Gå til innhold

Lyst og lett eller intimt og lunt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Friedland
Skrevet

Hvordan liker du å ha det hjemme? Er du opptatt av interiørtrender? Jeg har litt sansen for en den litt minimalistiske stilen, men har veldig lyst på en gammel jøtul vedovn for kalde vinterkvelder. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Måtte lige google ordet Jøtul :)

Jeg tror absolutt at en Jøtul kan passe i en lys og minimalistisk stil. Faktisk er det fint å ha noen enkeltelementer som trekker litt i en annen retning. ... Så har du en veldig minimalistisk og lys stue med mye lys og luft -så er noen enkelte hyggelige/varme elementer godt. Det kan være en Jøtul eller et varmt teppe på sofaen. Det kan også være lamper med varmt lys eller en enkelt ting i en varm rødfarge.

...Bør kanskje skrive at jeg er utdannet arkitekt -men spesialisert i liten skala - altså, -møbler og lys :)

Må jeg ikke se et billede af din stue?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig. Jeg synes det er penest når det er intimt og lunt, men samtidig har jeg behov for å ha det lyst. Drømmerommet mitt går egentlig i mye sort og lilla, men stua mi er lys med hvite møbler. Det er egentlig litt kjipt for jeg føler ikke at det er meg, men samtidig så er behovet for å ha det lyst såpass sterkt, spesielt i mørketiden. Og nord i landet er det mørkt leeeeenge.

Har forresten en enkel Jøtul ovn i stua, og jeg er veldig glad i den. Sikkert den billigste varianten og jeg bruker den aldri, men den gir liksom sjel til stua uten at den slår i mot deg. Men det kommer kanskje litt an på hvordan stil du legger opp til. Jeg kan se for meg at den vil passe ganske dårlig dersom du går for harde linjer og høyglans-møbler, men dersom du bare har en litt enkel, nordisk stil så vil den skli rett inn.

Skrevet

Liker veldig godt tre som materiale. Så blir glad av alt av tre spesielt furu og bare treting generlt. liker mur også da og hvite vegger og sånt. grå vegger er også veldig fint. må ha mye stearinlys. mye. liker også hvitt innredning.

Anonymkode: a50d1...ffe

Skrevet

Jeg liker lyst og luftig, med rene linjer og lite "clutter". Det trenger ikke være moderne og minimalistisk, men det må være lyst og rent i stilen. Får fnatt når det blir for mye greier.

Skrevet

Vi har valgt lyst og luftig i stue, spisestue og gangen til 2. etasje, og imtimt og lunt på soverom og i entréen, så du kan jo variere litt fra rom til rom? 

Anonymkode: ed0a6...7ec

Skrevet

Jeg er enig i at det kan være veldig fint å ha et "lunt" element i en ellers stilren stue. Det vil ikke ødelegge for den minimalistiske stilen, men heller tilføre rommet litt mer personlighet :)

Skrevet

Hvordan liker du å ha det hjemme? Er du opptatt av interiørtrender? Jeg har litt sansen for en den litt minimalistiske stilen, men har veldig lyst på en gammel jøtul vedovn for kalde vinterkvelder. 

Dette er litt på siden av det du spør om, men er det en spesiell grunn til at du ønsker deg en gammel ovn? Nye ovner utnytter veden bedre og er etter min erfaring mye enklere å fyre opp i. Jeg har nylig byttet ut en gammel Jøtul 606 med en ny, rentbrennende Dovre-ovn, og det er en helt annen verden. Ikke pga. Jøtul vs. Dovre, men på grunn av hva som har skjedd med "teknologien" i mellomtiden. 

Jeg hadde heller gått for en ny ovn i gammel stil, det finnes flere å velge mellom av dem også. Dessuten er det vel ganske kraftige restriksjoner på nymontering av gamle ovner, nettopp pga. de nyere miljøkravene. 

Men en vedovn er jeg helt for, det er både hygge og nytte i dem, og de gir en veldig "god" varme (jeg klarer ikke å forklare det bedre) som man ikke får av annen oppvarming. 

Anonymkode: 32aa9...1e9

• Liker 1
Skrevet

Foretrekker definitivt å ha det intimt og koselig framfor minimalisme.

Hos meg er det mer "less is bore" enn "less is more"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...