AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #1 Skrevet 5. desember 2015 Hei, personen det gjelder jobber fortiden og har fått annen jobbtilbud i annen by. Men lønnen vil gå betraktelig ned. Han fikk beskjed om å komme med lønnskrav for å si ja. La oss si han tjener 350k i året. Og den nye jobbtilbudet er på 300k. Hvordan forhandler man og krever.. Kan man kreve mer enn det han har nu 350k? Eller hvordan skjer det? Anonymkode: f7db0...ffb
Glitnir Skrevet 5. desember 2015 #2 Skrevet 5. desember 2015 Er jo bare å kreve akkurat det han vil, forhandling er forhandling. Ingenting som sier at man ikke kan kreve mer enn man har. MEN - man bør jo vite hvor markedet ligger og hva man selv er verdt - bommer du helt blir du ansett som uaktuell og/eller useriøs. 2
Resignert Skrevet 5. desember 2015 #3 Skrevet 5. desember 2015 300' er i utgangspunktet meget lav lønn. Nå kan det jo hende at lavere boutgifter, reiseutgifter osv. i den andre byen gjør at han kan komme bedre ut likevel. Hvis ikke, er det jo lite vits å bytte jobb, med mindre den nye jobben gir mere muligheter fremover.Jeg har aldri opplevd å bytte jobb, og gått ned i lønn, men jeg har både fagbrev og høyskoleutdanning. Det kan jo virke som det her er snakk om en som ikke er faglært. Om det er en ung person, bør han I det minste kreve same lønn som I den nåværende jobben, med mindre han virkelig ønsker å byte jobb, og/eller flytte til den andre byen. 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #4 Skrevet 5. desember 2015 Men hvordan går man frem da? Direkte på høyre enn 350k eller det samme som han får nå? Anonymkode: f7db0...ffb
Mis(s)Understood Skrevet 5. desember 2015 #5 Skrevet 5. desember 2015 Hvis arbeidsgivers tilbud er 50 tusen lavere enn nåværende lønn så er gapet såpass stort at det nok vil være vanskelig å forhandle seg til et nytt tilbud som er 1/6 høyere enn det opprinnelige tilbudet.I dagens marked er det å prøve seg med å kreve ganske risikofylt.Snakker man her om å bytte bransje ? Det kan nesten høres slik ut. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #6 Skrevet 5. desember 2015 Samme yrke men annen arbeidsgiver og by Anonymkode: f7db0...ffb
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #7 Skrevet 5. desember 2015 Samme yrke men annen arbeidsgiver og by Anonymkode: f7db0...ffb
Mis(s)Understood Skrevet 5. desember 2015 #8 Skrevet 5. desember 2015 (endret) Samme yrke men annen arbeidsgiver og by Anonymkode: f7db0...ffbHvis du er organisert så kan du kontakte organisasjonen din og hente ut snittlønn for din alder, ansenitet, privat eller offentlig og fylke.Da får du en liten oversikt over hvordan det du har fått i tilbud er i forhold til snittet i det fylket.Må du flytte for å starte i den nye jobben? Hva stod det i utlysningsteksten ? For offentlige stillinger så oppgis lønnsrammen, og da kan du argumentere med erfaringen din for å få litt mer enn du opprinnelig ble tilbudt. Endret 5. desember 2015 av Mis(s)Understood
prt90 Skrevet 5. desember 2015 #9 Skrevet 5. desember 2015 Hvorfor vurderer han/hun i det heletatt dette tilbudet? 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #10 Skrevet 6. desember 2015 Utholdelig styre der han er nu! Anonymkode: f7db0...ffb
Illuminati Skrevet 6. desember 2015 #11 Skrevet 6. desember 2015 Du kan kreve akkurat hva du vil og synes er riktig. Risikoen er at du ikke får jobben med kravene du stiller. Du må vurdere hvor mye du vil ha jobben, mot hva du er villig til å få i lønn. På samme måte vurdere arbeidsgiver hvor mye han ønsker deg i jobben, mot hvor mye han er villig til å betale deg i lønn. Hvis kandidat nr. to er nesten på ditt nivå og aksepterer 300' da vil arbeidsgiver mest sannsynlig avslå ditt tilbud på 350'. Er kandidat nr. to svak kan det godt være at arbeidsgiver aksepterer 380' for å få deg. Det er et spill, kun du kjenner din verdi og hvor mye du ønsker jobben.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #12 Skrevet 6. desember 2015 Du kan kreve akkurat hva du vil og synes er riktig. Risikoen er at du ikke får jobben med kravene du stiller. Du må vurdere hvor mye du vil ha jobben, mot hva du er villig til å få i lønn. På samme måte vurdere arbeidsgiver hvor mye han ønsker deg i jobben, mot hvor mye han er villig til å betale deg i lønn. Hvis kandidat nr. to er nesten på ditt nivå og aksepterer 300' da vil arbeidsgiver mest sannsynlig avslå ditt tilbud på 350'. Er kandidat nr. to svak kan det godt være at arbeidsgiver aksepterer 380' for å få deg. Det er et spill, kun du kjenner din verdi og hvor mye du ønsker jobben. Skal ha bare foreslå 350k eller mer da? Anonymkode: f7db0...ffb
petterm Skrevet 6. desember 2015 #13 Skrevet 6. desember 2015 Tror jeg i alle fall ville opplyst at jeg har 350 000 i dag, og at jeg synes det er en stor differanse. Da kommer man forhåpentligvis i en dialog sånn at man finner en ok løsning. Hvis jeg hadde hatt en oljerelatert jobb ville jeg i alle fall vært forsiktig med krav.. 2
Juniper Skrevet 7. desember 2015 #14 Skrevet 7. desember 2015 Tror jeg i alle fall ville opplyst at jeg har 350 000 i dag, og at jeg synes det er en stor differanse. Da kommer man forhåpentligvis i en dialog sånn at man finner en ok løsning. Hvis jeg hadde hatt en oljerelatert jobb ville jeg i alle fall vært forsiktig med krav..Støttes! En grei måte å starte dialogen på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå