AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #1 Skrevet 5. desember 2015 Har noen av dere som jobber turnus en formening om hvorvidt det er ok eller ikke? Vurderer å ta en utdanning der jeg risikerer turnus. Ser ganske delte meninger om emnet her og der, så hadde vært greit med en konkret tråd for å høre hva folk synes. Anonymkode: eb98a...393
DobbelX Skrevet 5. desember 2015 #2 Skrevet 5. desember 2015 Turnus kan være så veldig mye forskjellig, alt kommer an på hvor godt den er laget, hvor stor vaktbelastningen er (hvor mange ubekvemme vakter) osv, og dette varierer etter hva behovet på hver arbeidsplass er. Noen arbeidsplasser har todelt turnus (du jobber enten dag/aften eller du jobber kun netter) og noen har tredelt (dag/aften/natt). Jeg har i mange år jobbet i en turnus med høy vaktbelastning (ca 40% av vaktene er aftenvakter, og arbeid hver 3. helg), men turnusen var god og jeg synes det var helt greit. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #3 Skrevet 5. desember 2015 Jeg har ikke hatt turnus selv, men min far var politi og syntes det var både fordeler og ulemper. Da vi barna var under skolealder, syntes han det var fint å kunne være sammen med oss på dagtid i ny og ne, men selvsagt kjipt å måtte jobbe julekvelder og slike spesielle dager mange andre kan bruke med familien når han helst ville vært med oss. Han mener likevel han fikk mer tid med oss i barndommen enn folk som kun jobbet dagtid fikk og det tror jeg stemmer. Det positive er at arbeidsdagene gjerne blir mer varierte, ettersom det gjerne er ulike arbeidsoppgaver som utføres på natt sammenliknet med dag. Vet også at en del b-mennesker trives bedre med turnus, enn å måtte stå opp tidlig fem dager i strekk. Turnusjobbing kan være et problem om også partneren din jobber turnus når dere får barn, evt om du blir alene med barn i turnusjobb. Det er ingen selvfølge at man kan gå inn i ren dagstilling så fort man ønsker/trenger det. (Jeg vet også at det kan bli dårlig stemning på en turnusarbeidsplass når relativt unge arbeidstakere søker seg over til dagstillinger så fort de får barn, når de som er eldre og begynner å kjenne turnusjobbingen på kroppen etter mange år også kunne tenkt seg å trappe ned nattjobbingen. Alle kan jo ikke jobbe dagtid og selv om jeg har barn selv, synes jeg ikke "jeg har barn"-kortet skal trumfe alt annet.) Turnusjobbing kan være belastende på helsa og gjerne i økende grad med alderen. Vet min far slet stadig mer med migrene med årene pga stadig variasjon i sovemønsteret. Mener også å ha lest at nattevakter oftere enn andre sliter med høyt blodtrykk o l. Gravide frarådes vel å jobbe natt, ihvertfall på slutten av svangerskapet. Anonymkode: 7163d...220 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #4 Skrevet 5. desember 2015 Jeg har jobbet tredelt turnus med stor vaktbelastning i snart 13 år, og jeg liker det mindre og mindre. Til å begynne med var det greit, jeg klarte å snu døgnet flere ganger i uken, jeg sov, jeg var sosial, matvanene var gode og helsen var god. Nå sliter jeg mer og mer med søvnen, matlysten er dårlig, jeg sliter med kraftig migrene pga søvnvanskene, og har gått opp en del i vekt pga søvnmangel og raske løsninger i matveien (ikke alltid tid til å spise på jobb, blir dessverre ett noe kjapt og mindre sunt etter kveldsvakt når det er dagvakt som venter om noen timer). Jeg er også lei av å gå glipp av ting sosialt fordi det kolliderer med jobb, og bytting av vakter må prioriteres hardt. Jeg er lei av å jobbe når andre har fri, og i motsetning til hva folk tror så er det ikke videre godt betalt å jobbe på helligdager. Det positive er at det er godt å ha fri på dagtid i ukedagene, og at det er mulig å jobbe ekstra for de som måtte trenge mer penger. Anonymkode: 82f98...60f 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #5 Skrevet 5. desember 2015 Jeg har jobbet mye turnus og likt det. Å ha endel formiddager og ukedager fri passet meg bra. Får gjort ting i fred og ro og fikk mer alenetid - samt fikk med meg flere dager på vinteren mer lys til å være ute Har vanlig arbeidstid nå og fikk heldigvis en fleksibel arbeidstid med mye avspasering. Anonymkode: 181e8...6a4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #6 Skrevet 6. desember 2015 Jeg har jobbet turnus i nærmere ti år og har nå gått over til en fagstilling. Det første som slo meg var hvor dårlig jeg har sovet de siste årene (i turnus), og hvor deilig det er å få sove 7-8t sammenhengende hver natt. I turnusperioden slet jeg med å sove etter nattevakt og ble gående å hangle hele uka. Det ble tull med spisingen (aldri faste tidspunkt, mye ferdigmat) og tull med treningen. Man orker mindre i enkelte perioder, samtidig som man kan ha en uke langfri andre perioder, og dermed får fine dager hvor man kan bestemme dagene selv. Det fine er jo at man har fri på dagtid og kan få med seg en fjelltur en tirsdag formiddag, eller har mulighet til å bruke en ekstra uke på hytta fordi turnusen tillater det. Det kjipe er at enkelte uker "går bort" i dårlig søvn og døgnsnuing pga nattevakter og lite energi. Lite søvn fører også til dårligere humør og kortere lunte. I min tidligere jobb tjente jeg godt og likte veldig godt kveldsvaktene (B-menneske). Det var like mye et slit for meg å stå opp kl 5 fire dager på rad for å være på jobb til tidligvaktene. Jeg følte ikke helgevakter var noe stort problem, da jeg ikke har familie eller er utpreget sosial. Helgevaktene er roligere og på flere måter lettere. Anonymkode: e3719...446 1
strawberry Skrevet 6. desember 2015 #7 Skrevet 6. desember 2015 Det har sine fordeler og ulemper. Jeg har likevel valgt et yrke med turnus. Synes det er deilig å slippe å stå opp tidlig 5 dager på rad, ha en fridag midt i uken til å gjøre unna ting (kan f.eks ha barnet hjemme fra bhg og finne på noe en dag). Samtidig er det jo selvsagt kjempekjipt å måtte jobbe julaften, påske osv, men det er hver sin gang, og i mitt yrke blir iallefall påsken delt opp i to slik at man uansett får noen fridager, og om man må jobbe så får man jo godt betalt for det i det minste. Man får jo også bedre betalt på kveld og helg. Nå skal det sies at jeg ikke har trivdes på natt de få vaktene jeg har hatt, da jeg har følt meg fyllesyk i flere dager etterpå, men på min arbeidsplass er det heller noen som jobber nesten bare natt, og andre jobber ikke natt i det hele tatt, så jeg klarer iallefall å unngå det. Og, som noen skriver over her, for meg er det gull verdt å ha litt fri på dagtid og få litt dagslys noen dager i uken
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #8 Skrevet 6. desember 2015 Okei, takk! Objektive gode svar her- jeg er selv ikke utpreget sosial og ser ikke for meg at helgevakter osv blir et problem annet enn at jeg kan komme til å savne familie osv. Litt bekymra for søvnrutinene er jeg dog. Men prøver å veie for og imot, for det virker jo som en utrolig viktig og givende jobb! Tar gjerne imot flere svar Anonymkode: eb98a...393
miaw Skrevet 6. desember 2015 #9 Skrevet 6. desember 2015 Jeg jobber delvis turnus (jobber annenhver helg, pluss et par kveldsvakter i mnd, men dagjobbing 3-4 dager i uken) og det passer meg helt ypperlig. Elsker å ha fri midt i ukedagene og det gjør meg ingenting (faktisk) å jobbe helg. Men før så jobba jeg 100 % turnus og det ble litt for mye. Savna veldig foreksempel å ha en fast ettermiddag fri i uka, hvor jeg kunne være med på noe fastsatt.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #10 Skrevet 6. desember 2015 Jeg arbeider i turnus og har gjort det i seks år nå. For meg har det vært et problem fra dag en. Om du velger en jobb hvor du hele tiden må snu på døgnet anbefaler jeg deg på det sterkeste å først finne ut hvor godt sovehjerte du har. De som har et godt sovehjerte greier seg bra i en slik jobb, men for meg så kjennes det ut som om livet bare renner vekk tåka. Nesten alltid trøtt og sliten Anonymkode: d4c84...b49 2
Utenegenart Skrevet 6. desember 2015 #11 Skrevet 6. desember 2015 100% stilling og turnusarbeid kan være en seig kombinasjon.Teoretisk får du gjort opp for det når du går arbeidshelger osv, men når det er i to adskilte fridager, ikke sammenhengende, og ofte etter kveldsvakt, sånn at du ikke helt kan lage deg en "fredagskveld" før fridagen heller, da går du i minus på hviletid. Angående hviletid vil du også ofte gå fra kveldsvakt til dag, fra natt til kveld, eller lignende, altså med godt under arbeidsmiljølovens normale 11 timer mellom vaktene. Det er slitsomt.Hvis du liker yrket det leder til godt nok, så kjør på, men husk at helsearbeidere og lignende klager av en grunn. Turnusarbeid innebærer større arbeidsbelastning.Selv jobber jeg kun dag og kveld, da går det greit. Er noen ganger litt surt å være hjemme fra jobb først 23, men det er ikke noe man trenger å klage over, kunne vært mye verre. Har en bror som jobber uker av gangen i samme vakt, type daguke, kveldsuke, nattuke. Han er et vrak innimellom. Trenger å sove mye i overgangene mellom ukene for å få nok sammenhengende søvn, får tid til lite annet.Sist, men ikke minst: turnusarbeid og nattarbeid er helseskadelig. Det må du aktivt jobbe imot hvis du skal inn i den typen yrker. 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #12 Skrevet 10. desember 2015 Jeg har jobbet turnus (dag/kveld + hver 4 helg) i mange år og trives godt. Jeg har mann og barn og det går helt fint å jobbe både helger og helligdager. Det er ikke sååå mange helligdager, og jeg er ikke supersosial så for meg går det bra. Når jeg ikke jobber er jeg sammen med familien, og to gode venninner. For meg som er B menneske er det nydelig å jobbe turnus, jeg hadde aldri orket å stå opp tidlig hver dag. Anonymkode: 889e3...d13
frk91 Skrevet 10. desember 2015 #13 Skrevet 10. desember 2015 Jeg både liker og misliker å jobbe turnus. Har fast helgestilling så jeg jobber annenhver helg, pluss at jeg jobber ekstra når det trengs. Det siste halvåret har jeg jobber 90-100% hver mnd og jeg kan til tider bli veldig sliten av å jobbe dag/kveld/natt.Har i utgangspunktet todelt turnus, men pga mangel på nattevakter jobber jeg også natt. Jeg hater å stå opp tidlig, så er flott å jobbe kveld og natt. Det negative er at jeg aldri klarer å få en god søvnrutine, da jeg enten starter 7.30, 15.00 eller 22.30 på jobb. Er nesten alltid trøtt, og de periodene jeg jobber mye har jeg ikke overskudd til å trene. Mitt sosiale liv har aldri vært heftig, men etter jeg startet arbeidslivet har det blitt dårlig. Er jeg heldig orker jeg å være sosial 1-2 ganger i uken. Ellers ligger jeg å smådupper på sofaen og surfer på nettet.Noe som er positivt er at jeg tjener bedre enn hvis jeg bare hadde jobbet dag, helligdagsjobbing er også gull verdt om man har lyst til å tjene ekstra.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2015 #14 Skrevet 10. desember 2015 Det første man må vite om turnus er at det er en livsstil, på godt og vondt. Jeg har jobbet turnus i alle mine aktive yrkesår og trives veldig godt, men det er først og fremst takket være tre ting:1. Jeg går bevisst inn for å nyte alle godene med turnuslivet.2. Jeg tilpasser livet mitt til turnusen og ikke motsatt. Med dette mener jeg både den praktiske siden av det (jeg tar ikke på meg verv eller oppgaver jeg vet kommer til å krasje, gjør aldri en avtale med meg selv eller andre uten å vite at det passer), men også på innstilling: jeg går aldri inn for å bytte vekk ubekvemme vakter (f.eks. juleaften), fordi jeg vet av erfaring at man blir skuffet i 80% av tilfellene. I stedet prøver jeg å gjøre de fridagen jeg har spesielle for meg selv og familien og gjøre noe spesielt ut av de årene jeg har fri.3. Jeg er heldig som har en familie som er med på å dra lasset. En turnusforelder jobber jo ikke mer enn andre foreldre, selv om det av og til virker som - men for at det ikke skal bli et ork for alle så må vi være et team. Både jeg og mannen, og etterhvert barna nå som de er eldre, samarbeider veldig godt. Jeg har f.eks. fridager hvor jeg ikke gjør annet enn å rydde og fikse for de, men samtidig har jeg også ofte luksusen med at når jeg jobber så er det jeg som blir vartet opp av de. Summa summarium så synes jeg at jeg går i pluss fordi den tiden vi har fri sammen ofte er skikkelig kvalitetstid hvor vi er opptatt av å være sammen.Når det er sagt, så er ikke turnus for alle. Ikke alle ønsker den type livsstil, noe som må respekteres, og ikke alle har like mye støtte rundt seg til at det er mulig. Jeg har så absolutt ikke noe mål om å prøve å overtale flest mulig til å jobbe turnus, men synes det er fint å kunne skrive litt om fordelene også. Anonymkode: 4ccdb...f90 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #15 Skrevet 11. desember 2015 Har tidligere jobbet dag/kveldsturnus, og synes det var ganske greit. Lønna var bedre om kvelden, og arbeidspresset mindre. Anonymkode: e199e...ef7
Fiberhusk Skrevet 11. desember 2015 #16 Skrevet 11. desember 2015 Jeg har jobbet i turnus i 10 år. Først med mange nattevakter, nå med nesten ingen. Jeg synes dag og kveld er veldig greit! Men jeg tåler ikke nattevakter. Så hvis man liker og tåler å være våken om natten, er det kjempegreit. Jeg liker mest sene dagvakter eller kveldsvakter.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #17 Skrevet 13. desember 2015 Vet ikke om dette er et nyttig innlegg, men skriver likevel.Jeg jobber turnus på ferge. Syns dette er helt fantastisk. Har rotasjon 2:2, altså to uker på, to uker av. Vaktbytte på onsdager.Første uken jeg er på er det 24-timers vakter, altså jeg kan ikke forlate skipet. Man jobber selvsagt ikke 24 timer, men er pålagt å være ombord. Andre uken er det 12-timers vakter, altså jeg kan forlate skipet om jeg vil fra 19.00 til 07.00 dagen etterpå.Så er det 2 uker fri, der man da gjør akkurat som det passer en:-). Dett er for meg genialt, da jeg har 14 dager fri til reising, pusle hjemme, besøke folk, kjøre slalom(ufattelig god plass i trekkene på dagtid i ukedager:-)) og ellers alt man ønsker. I tillegg er turnusen genial i sommerferien, da jeg tar ut 2 uker fri (altså et skift) mellom 2 friskift. Dermed blir sommerferien 6 uker lang:-):-). Så er det fri i julen og nyttår inkl helligdagene med denne høytiden, da akkurat denne fergen ligger stille disse dagene:-) Hadde aaaldri byttet jobb:-) Anonymkode: 3a1ea...aba 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #18 Skrevet 13. desember 2015 Nei, bare nei! Jobber turnus (sykepleier). Jobber hver 3. helg. Jobber annenhver julaften, annenhver nyttårsaften, halve påsken, og ofte andre røde dager. Dette er vanskelig fordi jeg har barn. Dagvaktene begynner kl. 07, så må få barnehagen til å åpne 06.30. Har ofte aften-dag-aften-dag på min turnus. Da er jeg ikke hjemme før 23.30, og skal opp igjen kl. 05 nesten morgen.Ville aldri valgt et turnusyrke hvis jeg kunne velge igjen. Særlig ikke hvis du tenker å stifte familie en gang. Lett å tenke at "barna har jo en far" osv, men ting kan skje. Det blir ikke alltid slik en tror. Du kan også bli enke i ung alder og med små barn. Før danset jeg magedans, det går ikke lenger, for det er ofte jeg ikke kan komme tirsdag kl 17 og torsdag kl 18. Kan ikke basere seg på å bytte vakter hele tiden. Og for ungenes del er det mye jeg går glipp av, oppvisninger og aktiviteter. Ikke minst føler jeg at jeg bruker opp familien som barnevakter. (Har også en annen barnevakt, og det merkes på økonomien at jeg må bruke så pass mye penger på barnepass.) Mitt ønske for 2016 er å få råd til å utdanne meg til noe helt annet... Anonymkode: 0107a...196
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #19 Skrevet 13. desember 2015 Det har sine fordeler og ulemper synes jeg. Jeg jobber todelt turnus i helsevesenet. Helsevesenet har ikke noen gode turnusordninger, de har nemlig fått dispensasjon til å ha færre timer mellom kveldsvakt og dagvakt enn andre steder og det er slitsomt. Jeg hater sen-tidlig og jeg har det 1-2 ganger pr uke. Senvaktene og helgevaktene er ikke godt betalt i forhold til at man er på jobb i ugunstige tider.Men jeg er glad i å ha både kveldsvakter og dagvakter, liker blandingen. Men å jobbe helg og røde dager er selvfølgelig ikke så morsomt, men mange med turnus/skift gjør ikke det. Kommer helt ann på hva man jobber med. Anonymkode: a031e...c3d
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2015 #20 Skrevet 13. desember 2015 Har jobbet turnus i 10 år, kunne aldri tenkt meg vanlig 9-16-jobb. Det er herlig å ha et par kveldsvakter hver uke, og slippe å stresse ut om morgenen. Det er herlig med en fridag i uka før og etter arbeidshelg. I tillegg gjennomsnittsberegnes vi på timer slik at hver 5.uke har jeg langfri fra onsdag ettermiddag til og med søndag. Å jobbe hver tredje helg er null stress. Mange mener det går utover familielivet men man er jo ikke på jobb 24t i helgene heller, man går vanlig dag på 7,5 timer, som tilsier at man har hele formiddagen eller ettermiddagen hjemme. Vil mye heller ha det slik som nå og faktisk kunne hente meg litt inn også i hverdagen istedet for å jobbe 8-16 hver dag, og aldri ha tid til noe som helst. Nå har jeg faktisk fri i de frihelgene jeg har, fordi jeg har vasket huset torsdagen, istedet for å måtte gjøre det lørdagen slik at den går fløyten. Jeg liker å kunne shoppe en vanlig mandag formiddag istedet for å stresse etter jobb sliten og sulten, eller være nødt å ta det på lørdagen, så går søndagen til husvask. Jeg liker å kunne gjøre husarbeide og kkesvask de dagene jeg har kveldsvakt, så kan jeg slappe av de dagene etter dagvakt, istedet for å rekke alt etter middag kl 17 hver dag. Kan liste opp 40 a4-sider på hvorfor turnus er bra for meg. Jeg vil aldri frivillig gå tilbake til dagjobb. Joda, jeg må jobbe litt i høytider, men jobber ikke hver høytid, eller alle høytidens dager. Det er faktisk regler for det i tariffavtalen. Og er heller ikke da på jobb mer enn 7,5t pr dag, som vil si jeg er hjemme litt jeg også på høytidsdagene selv om jeg ikke har fri. Og på de dagene er det 133,5 % tillegg, som jeg enten kan ta ut i betaling eller avspasering. 3 dager med 133,5% tillegg gir meg 4 avspaseringsdager. Nesten en uke med fridager. Eller 4 dagers ekstra lønn om jeg velger betaling. Turnus er ikke et helvete slik som enkelte påstår. Og så er det nå en gang slik at man velger selv utdanning og jobb. Ingen tvang meg til å utdanne meg innen helse og ingen tvang på meg turnusjobb, noe heg tror gjelder for de fleste som jobber turnus, selv om klaginga kanskje skulle tilsi det motsatte. Anonymkode: e6c08...949 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå