viser heller at man evner til å tenke selvstendig og refleksivt. 

Men det er også et gammelt syn å si at homofili er synd. Dét er poenget. Jeg er veldig for at kirken skal innføre vigsel mellom likekjønnede par. Det er ikke dobbeltmoralsk å avstå fra de andre tingene, men det er dobbeltmoralsk å avstå fra dem samtidig som man holder fast i noen lover som er like utdaterte. 

Skrevet (endret)

Man er ganske blåst om man velger å følge det som er skrevet i diverse bøker av halvfulle menn for ca to tusen år siden. 

Anonymkode: 05a70...d49

Hva vet du om dette? Har du i det hele tatt åpnet en bibel og lest noe uten å være forutinntatt?

Endret av Arabella
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...