Gjest Jatakk Skrevet 4. oktober 2004 #1 Skrevet 4. oktober 2004 Lærer du barna folkeskikk? Eier du folkeskikk selv? Jatakk Neitakk Vær så snill Takk Unnskyld Takk for maten Værsågod Har DU dette i din dagligtale - så overføres det automatisk til barn. Så i en artikkel på nettet idag at nordmenn mangler folkeskikk................ Jeg reagerer ofte jeg på mangelen på folkskikk hos folk!
*Lene* Skrevet 4. oktober 2004 #2 Skrevet 4. oktober 2004 Ja, jeg har folkeskikk, og jeg lærer sønnen min det...
Gjest lilletroll Skrevet 4. oktober 2004 #3 Skrevet 4. oktober 2004 Ja, jeg sier vær så snill, værsågod, takk osv, og jeg lærer dette videre til datteren min, som forøvrig er VELDIG flink til det hun også!! Jeg reagerer negativt på barn som ikke takker osv.
Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2004 #4 Skrevet 4. oktober 2004 Min irske samboer synes at folk er mye dårligere til å si takk, unnskyld osv her enn han er vant til hjemmefra. Sist jeg var på besøk der måtte niesen hans på 1 1/2 år ta ut smokken og si Thank you (tæ tu!) når hun fikk tilbake koseteppet hun hadde rotet bort. Sånn konsekvens har jeg ikke sett mht takking her.
Polly Ester Skrevet 4. oktober 2004 #5 Skrevet 4. oktober 2004 Er viktig med folkeskikk, syns jeg... Husker jeg fikk endel pepper da ungen var liten og jeg drev og lærte han alt dette med takk og vær så god og slikt. Jeg syns det samtidig som man sier takk, så er det helt naturlig å si vær så god også. Det jeg fikk pepper for, var at ungen ikke sa takk når han fikk noe, og jeg svarte på det at han sier takk når den som gir han noe sier vær så god. Tingen var at han skulle si takk uansett - og jeg mente at hvis han skulle være høflig og si takk, så fikk den som ga han noe være høflig å si vær så god. Dette var i perioden da han var liten og lærte dette. Nå sier han - og lillebroren også - takk når de får noe uansett. Så vidt jeg vet ihvertfall... Jeg håper de er like høflige når jeg ikke er til stede som når jeg er til stede...
Aida Skrevet 4. oktober 2004 #6 Skrevet 4. oktober 2004 Jeg vil føye til: VI STILLER OSS PÅ SIDEN OG VENTER TIL DE SOM SKAL UT HAR KOMMET SEG - HELT - UT PÅ T-BANEN!
LilleBille Skrevet 4. oktober 2004 #7 Skrevet 4. oktober 2004 Lærer du barna folkeskikk? Eier du folkeskikk selv? Jatakk Neitakk Vær så snill Takk Unnskyld Takk for maten Værsågod Har DU dette i din dagligtale - så overføres det automatisk til barn. Ja jeg har det .. og overfører det selvfølgelig.. Vil også føye til "TAKK FOR TUREN"... som jo burde være en selvfølge.. men mange manger den... I tillegg forventer jeg også at ungdom som er på besøk hos oss hilser .. og presenterer seg første gang jeg møter dem..
Gjest Amanda LIndstrøm Skrevet 4. oktober 2004 #8 Skrevet 4. oktober 2004 Det er foreldrene/voksne som må gå foran med et godt eksempel............ Lærere klager jo veldig over manglende oppførsel blant barn i dag............ Så vi voksne må nok skjerpe oss ja!
Gjest Tex Skrevet 4. oktober 2004 #9 Skrevet 4. oktober 2004 Jeg vet at jeg er flink til å passe på dette og får faktisk flere tilbakemeldinger på at mine barn er flinke til å fex takke for maten, si pent hadet osv. Jeg jobber i barnehage, og der er vi veldig bevisste på dette på vår avdeling. På søskenavdelingen er de ikke like flinke til dette og vi ser stor forskjell på ungene der og på våre unger. Så det har helt klart noe for seg å vræe streng.....
Gjest MrsL Skrevet 4. oktober 2004 #10 Skrevet 4. oktober 2004 Ja, jeg har folkeskikk og ja det bør virkelig læres bort bedre til dagens barn
LarsLarsere Skrevet 4. oktober 2004 #11 Skrevet 4. oktober 2004 Lærer du barna folkeskikk? Eier du folkeskikk selv? Jatakk Neitakk Vær så snill Takk Unnskyld Takk for maten Værsågod Har DU dette i din dagligtale - så overføres det automatisk til barn. Så i en artikkel på nettet idag at nordmenn mangler folkeskikk................ Jeg reagerer ofte jeg på mangelen på folkskikk hos folk! Bruker dem når jeg mener det. noen er jo selvsagte feks at jeg takker for maten når noen kjøper og lager til meg.
sommerfuglene Skrevet 4. oktober 2004 #12 Skrevet 4. oktober 2004 Ja jeg har folkeskikk og er en god rollemodell for våre barn! Sambo har ikke lært så mye folkeskikk, så jeg må oppdra han også og det er slitsomt.... :-x Og det har også dårlig innflytelse på de søte små. Til Svigermor: TAKK SKAL DU HA :evil: :evil: :evil: Men vi prøver så godt vi kan, og de er flinke til å si takk, sitte fint ved bordet og alle disse tingene! Så det ser foreløpig bra ut. Er veldig opptatt av dette med folkeskikk, for jeg ser med skrekk og gru på barn og ungdom som ikke eier sorten og er UFORDRAGLIGE....
Gjest Valhalla Skrevet 4. oktober 2004 #13 Skrevet 4. oktober 2004 Tusen takk eller spesielt hjertelig takk klinger fint i mine ører
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2004 #14 Skrevet 5. oktober 2004 Stresser ikke med det, men sier jo takk, hade etc helt naturlig både ungene og jeg. Tvinger ikke barna til å takke, men de gjør det jo (hører vel oss andre) Og det som noen andre sa: Sippe folk ut av bussen før man går på. Men vi kjører ikke noe strengt opplegg, bare lever som vanlig, så snapper de opp "kodene" for vanlig samvær.
Charmina Skrevet 5. oktober 2004 #15 Skrevet 5. oktober 2004 Ja selvfølgelig har jeg folkeskikk - og det er svært viktig for meg at sønnen min har det også! Her i huset er det helt naturlig å takke for ting og ikke minst ta hensyn til hverandre og omgivelsene rundt! Skulle bare mangle!Får også gode tilbakemeldinger på at guttungen kan å oppføre seg! Klems Charmina 37 dager til termin
Andrine22 Skrevet 5. oktober 2004 #16 Skrevet 5. oktober 2004 Ja, jeg har folkeskikk. Men jeg har ikke barn. Derimot jobber jeg i barnehage, og ser at mange barn ikke har lært seg folkeskikk; -Fååå fart! (På huska...). -Jeg skal ha mer melk! -Kom hit! Osv... I dag sa en gutt på tre år i barnehagen som satt på huska; - Få fart! Få fart! Få fart! Få fart! Jeg sa til ham; - Det heter ikke det, det heter KAN jeg få fart (eller kan jeg vær så snill...). Alle gangene gutten spurte om fart etter den episoden, sa han KAN jeg få... Det er selvfølgelig mange som har folkeskikk også, et eksempel: En gutt på to og et halvt år satt ved måltidet. Jeg spurte om han ville ha mere melk. - Nei takk, forsynt takk! Sa han...Må si jeg ble litt flirfull da...
Gjest MrsL Skrevet 5. oktober 2004 #17 Skrevet 5. oktober 2004 Det er selvfølgelig mange som har folkeskikk også, et eksempel: En gutt på to og et halvt år satt ved måltidet. Jeg spurte om han ville ha mere melk. - Nei takk, forsynt takk! Sa han...Må si jeg ble litt flirfull da... Så herlig den var da
mari Skrevet 5. oktober 2004 #18 Skrevet 5. oktober 2004 Jeg får høre at jeg sier det for mye, så da sier jeg det vel nok... selv i USA syntes de jeg sa takk etc. for mye, men så er jeg veldig takknemelig for alt andre gjør for meg da. Håper jeg lærer det bort til barna mine, yngste snakker ikke ennå (1. i går), mne eldste (snart 3) har sakt takk og vær så god etc. lenge nå. At en 3 åring ikke kan si vær så snill og sånn er ikke så ille synes jeg, men bør absolutt lære det ganske snart. Det verste eksempelet (som også fikk meg til å skrive innlegg i lokalavisen) var da jeg tok bussen til Oslo og en 5. klasse okuperte alle seten og ikke reises seg for gamle mennesker og var frekk da noen fåreslo at de kanskje burde gjøre det. At lærerne i tillegg ikke sier noe synes jeg er forferdelig. Har i ettertid fått positiv tilbakemelding fra lærere i nærmiljøet og har sett en forbedring på bussen. Så det hjelper å si i fra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå