nantucket Skrevet 5. desember 2015 #1 Skrevet 5. desember 2015 Jeg er på utkikk etter ny bolig, og har funnet et hus med den beliggenheten og tomtestørrelsen jeg ønsker. Ca halvparten av huset er pusset opp, men så er det oppdaget råte. Prisen er selvsagt deretter, men det anbefales at man har med fagmann på visning. Jeg kjenner ikke så mange i området her hvor jeg bor (innflytter), så jeg må spørre noen som virkelig kan dette om å eventuelt vurdere om dette er verdt å satse på i forhold til prisantydning og kostnader utover det. Hvem ringer jeg ?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #2 Skrevet 5. desember 2015 En takstmann? Anonymkode: 0b59e...30e
nantucket Skrevet 5. desember 2015 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2015 Haha, selvfølgelig. Sjekket, og her i byen hvor jeg bor får jeg bare opp to takstmenn. Han ene har allerede laget rapport som følger salgsoppgave - da er det vel gjerne lurt å kontakte han andre for en til vurdering?
prt90 Skrevet 5. desember 2015 #5 Skrevet 5. desember 2015 En takstmann?Anonymkode: 0b59e...30eTror ikke en takstmann er helt rette mannen for noe slikt. Takstmann er et 3-ukers kveldskurs og de fleste takstmenn har lite kompetanse på slikt med mindre de tilfeldigvis er utdannet innen et yrke som er relevant for din skade. Sannsynligvis var det nettopp takstmannen som har anbefalt å ta med en fagmann En tømrer er kanskje mer rette fagkompetansen for Råte, men er sikkert ganske begrenset hva de kan finne ut også uten inngrep i konstruksjonen.
nantucket Skrevet 5. desember 2015 Forfatter #6 Skrevet 5. desember 2015 Han takstmannen jeg anser som aktuell er bygningsingeniør. Jeg fant også ut at takstmann kan være så mangt, men ser ut som om han her jeg fant har vettugt rykte. Men godt poeng at man muligens må gjøre inngrep i konstruksjonen, takk for tips. Tenker jeg drar og ser alene først før jeg evt engasjerer fagfolk, det koster jo en del vil jeg tro... 1
Gjest Blondie65 Skrevet 6. desember 2015 #7 Skrevet 6. desember 2015 Hva er det du mener en fagperson skal kunne svare deg på? Hvis du tar på deg et sånt prosjekt uten å ha tilstrekkelige fagkunnskaper selv er jeg redd at ikke all verdens fagpersoner tatt med på visning kan hjelpe deg. Da er ikke dette noe for deg, da det fort vil bruke opp et eventuelt prisavslag veldig fort. Dersom du derimot selv er fagmann - f.eks. tømrer - vil du jo fort kunne se om dette har påvirket bærende konstruksjoner.Det er jo alltid slik at dersom råteskadene ikke er oppe i dagen og du blir nødt å åpne vegger, så kan du få deg overraskelser som ikke er forsvart i prisavslaget. Så: ikke tenk på det en gang, da du ikke har de forutsetningene som skal til for et slikt prosjekt.Jeg kan tilføye at en slik vurdering gjelder meg selv også: jeg har ikke snøring på slike ting, derfor tar jeg heller ikke på meg slike prosjekter. Dette også fordi jeg ikke har hundrevis av tusen stående på bok som jeg ikke vet hva jeg skal bruke på.
nantucket Skrevet 6. desember 2015 Forfatter #8 Skrevet 6. desember 2015 Hva er det du mener en fagperson skal kunne svare deg på? Hvis du tar på deg et sånt prosjekt uten å ha tilstrekkelige fagkunnskaper selv er jeg redd at ikke all verdens fagpersoner tatt med på visning kan hjelpe deg. Da er ikke dette noe for deg, da det fort vil bruke opp et eventuelt prisavslag veldig fort. Dersom du derimot selv er fagmann - f.eks. tømrer - vil du jo fort kunne se om dette har påvirket bærende konstruksjoner.Det er jo alltid slik at dersom råteskadene ikke er oppe i dagen og du blir nødt å åpne vegger, så kan du få deg overraskelser som ikke er forsvart i prisavslaget. Så: ikke tenk på det en gang, da du ikke har de forutsetningene som skal til for et slikt prosjekt.Jeg kan tilføye at en slik vurdering gjelder meg selv også: jeg har ikke snøring på slike ting, derfor tar jeg heller ikke på meg slike prosjekter. Dette også fordi jeg ikke har hundrevis av tusen stående på bok som jeg ikke vet hva jeg skal bruke på.Det jeg vil ha svar på er om dette husprosjektet er forsvarlig å gjennomføre. Prisen på huset er såpass lav at jeg har råd til å bruke en del hundretusen på at fagfolk setter i stand huset. 1 etasjen av huset er som nevnt nettopp pusset opp og er skikkelig forseggjort - så det må ha kostet en del allerede. Så det spørs jo helt på hvor omfattende råteskadene er. Jeg er absolutt helt enig i det du skriver om å ha forutsetninger for et slikt prosjekt.... Å rive huset for å bygge nytt har jeg ikke råd til. Typisk at akkurat dette huset skulle ligge på den tomta
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2015 #9 Skrevet 7. desember 2015 Det jeg vil ha svar på er om dette husprosjektet er forsvarlig å gjennomføre. Prisen på huset er såpass lav at jeg har råd til å bruke en del hundretusen på at fagfolk setter i stand huset. 1 etasjen av huset er som nevnt nettopp pusset opp og er skikkelig forseggjort - så det må ha kostet en del allerede. Så det spørs jo helt på hvor omfattende råteskadene er. Jeg er absolutt helt enig i det du skriver om å ha forutsetninger for et slikt prosjekt.... Å rive huset for å bygge nytt har jeg ikke råd til. Typisk at akkurat dette huset skulle ligge på den tomta Husk at det kan slå tilbake på deg hvis det oppdages feil, etc, om du opplyser at du hadde med fagkyndig på visning. Anonymkode: afc17...438 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2015 #10 Skrevet 7. desember 2015 Noen hundretusener er ingenting i renovering budsjett hvis det er omfattende råte. Du har ingen garanti for hva som er bak det pent oppussede i første etasje. Det vil heller ikke være dekket av forsikringen. Styr unna! Anonymkode: 359ba...31f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå