0991 Skrevet 6. desember 2015 #1 Skrevet 6. desember 2015 For deg som ikke ønsker å jobbe i butikk:- Skaff en jobb som undervisningsassistent på universitetet. På UiB tjener man mellom 270 kr/t og 400 kr/t avhengig av om retting er inkludert. - Bli Studentrepresentant ved universitetet. Ved UiB (2014) fikk man 100 000 kr i året, mens man på UiO (2010) fikk utbetalt 220 200 kr i året i honorar. Det finnes også verv i blant annet studentsamskipnadene som gir økonomisk uttelling. I tillegg er disse gull verd på cv'en.Jeg har vært medlem av et styre hvor jeg fikk 10 000kr pr. møte + reisegodtgjørelse + hoteller. Kan absolutt anbefale det! Tips: Skriv i google "Styrenavn" + honorar - Bli lokalpolitiker! I Oslo (2007) fikk man 84 000 kr i året for å delta på 12 møter.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #2 Skrevet 6. desember 2015 For deg som ikke ønsker å jobbe i butikk:- Skaff en jobb som undervisningsassistent på universitetet. På UiB tjener man mellom 270 kr/t og 400 kr/t avhengig av om retting er inkludert. - Bli Studentrepresentant ved universitetet. Ved UiB (2014) fikk man 100 000 kr i året, mens man på UiO (2010) fikk utbetalt 220 200 kr i året i honorar. Det finnes også verv i blant annet studentsamskipnadene som gir økonomisk uttelling. I tillegg er disse gull verd på cv'en.Jeg har vært medlem av et styre hvor jeg fikk 10 000kr pr. møte + reisegodtgjørelse + hoteller. Kan absolutt anbefale det! Tips: Skriv i google "Styrenavn" + honorar - Bli lokalpolitiker! I Oslo (2007) fikk man 84 000 kr i året for å delta på 12 møter.Trenger man ikke utdanning til å bli undervisninsassistent? Anonymkode: a4bf3...076 1
Gjest O.G. Skrevet 6. desember 2015 #3 Skrevet 6. desember 2015 Bli aktmodell.Gå med avisen om morgenen.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #4 Skrevet 6. desember 2015 Trenger man ikke utdanning til å bli undervisninsassistent?Anonymkode: a4bf3...076Undervisningsassistenter er vel gjerne studenter. Mulighetene for dette gjennom studiet avhenger av hva slags studieløp du går. På mitt studieløp, som er et profesjonsstudium, har en mulighet til å være studentveileder på tredje og fjerde studieår. På tredje studieår er man veileder for førsteårsstudentene, og på fjerde studieår er man vel veileder for tredje (tror jeg). Sjekk det opp med ditt studiested. Kjempeflott om det kan komme flere slike tips, og supert om du (TS) kan utdype verv i studentsamskipnaden og det siste punktet. Må man ikke engasjere seg ganske kraftig dersom man vil være lokalpolitiker? Foregår det noe valg? Anonymkode: 8edd0...a15
Gjest Nikee Skrevet 6. desember 2015 #5 Skrevet 6. desember 2015 Det hadde vært en fin jobb ja! Skal man kontakte infosenteret på UiB da? Jeg har nemlig aldri hørt om denne muligheten før
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #6 Skrevet 6. desember 2015 Undervisningsassistenter er vel gjerne studenter. Mulighetene for dette gjennom studiet avhenger av hva slags studieløp du går. På mitt studieløp, som er et profesjonsstudium, har en mulighet til å være studentveileder på tredje og fjerde studieår. På tredje studieår er man veileder for førsteårsstudentene, og på fjerde studieår er man vel veileder for tredje (tror jeg). Sjekk det opp med ditt studiested. Kjempeflott om det kan komme flere slike tips, og supert om du (TS) kan utdype verv i studentsamskipnaden og det siste punktet. Må man ikke engasjere seg ganske kraftig dersom man vil være lokalpolitiker? Foregår det noe valg? Anonymkode: 8edd0...a15Jeg er "studentassistent" (vi kaller det "arbeidsgruppeleder") på jussen i Bergen, og på mitt studium er det i alle fall ikke noe en gjør for pengene sin del. Det tar langt flere timer i uken enn hva en får betalt for, og månedslønnen er lav (spesielt for de av oss som faktisk betaler skatt). Vil en tjene godt anbefaler jeg faktisk heller matbutikk. Anonymkode: 448c6...057
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #7 Skrevet 6. desember 2015 Jeg har vært både labassistent og studentassistent (og jobbet på et av skolens bibliotek ved siden av), og jeg var aldri i nærheten av å tjene så godt som det som nevnes i HI. Som labass fikk vi betalt en fast pris på i underkant 15 000 pr semester (før skatt), og det skulle dekke 90 timers arbeid hvorav 30 av dem var på lab. Vel, når man i tillegg skal rette opp til 500 labrapporter, lagd av førsteklassinger som trenger veldig mye veiledning, så holder det ikke med antall timer. Så du jobber veldig, veldig mye mer enn det du får betalt for. Promotering var vel gjerne litt bedre betalt, da det innebar en del reise, men så må jo det igjen passe med f.eks obligatorisk undervisning. Men dette er NTNU da, skal ikke snakke om hva de får på andre steder.. Anonymkode: 46c59...d1a 1
0991 Skrevet 7. desember 2015 Forfatter #8 Skrevet 7. desember 2015 (endret) Man blir ikke rik av tipsene mine, men man får en litt romsligere økonomi og verdifull erfaring med på kjøpet. Da trenger du ikke å jobbe på butikk. Det har jeg også gjort (totalt 5 år) og jeg kunne klart meg med en sommer (erfaringsmessig). Poenget her er hvordan du skal få mest mulig penger på kortest mulig tid. For å ta et eksempel:Da jeg gikk første året på studiet tjente jeg 80 000 kr på deltidsjobben. For å klare det måtte jeg arbeide 640 timer i en monoton jobb. I år har jeg tjent litt mer på 250 timer (som også inkluderer et kort internship i en internasjonal bedrift), noe som betyr at jeg får mer tid til ting jeg har lyst til.Jeg var en gang studentassistent og det letteste for deg vil være å ta kontakt med faglærer i god tid før emnet starter (gjerne noen måneder før). Tjente 270 kr/t og det ble da 6500 kr/måneden. Dette avhenger selvsagt fra fag til og fag, og ja, du bør selvsagt ha fått god karakter i faget selv. Men kan jo selvsagt få andre jobber på universitetet, slik som eksamensvakt, assistent i infoskranken, og biblioteksansvarlig. Disse tjener derimot vesentlig mindre pr. time. Noen styreverv er mye jobb, andre er mindre tidkrevende (mitt tilfelle). I noen må du bruke mye tid på å bli valgt, men i andre er det så lav oppslutning at de kaster vervene etter folk (mitt tilfelle). Hvor lett det er å bli lokalpolitiker avhenger av mange ting: Hvilket parti er du mest enig i? Hvor interessert er du i lokalpolitikk? Er det noen sterke motkandidater? Hvor stor er oppslutningen der du studerer? I lokalpolitikken handler det hovedsaklig om person. Mange ting som avgjør, og det er ikke sikkert dette passer for deg. På sikt vil disse erfaringene forhåpentligvis gjøre at du får en bra jobb Endret 7. desember 2015 av 0991 1
rundtfingern Skrevet 7. desember 2015 #9 Skrevet 7. desember 2015 Eller gjør som meg, jobb for adams matkasse til du dævver, til og med på helligdager, uten tillegg.
0991 Skrevet 7. desember 2015 Forfatter #10 Skrevet 7. desember 2015 Eller gjør som meg, jobb for adams matkasse til du dævver, til og med på helligdager, uten tillegg.Problemet med det er at du ikke får mye tid til å leve ut studenttilværelsen når du hele tiden må enten 1) studere eller 2) jobbe.
rundtfingern Skrevet 7. desember 2015 #11 Skrevet 7. desember 2015 Problemet med det er at du ikke får mye tid til å leve ut studenttilværelsen når du hele tiden må enten 1) studere eller 2) jobbe. enig. Men så bor jeg hjemme også da.
0991 Skrevet 7. desember 2015 Forfatter #12 Skrevet 7. desember 2015 enig. Men så bor jeg hjemme også da.Det kan være lurt. Gjorde det samme første året. Da kan du leve som konge resten av studietiden!
rundtfingern Skrevet 7. desember 2015 #13 Skrevet 7. desember 2015 Det kan være lurt. Gjorde det samme første året. Da kan du leve som konge resten av studietiden!Er faktisk ganske smart. Er jo selvfølgelig ikke alle som kan det, men jeg tenker at jeg sparer ekstremt på det, pluss at jeg har 50-60min pendletur hver vei da! Men, jeg får mat, jeg betaler svært lite selv siden jeg nettopp har fått jobb, så nå har jeg fått litt jeg skal betale Pluss at jeg har en studietur på 35.000 jeg skal betale
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2015 #14 Skrevet 7. desember 2015 Jeg er "studentassistent" (vi kaller det "arbeidsgruppeleder") på jussen i Bergen, og på mitt studium er det i alle fall ikke noe en gjør for pengene sin del. Det tar langt flere timer i uken enn hva en får betalt for, og månedslønnen er lav (spesielt for de av oss som faktisk betaler skatt). Vil en tjene godt anbefaler jeg faktisk heller matbutikk. Anonymkode: 448c6...057Det har vel heller noe med at man tjener penger på noe som er svært lite energikrevende. Det er lettjente penger, selv om lønnen ikke er i det meste laget, og det er vel det TS prøver å få frem. På mitt studium skal studentveileder være tilstede på obligatoriske kollokviegrupper der en diskuterer en trinnvis oppgave. Studentveilederne skal veilede, men ikke overstyre. De aller fleste er relativt stille, men leder gruppen på riktig vei dersom det er usikkerhet eller helt bom. Som student trenger man ikke nødvendigvis å tjene godt, men litt ekstra slik at man har en litt romsligere økonomi. Det aller beste er å velge noe som er lite energi- og tidkrevende, noe forslagene som TS oppnevner nettopp er. Anonymkode: 8edd0...a15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå