Gå til innhold

Stål-varer eller hvite-varer?


Karianne

Anbefalte innlegg

Hvis du skulle startet på scratch og kjøpt alle hvitevarer nå, ville du da ha valgt børstet stål? Jeg synes dette ser utrolig stilig ut, og ehm... dyrere enn hvite hvitevarer. Men er det noe jeg ikke har tenkt på, siden nesten alle har hvite komfyrer osv.? F.eks. blir det lettere striper eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lilletroll

Har hørt noen som har stål som sier at de er UMULIG å holde rene, men jeg personlig synes at det er så stilig at jeg nok ville gått for det allikevel :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte å kjøpe stålkomfyr, men endte opp med hvit. Grunnen var først og fremst at selgeren fortalte at stål lett setter flekker. Og jeg vet med meg selv at jeg ikke er en skrubbe/pusse dame, så da ble det hvitevarer. Da holder det å vaske over med en klut, mens på stål må man nesten polere litt for at det ikke skal se skjoldete ut. Men flott er det, når det er rent og pent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde stålkomfyr før, og fronten var pyton å holde ren. Eller, det var ikke det at den var skitten, men bare man hadde tatt på den var det stort merke etter fingeren din. Og det nyttet ikke å tørke over med vann, da ble det masse vannskjolder... Måtte bruke egen polish.

Jeg syns også mange stålprodukter kan se litt for sterile og sykehus-aktige ut... Vi leter etter ny leilighet for tiden, og da må vi kjøpe inn alt av hvitevarer. Tror vi da går for hvitevarer i farger eller sånn antrasittgrå-svart komfyr, sånn litt "gammeldags" i designen. Kommer litt an på kjøkkenet også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene stålprodukter er dritlekkert - men hvem er det som har helt rene fronter på kjøleskapet fx? Jeg snakker ikke skitt, men bare et fingermerke synes - ALT.

Fint ja, men jeg skal ikke ha det. Vis kal ha nytt kjøkken og dte blir integrerte hvitevarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

På vårt kjøkken hadde nok stål passet best inn, men vi valgte allikevel hvitt. Grunnen: all pussingen, pluss at jeg er total perfeksjonist på enkelte områder. Hadde kommet til å ergret meg grønn. For min del holder det med to søppelbøtter i børstet stål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, nei, nå ble vi veldig usikre gitt.... Søren, å.. :-?

Det er jo begrenset for hvor mye flekker det vil bli på fronten til oppvaskmasking og komfyr, men på kjøleskapet vil jeg se for meg at det kommer en del fingermerker.

Nytt spørsmål; er det forskjell på stål-hvitevarer? Er noen børstet med matt overflate og noen blank overflate? I så fall skulle en jo tro at matt overflate var best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Matte ting blir akkurat like ekle og fulle av fingermerker, dessverre. Og som nevnt kan du ikke bruke normale vaskemidler og vann for å tørke av dem, for da blir det skjolder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette er noe vi går rundt å lurer på om dagen også. Skal antageligvis sette inn nytt kjøkken før jul eller på begynnelsen av neste år og er fryktelig i tvil om hvitevarene skal være hvite eller i stål. Synes stål er stilig, men er ikke dette typisk noe "alle" setter inn nå? Også er det dette med rengjøring da.. Også har jeg til gode å se en stilig løsthengende emhette som ikke er i stål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo begrenset for hvor mye flekker det vil bli på fronten til oppvaskmasking og komfyr, men på kjøleskapet vil jeg se for meg at det kommer en del fingermerker.  

Nå finnes det faktisk kjøleskap i stål som ikke får fingermerker (ved normal bruk; tar du i kjøleskapet mens du holder på med brøddeigen får nok flekker :wink: ). Vi har dette fra Electrolux som vi er kjempefornøyde med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Hvite, for stål ser så kalde ut. Jeg liker ikke den nye "sterile" stilen som er kommet. Der alle veggene skal være så hvite som mulig, og alle hvitevarene skal være i stål.

Takk meg til varme på veggene, og hvite hvitevarer. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite, for stål ser så kalde ut.

Jo, er enig at det kan se veldig kaldt ut, men ikke om man velger litt mørkere skapdører på resten av kjøkkenet. Da ser det veldig ekslusivt ut, og ikke kaldt og kjølig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi leier en leilighet hvor her er innebygd stål-komfyr, og den er blitt utrolig stygg, selv om den er bare knappe 3-4 år gammel! Den har flekker foran, og striper oppå,..uansett hvor mye vi gnikker og skurer så ser den stygg og skitten ut,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren, asså... Ønsket om stålvarer blir mindre og mindre, pga at jeg er ikke av den typen som går rundt å gnikker på alle flekker.

Men for å spørre litt motsatt: er alle med hvite hvitevarer fornøyde?

Hilsen trådstarter karianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine hvite-varer på kjøkkenet er stål-varer. Jeg kjenner meg over hode ikke igjen i problemene dere beskriver!

Jeg har satt inn alle stålflater med en egen olje for å mette stålet. Denne oljen kjøper du i en hvilken som helst jernvare/ hvitevare butikk. Jeg behandler fronter ol. 2-3 ganger i året.

Dette er da virkleig ikke noe problem! Klart det blir flekker på alt mulig rart om du ikke behadler det ordntlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Skal du bytte hele kjøkkeninnredningen? I så fall kan du jo skjule både oppvaskmaskin og kjøleskap helt gjennom totalintegrering, og da står du igjen med komfyren. Noen problemer mindre ;-)

Vi skal ha nytt nå, og går trolig for svart (antrasitt) fra IKEA. Synes den ser veldig kul ut.

Angående hvitt: Vår platetopp (vanlig, ikke keramisk) blir fort stygg og inngrodd rundt platene hvis vi ikke gnikker med stålull og jif til stadighet. Resten av ovnen er ikke noe problem å holde rent, i grunn, men det blir noen ganger litt gult her og der.

Vi har ventilatorhette av stål, og den ser i grunnen fin ut - uten intens vasking til stadighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bytte hele kjøkkeninnredningen? I så fall kan du jo skjule både oppvaskmaskin og kjøleskap helt gjennom totalintegrering, og da står du igjen med komfyren. Noen problemer mindre ;-)  

Ja, skal ha nytt kjøkken. Flytter fra møblert hybel og har ingenting, har kjøpt leilighet, flytter inn snart.

Det står kjøkkenskap der, men de er ikke så fine. Tenkte å kjøpe stål-hvitevarer nå, og så fikse nytt kjøkken når vi får tid. Så det blir ikke så vi ordner med integrert system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvite hvitevarer og er fornøyd med det. Nyinnkjøpte alt sammen.

På endel stål produkter i dag så er de satt inn med stoff som gjør at de ikke lager fingermerker. Electrolux har dette. Problemet der er at kjøper du kjøleskapet og komfyren fra electrolux i samme serien så er fargen på stålet på kjøleskapet og komfyren forskjellige... :-(

Og på noe av det som er "juksestål" eller stålimitasjon så finnes det ikke en hel serie, bare kjøleskap som regel...

Det jeg ville gjort om jeg var deg var å vurdere aluminium. Det er genialt. Det setter ikke fingermerker og er mye tøft i det. Litt dyrere enn stål, men ber du om pakkepris så kan du få presset prisene endel :)

Ta deg en titt på www.gorenje.no de har sinnsykt mye fint. De har også en emaljert stålserie som passer hverandre. Har inntil nylig jobbet i hvitevarebransjen og kan anbefale deg merket. Det er så utrolig lite rekalmasjon på det at det er et godt og trygt kjøp. De har også kjempemye bra design :) + at prisene er ikke helt avskrekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pininfarina-serien til Gorenje er kul + alux serie og en serie til som jeg ikke så på nett. Black design eller noe sånt. Står i katalogen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...