AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #1 Del Skrevet 6. desember 2015 Jeg har hatt lappen i over 17 år og har aldri noensinne brukt tåkelysene på bilen. Ser at Vegvesenet og politiet advarer på Facebook at man kan få bot ved å bruke nærlys og tåkelys samtidig. Jeg lurer da på, er det virkelig et utbredt problem at noen kjører rundt med begge deler - jeg kan ikke si å ha lagt merke til det engang..? Og hvorfor i det hele tatt sette på tåkelysene når det ikke er behov for dem? Føler meg skikkelig blånn nå... Anonymkode: f5d27...d8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 6. desember 2015 #2 Del Skrevet 6. desember 2015 http://www.dinside.no/906069/derfor-skal-du-ikke-bruke-taakelys-og-naerlysHvor jeg bodde var det mange som kjørte med begge deler, fordi a) de trodde de var sinnsykt kule, og at bilen så kulere ut, eller b) de visste ikke at begge var på. Eneste gangen jeg har brukt tåkelys (da hadde jeg det kun bak) var når vi kjørte i kolonne over hurdal i full snøstorm. Så man ikke bilen forran, kunne man ende opp å kjøre i en grøft. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
outie Skrevet 6. desember 2015 #3 Del Skrevet 6. desember 2015 Jeg har hatt lappen i over 17 år og har aldri noensinne brukt tåkelysene på bilen. Ser at Vegvesenet og politiet advarer på Facebook at man kan få bot ved å bruke nærlys og tåkelys samtidig. Jeg lurer da på, er det virkelig et utbredt problem at noen kjører rundt med begge deler - jeg kan ikke si å ha lagt merke til det engang..? Og hvorfor i det hele tatt sette på tåkelysene når det ikke er behov for dem? Føler meg skikkelig blånn nå...Anonymkode: f5d27...d8bJa, bruker tåkelys hver dag, frontlysene vel å merke. Tåkebaklyset brukes nesten aldri.Bruker konsekvent tåkelysene som kjørelys på dagtid. Liker ikke denne automatikken som slår på og av hovedlysene. Hyppig på og av med hovedlysene tar knekken på xenon pærene rimelig kjapt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #4 Del Skrevet 6. desember 2015 Tåkelysidiotene er noe herk. Møter på dem støtt og stadig. Fryktelig irriterende og ikke minst blendende. Noen burde virkelig parkere bilen og ta bussen. Tåkelys og nærlys skal ikke brukes samtidig. Tåkelys skal vel heller kun brukes i kombinasjon med parklys og det i dagslys. Anonymkode: 15bc5...53b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #5 Del Skrevet 6. desember 2015 Vet at rånere her i Bærum og omeng bruker tåkelys fordi det ser "tøffere" ut😂 Anonymkode: 5431a...205 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 6. desember 2015 #6 Del Skrevet 6. desember 2015 Har ikke kurve/tåkelys på den bilen jeg har nå, men på forrige hadde jeg. Det var koblet slik at de ikke lyste sammen nærlys, kun med parklys og fjærnlys, og det var gjorde ikke meg noe. Brukte de som kjørelys på dagtid, selv om det er noe som ikke anbefales av de som mener de forstår seg på trafikksikkerhet.....da synes man for seint når man komme over en bakketopp, er unskyldningen fra den kanten da :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #7 Del Skrevet 6. desember 2015 Mange her på den regntunge og mørke Vestlandet som bruker det - og det er svært irriterende, spesielt i tunneler med ødelagt belysning og i skumring. Jeg har kjørt bil i 15 år og bare brukt tåkelys til å blinke på folk som ikke klarer å slå det av. Her er det faktisk færre ungdomsidioter med capsen i nakken, men mer sløve damer i 50-60-åra som kjører slik. Når vi stopper de vet de som regel ikke en gang hvilken bryter de slår av lyst på. Dette er den beste tråden om tåkelys på Kvinneguiden. Anonymkode: 4650a...6cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 2. januar 2016 #8 Del Skrevet 2. januar 2016 Bilen min styrer dette automatisk selv, men det er MANGE som ikke forstår hva den gule og grønne lampa betyr... På dagen, dvs når man ikke kan se lyset fra nærlys på bakken kan man kjøre med parklys og grøftelys/tåkelys sammen. Når det blir mørkere og man kan se nærlys på bakken skal tåkelys slåes av, og kun nærlys være på.. På bilen min med Mercedes sitt ILS system (Daytime Running Lamp blant annet) så styrer den dette selv. Den slår på DRL'ene nede når det er lyst og slår av nærlys. Når det blir mørkere demper den styrken på DRL, og slår på nærlys. Eneste måten for meg å slå av DRL er å sette på tåkelys bak. Dvs: Mange biler har svake lys nede, og dette er lovlig. Mange misbruker dette og har på tåkelysene nede. Tror ikke alltid politiet vet forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SardintrollReturns Skrevet 2. januar 2016 #9 Del Skrevet 2. januar 2016 Bruker tåkelys når det er tåke, enkelt og greit. Ellers ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #10 Del Skrevet 2. januar 2016 Den 6.12.2015 at 10.57, outie skrev: Ja, bruker tåkelys hver dag, frontlysene vel å merke. Tåkebaklyset brukes nesten aldri. Bruker konsekvent tåkelysene som kjørelys på dagtid. Liker ikke denne automatikken som slår på og av hovedlysene. Hyppig på og av med hovedlysene tar knekken på xenon pærene rimelig kjapt. Mine xenonlys har 6 års garanti og det trodde jeg dreide seg om de fleste biler. Anonymkode: ce9bf...26c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 2. januar 2016 #11 Del Skrevet 2. januar 2016 Den 6.12.2015 at 1.22, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt lappen i over 17 år og har aldri noensinne brukt tåkelysene på bilen. Ser at Vegvesenet og politiet advarer på Facebook at man kan få bot ved å bruke nærlys og tåkelys samtidig. Jeg lurer da på, er det virkelig et utbredt problem at noen kjører rundt med begge deler - jeg kan ikke si å ha lagt merke til det engang..? Og hvorfor i det hele tatt sette på tåkelysene når det ikke er behov for dem? Føler meg skikkelig blånn nå... Anonymkode: f5d27...d8b Lurer litt på oppmerksomheten din. Det er veldig mange som kjører med tåkelys Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 2. januar 2016 #12 Del Skrevet 2. januar 2016 Den 6.12.2015 at 10.57, outie skrev: Ja, bruker tåkelys hver dag, frontlysene vel å merke. Tåkebaklyset brukes nesten aldri. Bruker konsekvent tåkelysene som kjørelys på dagtid. Liker ikke denne automatikken som slår på og av hovedlysene. Hyppig på og av med hovedlysene tar knekken på xenon pærene rimelig kjapt. Jeg kan ikke slå av automatikken og slå på DRL-lysene manuelt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mis(s)Understood Skrevet 2. januar 2016 #13 Del Skrevet 2. januar 2016 Tåkelys bruker jeg bare de ganske få gangene tåka ligger tett som risgrøt og jeg må ut med bilen. - men det hender jeg føler meg veldig alene på veien om å tenke sånn, spesielt i tussmørket på ettermiddagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #14 Del Skrevet 3. januar 2016 19 timer siden, AndreasBR skrev: På dagen, dvs når man ikke kan se lyset fra nærlys på bakken kan man kjøre med parklys og grøftelys/tåkelys sammen. Dette stemmer dessverre ikke. Det fins ingen situasjon der kjørelys + tåkelys er lovlig. Her med mange tunneler vil man f.eks. flytte seg fra dag til natt over 30 ganger på 8 mil. Anonymkode: 4650a...6cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Desertflower Skrevet 3. januar 2016 #15 Del Skrevet 3. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer dessverre ikke. Det fins ingen situasjon der kjørelys + tåkelys er lovlig. Her med mange tunneler vil man f.eks. flytte seg fra dag til natt over 30 ganger på 8 mil. Anonymkode: 4650a...6cf Ehem! Jo det stemmer. I innlegget du siterte står det: Sitat På dagen, dvs når man ikke kan se lyset fra nærlys på bakken kan man kjøre med parklys og grøftelys/tåkelys sammen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #16 Del Skrevet 3. januar 2016 5 timer siden, Desertflower skrev: Ehem! Jo det stemmer. I innlegget du siterte står det: Parklys er da ikke kjørelys.... Anonymkode: c2156...3c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #17 Del Skrevet 3. januar 2016 Oops, ja, parklys...skjønner ikke hvorfor man skulle gjøre dette på en klar dag, men, ja, det er nok riktig det. Anonymkode: 4650a...6cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 3. januar 2016 #18 Del Skrevet 3. januar 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer dessverre ikke. Det fins ingen situasjon der kjørelys + tåkelys er lovlig. Her med mange tunneler vil man f.eks. flytte seg fra dag til natt over 30 ganger på 8 mil. Anonymkode: 4650a...6cf Heldigvis har jeg ALDRI skrevet/påstått at kjørelys + tåkelys er lovlig Så du driter deg egentlig bare loddrett ut dessverre. PARKLYS og tåkelys er TILLATT på dagen når nærlyset IKKE kan sees på bakken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 3. januar 2016 #19 Del Skrevet 3. januar 2016 Tusen takk for denne tråden som fikk meg til å sjekke hvordan jeg slår på tåkelysene Uhyre sjelden det er tåke her og jeg har ikke tenkt over tåkelysene i det hele tatt. Men nå er jeg godt forberedt til tykk tåke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2016 #20 Del Skrevet 6. januar 2016 jeg har tåkelys som sitter i samme lyktesats som nærlyset og fjernlyset. Det er ikke mulig å skille lysene fra hverandre,så jeg kjører rundt med tåkelys hele tiden som en liten stille, passiv rebell kun for å være en dust. Anonymkode: 6082a...04f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå