Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan pleier dere å gjøre det i forhold til julefeiring, drar dere annenhvert år til deres familie og svigerfamilie? Svigermor er alene. I fjor var hun hos oss på julaften, så i år var egentlig planen at vi skulle til mine foreldre. Men vi vil jo ikke at svigermor skal sitte alene, så hun ble invitert med til min familie. Hun ble også invitert til et av de andre barna sine som skulle feire sammen med sin egen svigerfamilie. Men svigermor er nok ikke så glad i alt for mye folk på en gang, og skjønner jo egentlig at hun kanskje ikke har lyst til å feire julen med folk hun ikke kjenner så godt. Samtidig er hun nok litt utålmodig av seg og orker ikke å være så lenge om gangen hos andre. Derfor har hun sagt nei til begge invitasjonene, noe som jo innebærer at hun blir sittende alene på julaften. Jeg synes det er trist å tenke på, vil ikke at noen skal måtte feire alene. :( Og det er jo vondt for samboer også å tenke på at mor sitter alene.

På en måte tenker jeg jo at det er litt hennes valg å sitte alene når hun tross alt har fått to invitasjoner som hun har sagt nei til. Samtidig føler jeg litt på det at vi bør gjøre om på planene våre og heller invitere svigermor hjem til oss slik at hun slipper å sitte helt alene.. Men da blir jo min familie skuffet igjen for at vi ikke kommer dit. Det er ikke aktuelt å invitere min familie hit, så det blir enten at vi drar til dem eller feirer julen her med svigermor. Hva ville dere ha gjort? 

Anonymkode: 7f62d...a22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har blitt invitert, men frivillig takket nei. Hun er en voksen kvinne og derfor er hun ikke deres problem.

• Liker 30
Skrevet

Svigermor har fått to tilbud, men har takket nei til begge.  Jeg synes dere skal feire jul med din familie med den beste samvittighet.  Kanskje det å ha selskap på julaften ikke betyr så veldig mye for din svigermor?

(Eventuelt; er det rom for at hun endrer mening seinere?)   Uansett, dere har gjort så godt dere har kunnet.  Når barna finner seg partnere, er det ikke alltid at julefeiringa "går opp" slik at alle har noen hos seg hver eneste jul. 

Anonymkode: a3194...2c7

• Liker 3
Skrevet

For meg er det viktig å få feire med min familie også så jeg hadde ikke droppet å feire med min familie i din situasjon. Vi skal også feire annethvert år her og der, i år hos svigers og neste år hos mine foreldre. Hos mine foreldre er det alltid mange så jeg får ikke veldig dårlig samvittighet der, men neste år blir enten svigers alene eller kun med eldste sønnen. Da blir de nok invitert til mine foreldre også.. Takker de nei så er det dems valg. Ja det er trist om svigermor sitter alene, men jeg ville sagt til svigermor at jeg syns det er trist og invitasjonen er åpen om hun vil ombestemme seg. Feirer hun alene så feirer hun alene.

• Liker 1
Skrevet

Det er faktisk en mulighet for at din svigermor rett og slett gleder seg til en julekveld i fred og ro. Hun kan gjøre hva hun vil, spise hva hun vil og ikke ta hensyn til noen andre... For meg høres det i grunnen ut som en drømmekveld. :)

Svigermoren din er voksen, ts, så jeg syns dere skal holde på planene deres og tenke at neste år feirer dere sammen med henne igjen.

• Liker 12
Skrevet (endret)

Jeg har feiret både jul og nyttårsaften alene fordi jeg valtge det og jeg må innrømme at det var utrolig deilig på en måte fordi man slapp alle forventningene.

- ting kunne skje akkurat nå jeg ønsket det og på mine premisser i mitt tempo. Hvis din svigermor er som meg så har hun nok vurdert tilbudene og funnet ut at hun er komfortabel med å være alene slik jeg gjorde. Det er en ting å være alene fordi man ikke har andre valg men noe helt annet når det er et valg man selv har tatt tenker jeg..

Endret av Carrot
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har feiret både jul og nyttårsaften alene fordi jeg valtge det og jeg må innrømme at det var utrolig deilig på en måte fordi man slapp alle forventningene.

- ting kunne skje akkurat nå jeg ønsket det og på mine premisser i mitt tempo. Hvis din svigermor er som meg så har hun nok vurdert tilbudene og funnet ut at hun er komfortabel med å være alene slik jeg gjorde. Det er en ting å være alene fordi man ikke har andre valg men noe helt annet når det er et valg man selv har tatt tenker jeg..

Helt enig!

Og i tillegg så tenker jeg svigermor kanskje vil få dårlig samvittighet hvis dere velger å bli hjemme fordi hun har tatt det valget hun har gjort. For hun har jo faktisk valgt å være hjemme og da er det helt greit. 

Reis hjem til foreldrene dine og ha en god jul!

• Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Svigermor ble i hvertfall invitert av deg/dere. Det berømmer jeg. ☺

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror nok svigermor ønsker å være alene denne julen - og ønsker sikkert ikke noe dramatikk rundt det ønsket. 

Selv er jeg enke og er alene annenhver jul. Ønsker nemlig at vi alle samles hos meg annethvert år - så feirer jeg jul alene det andre året. Er invitert flere steder, så det er mitt eget frie valg å ha denne kvelden alene i fred og ro det året mine barn er hos sine svigerforeldre. 

Det virker kanskje tragisk for utenforstående, men for meg er det en kveld til ettertanke og hvor jeg bare kan gjøre akkurat det jeg vil. 

Barna mine kommer innom i løpet av dagen så jeg er ikke alene fra morgen til kveld. 

Anonymkode: 51100...f37

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Det er faktisk en mulighet for at din svigermor rett og slett gleder seg til en julekveld i fred og ro. Hun kan gjøre hva hun vil, spise hva hun vil og ikke ta hensyn til noen andre... For meg høres det i grunnen ut som en drømmekveld. :)

Svigermoren din er voksen, ts, så jeg syns dere skal holde på planene deres og tenke at neste år feirer dere sammen med henne igjen.

Helt enig i dette. Jeg synes det er både bra og viktig å bry seg, og å være bevisst på at ingen i familie eller omgangskrets sitter ufrivillig alene på julekvelden, men nå har dere invitert og hun har takket pent nei. Det synes jeg hun skal få lov til å gjøre uten å bli posisjonert som stakkarslig og ensom :)

Skrevet

Høres ut som svigermor har bestemt seg og det er ingen grunn til å stakkarsliggjøre henne. Hun ser nok frem til en stille og rolig kveld, så møtes dere jo i juleselskaper i romjula antar jeg :) Hun er voksen og må få bestemme selv. Ville dratt til din familie og feiret jul med god samvittighet.

Anonymkode: c398d...d9d

• Liker 1
Skrevet

Det er jo hennes valg å si nei til invitasjonene. Men så vet ikke du grunnen heller. Kan være fordi hun føler det som en trøste-invitasjon, eller at hun ikke er komfortable blant ukjente, kanskje hun føler seg som en "inntrenger" og en byrde.

Ja, jeg er redd for at hun kanskje ser på det som en trøsteinvitasjon? Det er jo sånn sett ingen av barna hennes som har prioritert å være med henne i år, siden alle jo skal til sine respektive svigerfamilier. Og når hun har blitt invitert med dit, så føler hun seg kanskje som 5.hjulet på vogna. Skjønner godt hun ikke vil feire jul med fremmede mennesker. Hun er enke og tror hun synes jula er ensom og vanskelig. Så det er vel derfor jeg føler litt ekstra på det at vi kanskje burde ha prioritert henne først. Men er samtidig redd for at hun skal få dårlig samvittighet hvis vi nå spør henne om hun vil komme hit likevel. Vanskelig.

Skrevet

Julen handler om at alle må gi og ta litt - tenker jeg.

Din svigermor kan ikke forvente at dere skal droppe din familie, kun fordi hun er alene og ikke vil feire med din familie.  

• Liker 1
Skrevet

Svigermor har fått to invitasjoner og takket nei til begge. Da sitter hun frivillig alene og det synes jeg dere skal respektere uten å mase. Min mor har liknende dilemma i år. Hun er invitert til sin søster, en vennefamilie og har i grunnen litt lyst til å ha julekvelden alene i stua også. 

Svigermor er voksen nok til å bestemme selv, så la henne få gjøre det uten å lage oppstyr slik at hun ender med å føle seg forpliktet til å takke ja til noe hun egentlig ikke har lyst til. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg er redd for at hun kanskje ser på det som en trøsteinvitasjon? Det er jo sånn sett ingen av barna hennes som har prioritert å være med henne i år, siden alle jo skal til sine respektive svigerfamilier. Og når hun har blitt invitert med dit, så føler hun seg kanskje som 5.hjulet på vogna. Skjønner godt hun ikke vil feire jul med fremmede mennesker. Hun er enke og tror hun synes jula er ensom og vanskelig. Så det er vel derfor jeg føler litt ekstra på det at vi kanskje burde ha prioritert henne først. Men er samtidig redd for at hun skal få dårlig samvittighet hvis vi nå spør henne om hun vil komme hit likevel. Vanskelig.

Merkelig at du kun velger å svare den ene personen som var enig med deg. Du har fått utrolig mange andre gode svar i denne tråden, hva med å ta de inn over deg? Det er ikke vanskelig.
Jeg hadde en bestefar som ønsket å feire julen alene. Det er ikke helt uvanlig det heller. Hele denne tråden her baserer seg på hva du tror, det er ikke nødvendigvis slik situasjonen er. 

Anonymkode: 98f09...51a

• Liker 2
Gjest Gjest_Obi-Wan Kenobi
Skrevet

Ingenting irriterer meg mer en mennesker som ikke kan akseptere eller har problemer med å tro at det får fint an å feire jul alene. Jeg gjorde det et år og det var den beste jula jeg har hat.

Visse folk må slutte å tro at bare fordi man er alene på julaften så betyr ikke det at man er ensom. Spesielt ikke når man er frivillig alene noe det virker som din svigermor er med tanke på at hun takket nei 2 ganger. Slutt og mas på henne og aksepter at hun heller vil være alene.

• Liker 1
Skrevet

Merkelig at du kun velger å svare den ene personen som var enig med deg. Du har fått utrolig mange andre gode svar i denne tråden, hva med å ta de inn over deg? Det er ikke vanskelig.Jeg hadde en bestefar som ønsket å feire julen alene. Det er ikke helt uvanlig det heller. Hele denne tråden her baserer seg på hva du tror, det er ikke nødvendigvis slik situasjonen er. 

Anonymkode: 98f09...51a

Jeg svarte som jeg gjorde fordi jeg synes det hun skrev passer på svigermor. At hun ser på det som en trøsteinvitasjon. Derfor ville jeg utdype situasjonen litt mer. Jeg hadde overhodet ikke hatt noen problemer med å respektere svigermors avgjørelse hvis jeg visste at hun faktisk ønsket å være alene. Og vi har på ingen måte mast på henne. Virker som det er mer synsing ute og går fra deres side, hvordan kan dere egentlig vite at svigermor vil sitte alene? Og jeg synes ikke du AnonymBruker er i noen posisjon til å avgjøre hva jeg synes er vanskelig eller ikke, det er vel mine følelser? Men jeg er glad for alle svar jeg har fått. Jeg er egentlig også enig med dere i at det kanskje ikke er vårt problem lenger når svigermor faktisk har fått to invitasjoner. Men det stikker bare veldig i samvittigheten min når jeg vet at hun synes høytidsdagene er så vanskelige. Hun satte veldig pris på å være hos oss på julaften i fjor. Men men, det kommer jo flere dager i julen man kan være sammen :-)

• Liker 2
Skrevet

Har dere mulighet til å "feire jul" med svigermor en annen dag i julen da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...