AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #1 Skrevet 5. desember 2015 Vi har 4 gutter fra 7 til 11 år. De er relativt greie,men det er konstant jag med å få de til å hjelpe hjemme. De forstår ikke at vi voksne ikke kan gjøre alt selv. De gjør det de får beskjed om, men det er slitsomt å ta kamp hver gang det skjer. Her handler det om vanlige oppgaver :rydde rommet, tømme oppvaskmaskin, sortere sokker, ta ut bøsset, dekke bordet, rydde etter middagen. Hoved interesse er å spille ipad/xbox. Det å være ute er ikke noe gøy lenger. Vi prøver å begrense spilletiden , men da bare surrer de rundt i huset. De tar alt de får som selvfølge selv om vi snakker veldig ofte hvor viktig er det å bidra i familien osv. Det er ingen empati og forståelse.Er veldig takknemlig for alle råd og tips dere deler med meg Anonymkode: c1cca...a5a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #2 Skrevet 5. desember 2015 Har de aldri hjulpet til hjemme? Er det ikke normalt at barna er med fra de er små, da blir det naturlig at de deltar når de blir større og... Slik har vi iallfall gjort det her og det funker bra. Anonymkode: 2d1a7...c3a 1
Epleskall Skrevet 5. desember 2015 #3 Skrevet 5. desember 2015 Jeg er imponert over at du har fått fire så tette barn! Godt jobba:) Skjønner det kan by på utfordringer, men det må være moro også:)Har du prøvd å ta dem med på råd? Hvordan tror du det ville være å sette dere ned alle sammen, og planlegge litt hva de kan bidra med, ulike arbeidsoppgaver som kan rullere eller som de kan gjøre to og to - og så kan du spørre hva du eller dere foreldre kan gjøre for at dere skal samarbeide om dette? Kanskje de kan bestemme middagen enkelte dager i uken, eller de kan bestemme et spill for familien eller en aktivitet som bare gutta skal holde på med? Hvis de føler at de blir tatt med i prosessen her, så kanskje de får litt større eierskap til gjøremålene? Og så har de et insentiv i form av at de får være med å bestemme litt også? Alternativt kan dere også lage en tavle/oversikt som henger på kjøkkenet, med navn og gjøremål tydelig beskrevet. Kan gjerne ta med mors og fars navn også. Viktig poeng da at dette er noe dere lager sammen, og ikke noe gutta får trykket nedover seg. Og så kan dere tegne på smilefjes, plusstegn eller annet, og når så og så mange er nådd, kan dette utløse en eller annen "gevinst" (velge middag eller noe). Og hvis de klarer å nå målene hver uke, så kan de når måneden er slutt få lov til å... "noe", som er hyggelig for alle guttene eller hele familien. Og naturligvis må mye, mye ros til underveis i prosessen. Men du har kanskje prøvd noe sånt allerede?
Gjest Franke Ann Skrevet 5. desember 2015 #4 Skrevet 5. desember 2015 Barn er noen store narsisister, så det med empati og forståelse kan du bare glemme for nå. Det begynner de ikke å lære før de kommer i tenårene. Enn så lenge trenger de disiplin og kommandoer, enten det gjelder husarbeid eller hvordan man skal oppføre seg overfor andre. Så lenge ungene dine gjør det du kommanderer dem til når du faktisk kommanderer dem, syns jeg du skal være fornøyd.
altflyter Skrevet 5. desember 2015 #5 Skrevet 5. desember 2015 (endret) "Du får vite dagens Wifi-passord når oppvasken er tatt, gulvet er støvsugd og rommet ditt er ryddig" Evt så kan du henge penger på kjøleskapet. De kan ta f.eks en 50-lapp når de har vasket badet og støvsugd... Endret 5. desember 2015 av altflyter 2
MapleSirup Skrevet 5. desember 2015 #6 Skrevet 5. desember 2015 Jeg gir beskjed om hva som skal gjøres og tar ikke imot motargumenter og kommer ikke med trusler."Hvis ikke du.." er dårlig uvane; det gjelder å ikke vekke motsatnden i de tror jeg.Av og til snakker jeg om hvilket ansvar det er å ha et hus og drive et hus og om hvorfor vi har det som vi har det. Jeg innrømmer å være litt "feig" når det gjelder oppgaver ettersom jeg alltid passer på å si det i forbindelse med noe hyggelig...Feks. "Tømmer du oppvaskmaskinen, Thomas, og du dekker bordet, Espen så skal jeg gjøre handle til Taco-kos imens.."Mulig dt iker feigt, forresten...Det fungerer jo godt. Kanskje jeg er smartere enn jeg skjønner selv Trikset her er nok å ikke gi uttrykk for hvor mye jeg hater slike oppgaver selv Vi har også flashcards som jeg bruker i perioder. Alle trekker 1 eller 2 kort hver og fullfører oppgaven. Vi har litt forhandlingsmuligheter på kortene..Det er lov å bytte med hverandre og noen kort passer ikke til årstiden.Her belønnes de ikke direkte for oppgaver ettersom det er en selvfølge at de skal hjelpe til.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #7 Skrevet 5. desember 2015 Du må virke oppmuntrende å få dem til å forbinde enkelt husarbeid med positive assosiasjoner. Dersom du truer med å fjerne leker eller internett vil enkelt husarbeid bli sett på som noe negativt som stjeler internett/leker. Det tar kortere tid å bruke "hvis du ikke.." enn å motivere dem til å hjelpe til, men å assosiere husarbeid med noe positivt vil legge godt grunnlag for når de blir eldre og skal flytte ut (og du slipper store krangler om husarbeid og lommepenger i tenårene). Spør om barnet har lyst til å hjelpe til med å f.eks. kutte opp noen grønnsaker til middag, hvis barnet sier ja så blir det kanskje dessert den dagen (trenger ikke å være usunt). Siden det er jul nå så kan dere samles for å brette klær mens dere hører på julemusikk, gjerne ha en skål med nøtter, klementinbåter, osv fremme på bordet mens dere holder på. Ellers kan dere bruke "hvis dere går opp å rydder rommet dere nå så kan vi bake pepperkaker ettrpå" eller dekorere rommene deres med julepynt.Å gi små premier og motivasjoner for å gjøre hudarbeidet vil ikke vare evig, det vil etter hvert bli en god rutine. Anonymkode: 1777c...699 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2015 #8 Skrevet 7. desember 2015 Vi har et belønningsark for 6-åringen. Nå tegner vi et rutenett med 12 ruter, og han får en belønning når alle er fylt opp med klistremerker. Han får klistremerker av og til når vi gir han oppgaver i huset, og han utfører dem uten å klage. Hvis han klager må han likevel gjøre det vi ber om, men får ikke klistremerke. (Han får ikke klistremerke for alt han gjør heller, fordi enkelte ting er en selvfølge, som f.eks rydde av sine ting fra bordet etter vi har spist). Fullt belønningsark fører til hyggelige ting vi gjerne vil gjøre med han likevel, som f.eks tur til badebassenget eller på kino, eller små ting han ønsker seg (f.eks små legofigurer eller pepperkaker. Anonymkode: 79ca0...10c
Orchideae Skrevet 7. desember 2015 #9 Skrevet 7. desember 2015 Jeg mener at man ikke skal få penger for å gjøre sin del av husarbeidet. Da er jeg mer for at Internett forsvinner inntil dagens plikter er gjennomført. Og la de se at dersom de ikke gjør noe får det konsekvenser. Ikke gjør det for dem. Havner ikke klærne i skittentøyet, nei da blir det tomt i skapet. Tømmes ikke oppvaskmaskinen så hoper det seg opp på benken og blir verre den dagen de først gidder. Tømmes ikke søpla er det ekkelt når det renner over. De fleste kan bidra noe. Jenta mi har siden før hun kunne gå hjulpet til med det hun klarer. Til å begynne med var det å putte klær i maskinen, trykke på knappen, rydde leker, sette tallerkenen på benken etter middag osv. Jo eldre de blir, jo mer kan du forvente. Det krever arbeid,men begynn i dag. Jo lenger du venter, dess verre blir det.
Okapi Skrevet 7. desember 2015 #10 Skrevet 7. desember 2015 Enten belønning eller forståelse. Husk at barn ikke nødvendigvis ser poenget med alle de ritualene voksne driver med, og for å være ærlig: Mye er jo strengt tatt unødvendig. Du synes det er viktig at barnets rom er ryddig? Vel, da er det snakk om å få dekket ditt behov. Barnet deler ikke behovet ditt, og du kan ikke begrunne det rasjonelt heller. Mennesker uansett alder har helt forskjellige ønsker og krav til ryddighet, og veldig mange ser ut til å innbille seg at deres ønsker og behov skal trumfe alle andres. Dette gjelder spesielt de som er veldig opptatt av ryddighet.Når det gjelder ting som i større grad må gjøres, som klesvask, går det jo an å inkludere fremfor å kommandere. Forklar hvorfor det er nødvendig, og la barnet være med på å bestemme når det skal gjøres. Altfor mange foreldre sier noe som kan parafraseres med "slipp alt du har i hendene, det er ikke viktig, DETTE er viktig, hjelp meg NÅ!" Det skader heller ikke å utsette dem for konsekvenser. Vil du ha den genseren? Beklager, den er i skittentøyet. Hvis du hjelper med arbeidet kan du få være med å prioritere.
Mearrasámi Skrevet 7. desember 2015 #11 Skrevet 7. desember 2015 (endret) Får ikke barn ukelønn eller noe nå til dags? Er det ikke bare å unnlate å gi de ukelønn om de ikke bidrar med pliktene hjemme? Hvorfor skal barn på død og liv få ekstra belønninger av å gjøre ting de er pliktige til hjemme? Belønningen er jo mat på bordet og husly. Det er jo rett og rimelig at de skal bidra hjemme. Eller er jeg for å fjerne xbox/unnlate å gi wifi kode inntil de gjør pliktene sine Endret 7. desember 2015 av Mearrasámi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå