Gå til innhold

Hvilken hund bør jeg skaffe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har tenkt tanken på å kjøpe meg min første hund, men jeg vil gjerne høre andres erfaring på hvilken rase de tror kan passe med disse kravene: liten i størrelse, lite røyting og liker kos.

Jeg bor i byen nær en park og har mulighet til å gå tur med den 1 1/2 time hver dag. Vil gjerne ha en hund som ikke er altfor vanskelig å trene opp, og som kan være både aktiv ute og rolig inne.

Tusen takk for svar!

Anonymkode: 880ce...97e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å si om hunden vil like kos eller ikke, det er veldig individuelt. I tillegg kommer det også an på hvordan man oppdrar og behandler hunden - mye nei'ing og kjefting og at man skal behandle hunden "som om man er sjefen" kan ofte føre til en hund som trekker seg litt unna og er mindre kosete.

Du sier du kan gå ca 1,5 time parktur (antar båndtur?) per dag - er det realistisk at du kommer til å gå så lenge i hverdagen? Vil hunden få noe annen aktivisering enn båndtur? F.eks mulighet til å løpe løs, og mental aktivisering?

De fleste hunder er aktive ute og rolige inne så lenge man aktiviserer dem riktig og gjør dette til en vane. Dvs at man gir hunden hva den trenger av fysisk og mental aktivisering ute, og venner hunden til ro inne.

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Det er vanskelig å si om hunden vil like kos eller ikke, det er veldig individuelt. I tillegg kommer det også an på hvordan man oppdrar og behandler hunden - mye nei'ing og kjefting og at man skal behandle hunden "som om man er sjefen" kan ofte føre til en hund som trekker seg litt unna og er mindre kosete.

Du sier du kan gå ca 1,5 time parktur (antar båndtur?) per dag - er det realistisk at du kommer til å gå så lenge i hverdagen? Vil hunden få noe annen aktivisering enn båndtur? F.eks mulighet til å løpe løs, og mental aktivisering?

De fleste hunder er aktive ute og rolige inne så lenge man aktiviserer dem riktig og gjør dette til en vane. Dvs at man gir hunden hva den trenger av fysisk og mental aktivisering ute, og venner hunden til ro inne.

Jeg har absolutt mulighet til å gå med den 1,5 timer hver dag. Men som du sier blir det for det meste i bånd, med mindre jeg finner et avsidesliggende område hvor folk ferdes lite. Mental aktivisering er noe jeg gjerne vil bruke tid på, men jeg må ærlig si at jeg vet lite om hvordan man gjør dette i bånd eller inne. Er det mulig?

Anonymkode: 880ce...97e

Skrevet

Hunder bør få mulighet til å løpe løs, det har med velferd og livskvalitet å gjøre. Så det er lurt å lese seg opp om hvordan man trener f.eks kontakt og innkalling. Jeg anbefaler boken "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Aarrestad og Siri Linnerud, her blir tema som dette (og andre ting som er viktige for en valpekjøper/hundeeier) tatt opp og beskrevet godt. 

Mental aktivisering er ting hvor hunden først og fremst må bruke hjernen og nesen, fremfor bare kroppen. F.eks nesearbeid som spor og søk, samt også trikse/lydighetstrening. En god del av dette kan gjøres inne. De fleste hunder bør få en kombinasjon av både fysisk og mental trening, spesielt da sistnevnte vil gjøre dem godsliten mye raskere enn en tur kan. (Båndtur er sjelden noe som gjør hunden særlig sliten, bortsett fra når de er valper og det er mange nye inntrykk).

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...